Actul normativ are ca obiect de reglementare crearea cadrului legal care să permită Guvernului să aprobe valoarea, forma şi condiţiile de acordare a unui ajutor de stat individual de restructurare în cazul companiei TAROM, asigurând, în acest fel, succesul implementării planului de restructurare aferent rentabilizării companiei pe termen mediu şi lung.
În acest sens, a fost completată Ordonanţa Guvernului nr. 45/1997, cu două noi articole care prevăd posibilitatea acordării ajutorului de stat individual de restructurare sub formă de finanţare de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, garanţie de stat emisă în condiţiile legii şi/sau împrumut cu sau fără dobândă subvenţionată.
Ajutorul urmează să fie acordat în conformitate cu Comunicarea Comisiei (2014/C 249/01) - Orientări privind ajutoarele de stat pentru salvarea şi restructurarea întreprinderilor nefinanciare aflate în dificultate şi în condiţiile stabilite prin decizia Comisiei Europene de autorizare a ajutorului de stat.
Totodată, este creat cadrul legal general care să permită finanţarea de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, a pagubei sau a deficitului de lichiditate care poate rezulta în urma unor evenimente extraordinare, care intră sub incidenţa art. 107 alin. (2) lit. b), respectiv, art. 107 alin. (3) lit. b) din Tratatul privind Funcţionarea Uniunii Europene.
Legea promulgată de către şeful statului completează câteva prevederi ale ordonanţei Guvernului nr. 45/1997, după cum urmează:
„În situaţia în care Societatea Comercială «Compania naţională de transporturi aeriene române - TAROM» - S.A. beneficiază de un ajutor de stat individual de restructurare, sub formă de finanţare de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, garanţie de stat şi/sau împrumut cu sau fără dobândă subvenţionată, forma ajutorului de stat, valoarea acestuia şi condiţiile de acordare se aprobă prin hotărâre a Guvernului, emisă după obţinerea deciziei Comisiei Europene de autorizare a ajutorului de stat individual de restructurare, cu respectarea condiţiilor stabilite prin decizie şi în limita prevederilor bugetare aprobate în buget cu această destinaţie, cu excepţia ajutorului de stat finanţat prin instrumente de datorie publică, ale cărui formă, valoare şi condiţii de acordare se aprobă prin act normativ cu putere de lege, emis după obţinerea deciziei Comisiei Europene de autorizare a ajutorului de stat individual de restructurare.
În măsura în care nu contravine deciziei Comisiei Europene, în situaţia în care prin ajutorul de stat individual de restructurare sunt finanţate programe de achiziţionare de aeronave, sumele achitate de la bugetul de stat şi nerecuperate se transformă la finele fiecărui an în capital şi vor majora capitalul social deţinut de statul român la Societatea Comercială «Compania naţională de transporturi aeriene române - TAROM» - S.A.
În situaţia în care Societatea Comercială «Compania naţională de transporturi aeriene române TAROM» - S.A. beneficiază de ajutoare de stat pentru acoperirea pagubei, respectiv a deficitului de lichiditate rezultat în urma unor evenimente extraordinare, care intră sub incidenţa art. 107 alin. (2) lit. b), respectiv art. 107 alin. (3) lit. b) din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, care sunt finanţate de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, valoarea fiecărui ajutor de stat, forma şi metodologia privind acordarea acestuia se aprobă prin ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii, emis după obţinerea deciziei Comisiei Europene de autorizare a respectivului ajutor de stat, cu respectarea condiţiilor stabilite prin decizie şi în limita prevederilor bugetare aprobate în buget cu această destinaţie”.