LIVE Grevă spontană la STB, transportul public din București, paralizat
Transportul public de suprafață din București este paralizat, joi dimineață, din cauza unui protest spontan al angajaților STB, care cer măriri de salarii și condiții mai bune de muncă. 1450 de autobuze, troleibuze și tramvaie au rămas în depouri și autobaze, iar directorul STB acuză liderii de sindicat că au interese ascunse și amenință cu plângeri penale.
UPDATE 08:15 Metrorex anunță că introduce în circulație toate trenurile disponibile din flotă și va circula în orele de vârf la un interval minim posibil.
UPDATE 08:00 În lipsa mijloacelor de transport public de suprafață, bucureștenii s-au îndreptat spre metrou, iar stațiile au devenit aglomerate.
Sursa: G4Media.roUPDATE 07:30 Din cauza paralizării transportului public, prețurile serviciilor de car sharing au crescut și de trei-patru ori pe unele rute, joi dimineață, iar harta waze s-a înroșit.
UPDATE 07:10 Adrian Criț, șeful STB, declarații în conferință de presă:
- Acest lucru din păcate a fost posibil din cauza unor lideri sindicali care au vrut să speculeze.
- Angajații noștri au un contract colectiv de muncă valabil. Au drepturile respectate și trebuie să-și îndeplinească obligațiile față de soicetate și utilizatori. Am preluat acest mandat pentru a eficientiza transportul. E vizibil acest aspect. Vehiculele respectă programul, sunt mai curate.
- Condițiile de muncă încep să fie îmbunătățite. Suntem deschiși dialogului, pe care să îl purtăm onest, cu reprezentanții sindicatului, dacă își doresc acest lucru. Bucureștenii nu trebuie să sufere.
- Orice discuție poate fi purtată pe baza contractului colectiv de muncă.
- Incompatibilitățile în care se află liderul de sindicat în această perioadă, cu mari afaceri în care acesta este implicat în calitate de consilier general, respectiv lider de sindicat, inclusiv prin STB prin trei furnizori de casă, acest lucru trebuie să înceteze.
- Domnul Petrariu simte că a pierdut puterea, această societate este condusă, nu mai conduce sindicatul reprezentativ această societate.
- Este o incompatiblitate crasă să fii șef de bază și lider de sindicat. Această grevă este ilegală. De pe surse deschise, există documente care vor sta la baza unei plângeri penale ce va fi îndreptată împotriva unor lideri care au stat la bază. Angajații sunt manipulați.
- În dimineața aceasta, la ora 8, în oră de vârf, trebuiau să circule 1450 de vehicule, tranvaie, autobuze, troleibuze. Acum circulă doar concurența noastră, care știe să eficientizeze.
- Aceasta nu este o grevă cum spune domnul Petrariu ivită din senin, aceasta este o grevă ilegală, în condiții de pandemie, trebuia să scoată cel puțin o treime din parc.
- O să am o întâlnire cu reprezentanții municipalității și vom încerca să discutăm cu angajații. E clar că unii angajați vor să iasă pe traseu, e clar că nu sunt lăsați de alți angajați.
- Domnul Petrariu va urma calea domnului Rădoi. Acest lider sindical e și politician, e și acționar, e și membru în consiliul general. Incompatibilitățile respective vor fi scoase în evidență. Cineva finanțează acest lucru. Cineva trebuie să se sesizeze.”.
UPDATE 07:00 Lista depourilor și autobazelor unde protestează angajații STB, joi dimineață:
1. Depoul Bujoreni
(Bulevardul Timișoara nr.62)
– aproximativ 120 de angajați,
2. Autobaza și depoul Giurgiului
str. Actiunii nr. 52-54, sector 4
– aproximativ 60 persoane, fără activitate
3. Autobaza Militari
bd. Preciziei nr. 2-4, sector 6
– aproximativ 50 persoan
4. Autobaza Obregia
bd. Alexandru Obregia nr. 2-10, sector 4
– aproximativ 25 persoan
5. Depoul si autobaza Titan
Bd. Theodor Pallady, nr. 64, sector 3
Depou
– aproximativ 80 persoane
Autobaza
-aproximativ 150 persoane
6. Depou Alexandriei
Sos. Alexandriei nr. 150-152, sector 5
– Depou tramvaie
-aproximativ 60 persoane, fara activitate
– Depou Autobuze
80 persoane, fără activitate.
7. Autobaza Ferentari
str. Iacob Andrei nr. 30, sector 5
-50 persoane
8. Depou Troleibuze Vatra Luminoasa
str. Tony Bulandra nr. 3-5 sector 2
-aproximativ 100 persoane,
9. Depou Bucureștii Noi
bd. Bucureștii Noi nr. 42, sector 1
-aproximativ 60 persoane, f
10. Depou Colentina
sos. Colentina, nr. 378, sector 2
-aproximativ 40 persoane
11. Autobaza Nordului
str. Capriorului nr 2-4, sector 1
-aproximativ 50 persoane
12. Depoul Dudesti
Calea Dudesti nr 184, sector 3
-aproximativ 40 persoane
13. Depou Victoria
Str. Mexic, nr 1
-aproximativ 25
14. Autobaza Floreasca
Str. Banciulescu Gheorghe nr 5, sector 2
– aproximativ 45 persoane
15. Depoul troleibuze Berceni
str. Emil Racoviță nr 7, sector 4
UPDATE 06:50 Conform surselor G4Media, niciun angajat STB de la depourile Bujoreni, Bucureștii Noi și Berceni nu a ieșit pe traseu.
UPDATE 06:40 Referitor la protestul angajaților STB SA, Asociația de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public București-Ilfov (TPBI) aduce la cunoștința publicului următoarele:
„Având în vedere că, în dimineața zilei de joi, 20.01.2022, STB SA nu a scos niciun vehicul pe traseu ca urmare a unui protest al salariaților, TPBI face apel la conducerea și la salariații operatorului să respecte prevederile legale și, indiferent de situația negocierilor, să asigure cel puțin o treime din capacitatea de transport necesară atât în București, cât și în zona metropolitană.
Pentru situații urgente neprevăzute, TPBI este pregătit cu un program minimal de transport pentru operatorul STB SA, prin care să fie asigurată o treime din capacitatea normală de transport. Conform reglementărilor, TPBI a indicat în acest program traseele esențiale și modul recomandat de împărțire a parcului redus de vehicule, pentru ca locuitorii Capitalei să se poată deplasa către principalele puncte de interes ale orașului și să se mențină legăturile cu stațiile de metrou.
Potrivit reglementărilor în vigoare, oprirea totală a lucrului în situația actuală de stare de alertă, cu incidență crescută a cazurilor de infectare cu virusul SARS-COV-2, este ilegală și produce un deserviciu uriaș populației Capitalei. Negocierile dintre conducerea STB SA și angajații operatorului nu trebuie să-i afecteze pe călători.
În urma acțiunii de protest și a suspendării circulației vehiculelor STB SA, conducerea TPBI a hotărât reatribuirea unor trasee către alți operatori pentru a asigura câteva linii esențiale. Menționăm că echipa de monitorizare TPBI este pe teren încă de la prima oră, pentru a observa situația direct și pentru a dispune de măsuri pentru sprijinirea călătorilor și remedierea problemelor în timp util.
TPBI regretă situația apărută și prezintă scuze bucureștenilor și ilfovenilor, cerând operatorului de transport să respecte drepturile locuitorilor asigurând cel puțin o treime din capacitatea de transport pe liniile operate.
știrea inițială
Mai mulți angajați ai Societății de Transport București (STB SA) au intrat în gervă spontană, joi dimineață, mai multe autobuze neieșind pe traseu.
„Ca urmare a protestului ilegal al unor salariați din cadrul STB SA la îndemnul reprezentanților Sindicatului Reprezentativ, călătorii din zona metropolitană se găsesc în imposibilitatea de a utiliza pe durata grevei titlurile de călătorie achiziționate, mai multe vehicule din parcul STB SA fiind blocate în depouri și autobaze”, a transmis STB pe Facebook.
De asemenea, au început acțiuni de protest în 15 depouri și autobaze din Capitală.
„Menționăm faptul că întreruperea lucrului este o acțiune ilegală și nu se vor plăti orele nelucrate salariaților implicați.
De asemenea, STB SA se va adresa instanței pentru a declara greva ilegală și pentru recuperarea prejudiciului.
Pentru a asigura continuitatea serviciului public de transport, făra a afecta călătorii în deplasările lor, STB SA a transmis o solicitare către TPBI, pentru ca în conformitate cu Contractul de delegare, să dispună, în măsura posibilităților, înlocuirea vehiculelor STB SA care nu sunt prezente pe linii conform programării, cu altele disponibile la ceilalți operatori de transport din zona metropolitană.
Pe această cale, ne cerem scuze pentru inconveniențele create și asigurăm bucureștenii că STB SA depune toate eforturile legale pentru a relua activitatea conform graficului de transport.”, a mai transmis compania.