Lumea ascunsă de sub apele Arctice. O oază a fost descoperită în întunericul oceanului

Adâncurile înghețate ale Oceanului Arctic ascund o lume minunată, recent descoperită de cercetători. Lângă coasta insulei Svalbard din Norvegia, la peste 3.000 de metri sub valuri, se întinde un câmp de guri hidrotermale de-a lungimea crestei Knipovich.

Câmpul Jøtul eliberează minerale în apă. FOTO MARUM – Centrul pentru Științe ale Mediului Marin

Acest lanț muntos subacvatică era considerat anterior lipsită de particularități. Spre deosebire de mediul înconjurător, aceste guri hidrotermale, numite „Jøtul” după giganții din mitologia nordică, reprezintă o descoperire spectaculoasă. Aici, activitatea vulcanică încălzește apa oceanică prin crăpăturile din scoarța terestră, declanșând reacții chimice care dau naștere unor ecosisteme bogate, potrivit sciencealert.com

"Apa pătrunde în fundul oceanului unde este încălzită de magmă. Apa supraîncălzită se ridică apoi înapoi pe fundul mării prin fisuri și fisuri", explică geologul marin Gerhard Bohrmann de la Universitatea din Bremen, Germania.

Lumea din adâncuri este permanent învăluită în beznă și supusă unei presiuni enorme. Lumina soarelui nu ajunge aici, iar fotosinteza, procesul vital pentru majoritatea viețuitoarelor de la suprafață, este imposibilă. Dar gurile hidrotermale furnizează energia necesară prin chemosinteză.

Descoperirea câmpului Jøtul este o piesă lipsă din puzzle-ul activității hidrotermale din Marea Norvegiei-Groenlandei. În 2022, o echipă de cercetători a explorat fundul mării cu ajutorul unui robot submersibil - MARUM-QUEST , la o adâncime de 3 kilometri. Acolo au dat peste Jøtul, o întindere vastă cu guri active și inactive, emanând căldură vulcanică.

Câmpul Jøtul este situat chiar la granița dintre două dintre plăcile tectonice ale Pământului. Acest câmp ne oferă indicii despre cum ar putea exista viața pe alte planete cu medii complet diferite, spun specialiștii. De asemenea, ne ajută să înțelegem mai bine chimia oceanelor și circulația elementelor cheie precum carbonul.

Descoperirea publicată în revista Scientific Reports deschide calea pentru explorări viitoare ale adâncurilor ascunse ale Pământului.