Lady Di - "fashionista" care a schimbat pentru totdeauna garderoba casei regale britanice
Prințesa Diana, o țintă preferată a fotografilor, conștientă de puterea conferită de aparițiile sale publice, s-a folosit de garderoba ei ca de un veritabil stindard, contribuind la modernizarea stilului vestimentar al casei regale britanice și devenind o sursă de inspirație pentru stiliști, la 20 de ani după moartea sa, relatează AFP.
Atunci când s-a căsătorit cu prințul Charles în 1981, abia împlinise vârsta de 20 de ani și avea alura unei tinere înfloritoare. Dar, în doar câțiva ani, "Shy Di" ("Diana cea timidă"), așa cum o poreclise presa britanică în epocă, a ieșit din cochilie și a înțeles că aparițiile sale publice pot să reprezinte un instrument formidabil de comunicare. A renunțat la rochiile ei cuminți, cu guler, și a optat pentru ținute "glamour".
"A învățat foarte repede să folosească moda ca pe un instrument" și să se servească de ea pentru "a transmite mesaje sau pentru a promova diverse cauze", a declarat pentru AFP Libby Thompson, custodele expoziției "Diana: Her Fashion Story", prezentată la Palatul Kensington din Londra până pe 28 februarie 2018.
"Prințesa Diana a învățat să își facă garderoba să spună ceea ce ea nu putea să exprime în public", a subliniat Sophie Goodwin, directoarea departamentului de modă al revistei britanice Tatler, într-un interviu pentru The New York Times.
Diana nu a ezitat "să se joace" cu protocolul regal, dezvelindu-și umerii, purtând ținute negre în alte ocazii decât la funeralii sau alegând rochii androgine, precum un smoching asortat cu un papion. A captat astfel privirile paparazzilor, care au fotografiat-o cu insistență, într-o epocă în care ceremonia defilării starurilor pe covorul roșu se afla încă într-un stadiu incipient.
O altă încălcare a protocolului regal a constat în refuzul prințesei Diana de a purta mănuși, deoarece dorea să se afle astfel mai aproape de oameni, a explicat Eleri Lynn, custode al aceleiași expoziții de la Palatul Kensington.
Imaginile care o prezentau în timp ce strângea mâinile unor bolnavi de SIDA, în 1987, au marcat profund opinia publică, în momentul în care acea maladie genera încă temeri foarte mari și ideea preconcepută că boala putea fi transmisă prin atingere.
De asemenea, Diana stăpânea la perfecție arta de a purta ținute vestimentare adaptate pentru fiecare situație.
Dacă trebuia să facă o vizită la un spital de copii, prințesa Diana purta haine colorate, pentru a părea o persoană caldă și accesibilă. Dacă trebuia să călătorească în străinătate, purta articole vestimentare în culori care aduceau un omagiu țării vizitate, cum a fost cazul unei rochii cu buline mari roșii, în Japonia, în anul 1986.
Printre ținutele care au marcat opinia publică se află și rochia din catifea albastră, creată de Victor Edelstein, pe care a purtat-o la un dineu la Casa Albă, în 1985. Atunci, prințesa de Wales a dansat cu actorul John Travolta, pe ritmurile melodiei "You Should Be Dancing" din filmul "Saturday Night Fever". Supranumită "rochia Travolta", această creație vestimentară are propria ei pagină pe Wikipedia.
După divorțul de prințul Charles, schimbarea Dianei s-a accelerat. A renunțat la creatorii de modă britanici pentru case de renume internațional, precum Lacroix, Dior și Chanel.
Fosta prințesă a renunțat definitiv la pălăriile supradimensionate și rochiile de bal bufante, adoptând ținute mai îndrăznețe, precum rochia Jacques Azagury, deasupra genunchilor și mulată pe corp, pe care a purtat-o la Royal Albert Hall în 1997.
Chiar și în 2017, la 20 de ani după moarte, stilul ei continuă să fie analizat pe rețelele de socializare. Un cont creat pe Instagram, intitulat "Prințesa Diana Forever", urmărit de aproape 150.000 de persoane, publică în fiecare zi fotografii ale prințesei, oferindu-i astfel un fel de "panteon" modern.
Stilul ei îi influențează și pe creatorii de modă. Cel mai recent exemplu în acest sens a fost oferit de directorul artistic al casei americane Off-White, Virgil Abloh, care a anunțat că pregătește pentru luna septembrie o colecție care se inspiră din "look"-ul prințesei britanice.
Site-ul ASOS, care comercializează articole de îmbrăcăminte, a lansat în octombrie 2016 o linie vestimentară dedicată prințesei Diana, sub forma unei colecții ce reflectă tendințele urbane.
AGERPRES