Lovitură pentru Infractor de la CCR! Legea pentru Fondul Suveran e neconstituțională. Dragnea discutase cu Netanyahu despre Fond
Lovitură pentru Infractor de la CCR! Legea pentru Fondul Suveran e neconstituțională. Dragnea discutase cu Netanyahu despre Fond. Curtea Constituţională a României a admis, miercuri, sesizările formulate de preşedintele Klaus Iohannis, de PNL, USR şi PMP la legea privind înfiinţarea Fondului Suveran de Dezvoltare şi Investiţii, transmite Agerpres. Fondul Suveran este una dintre marile inițiative ale lui Liviu Dragnea, despre care liderul PSD a discutat anul trecut cu premierul israelian Benjamin Netanyahu, dezvăluie G4Media.ro .
Preşedintele CCR, Valer Dorneanu, a anunţat că legea privind înfiinţarea FSDI a fost declarată neconstituţională, deoarece acest fond nu trebuia înfiinţat printr-o lege, ci printr-o hotărâre de Guvern.
Fondul Suveran de Dezvoltare și Investiții (FSDI), este, potrivit legii inițiate de PSD, un mamut care va gestiona discreționar acțiunile deținute de stat la cele mai perfomante companii românești. Proiectul FSDI a fost o inițiativă a lui Liviu Dragnea încă din campania electorală din 2016.
În iulie 2017, Dragnea scria pe Facebook după o întâlnire în Israel cu premierul Netanyahu că a discutat cu acesta despre ”oportunitățile de a consolida cooperarea noastră prin atragerea capitalului israelian în Fondul Suveran de Dezvoltare și Investiții”.
Iată câteva dintre prevederile legii care a fost declarată neconstituțională:
– lipsa de transparență în privința înstrăinării/privatizării acțiunilor la companiile cu capital de stat
– politizarea numirii administratorilor FSDI
– Capitalul social al FSDI subscris integral este de 9 miliarde de lei. O sumă uriașă pentru România, care nu e clar cum va fi folosită. La constituire, statul va vărsa în conturile acestei companii 200 de milioane de lei, urmând ca restul până la 9 miliarde de lei să fie vărsați în următorii 5 ani.
– Numărul companiilor ale căror acțiuni vor face parte din capitalul social al Fondului a ajuns la 33. Printre ele se numără ”bijuteriile” economiei, companii extrem de profitabile, care vor putea fi privatizate de FSDI fără un control real pe procesul de privatizare: Hidroelectrica, pachetul de acțiuni de la OMV Petrom, Antibiotice Iași, Oil Terminal, Nuclearelectrica, CE Oltenia, CFR SA, Poșta Română.
– Nu există un filtru de control al performanței FSDI. Astfel, ultima versiunea a proiectului de lege votat în Parlament a eliminat comitetul consultativ care avea rolul unui cenzor al Fondului. A fost eliminat articolul din versiunea votată de Senat în 18 aprilie și care statua ”că Indicatorii de performanţă pe termen mediu şi lung se elaborează de către Ministerul Finanţelor Publice, în calitate de reprezentant al statului ca acţionar unic al FSDI, prin consultarea cu un comitet consultativ şi se aprobă de către Guvern, împreună cu strategia investiţională. Comitetul consultativ prevăzut la alin. include 3 reprezentanţi ai Guvernului şi câte un reprezentant al Băncii Naţionale a României, al Autorităţii de Supraveghere Financiară, mediului academic, industriei financiar-bancare, Parlamentului şi societăţii civile. Comitetul se constituie prin ordin al ministrului finanţelor publice”.