„Utilajele la gard pe AutostradaTransilvania. Aşa arată un şantier abandonat de constructor care a notificat CNAIR pentru rezilierea contractului. Începând de ieri, pe termen nedeterminat, muncitorii UMB nu sunt la lucru fiindcă birocraţii au amânat intenţionat suplimentarea preţului contractului care să reflecte creşterile reale de costuri cu materialele. Cerem guvernului să ia deciziile necesare, deja amânate cu lunile, înainte ca utilajele antreprenorului să fie retrase şi ele.”, au transmis reprezentanţii API, marţi, pe pagina de Facebook.
Unul dintre cei mai importanţi antreprenori pe proiectele de infrastructură rutieră a decis, săptămâna trecută, să nu-şi mai cheme oamenii la muncă, în formă de protest faţă de întârzierea Guvernului de a-şi îndeplini promisiunile privind adoptarea unui OUG.
Potrivit unui comunicat Pro Infrastructura, UMB opreşte lucrul pe toate şantierele începând de luni, 11 iulie 2022. Constructorul nu îşi va mai chema oamenii la muncă. Săptămâna curentă este una de odihnă, conform procedurilor interne, angajaţii UMB lucrând 14 ore pe zi plus sâmbetele.
Conform sursei citate, sunt în pericol 7 proiecte care împreună depăşesc 140 de kilometri, adică mai bine de o treime (aproape 36%) din totalul de 391 kilometri de autostradă şi drum expres veritabil pe care România are în prezent contracte de execuţie semnate. Excepţie face doar DEx12 Centura Slatina, acolo unde cei de la UMB sunt foarte aproape de final şi au confirmat că vor continua astfel încât să dea drumul la trafic în jurul datei de 28 iulie.
„Motivul? Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere le promite constructorilor, nu doar celor de la UMB, de peste jumătate de an că guvernul va adopta prin OUG formula polinomială de ajustare a preţului contractelor. Dar una este să promiţi, alta este să faci. Aşa că, până la noi ordine, cei de la UMB joacă tare şi intră într-un soi de „grevă", asumându-şi nişte riscuri contractuale semnificative: penalităţi de întârziere sau, în caz extrem, pierderea garanţiei de bună execuţie”, sublinia Asociaţia Pro Infrastructura.
În urmă cu câteva săptămâni, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, publica pe Facebook noi imagini de pe şantierul secţiunii Nădăşelu- Zimbor a Autostrăzii Transilvania.
Potrivit oficialului, exista o mobilizare foarte bună a constructorului pe acest tronson, aproximativ 1000 de muncitori şi 400 de utilaje lucrând acum în şantier.
„Mobilizare foarte bună a constructorului român pe şantierul secţiunii Nădăşelu- Zimbor a Autostrăzii Transilvania! Aproximativ 1000 de muncitori şi 400 de utilaje lucrează acum în şantier. Pe tronsonul cu o lungime de 30 de km stadiul fizic al lucrărilor a ajuns la 34%. Circulaţia pe această secţiune, finanţată prin PNRR, trebuie deschisă la începutul anului 2024.”, a transmis ministrul, în data de 23 iunie, pe pagina sa de Facebook.
Tronsonul de autostradă Nădăşelu - Zimbor, parte a Autostrăzi Transilvania, are o lungime de 30 de kilometri, iar lucrările au început în februarie 2021. Constructor este UMB, care a câştigat şi licitaţia pentru realizarea următorului segment, Zimbor - Poarta Sălajului, pe o lungime de 12 kilometri.
A3 Nădăşelu - Zimbor:
Sector: SECTIUNEA 3A SI SECTIUNEA 3B, SUBSECTIUNEA 3A2: NADASELU - MIHAIESTI SI 3B1: MIHAESTI ZIMBOR
Lungime: 30.06 km
Antreprenor: Asocierea Spedition UMB - Tehnostrade - Electromontaj
Valoare: 1.39 mld lei (fără TVA) / 9.6 mil euro per km
Contract semnat: 22 septembrie 2020
Durată: 12luni proiectare + 24 luni execuţie
Data finalizării: Q4 2023
A3 Zimbor - Poarta Sălajului:
Sector: SUBSECTIUNEA 3B2: ZIMBOR - POARTA SALAJULUI
Lungime: 12,24 km
Antreprenor: Asocierea SA&PE Construct - Spedition UMB - Tehnostrade
Valoare: 680,40 mil lei (fără TVA) / 11,5 mil euro per km
Contract semnat: 1 iulie 2020
Durată: 12 luni proiectare + 24 luni execuţie
Data finalizării: Q4 2023