Campionatul de fotbal din România continuă să fie extrem de atractiv pentru industria TV, iar Liga Profesionistă de Fotbal a reușit să parafeze o nouă înțelegere pentru comercializarea drepturilor TV ale meciurilor din Liga 1.
Între LPF și actualul deținător al drepturilor, firma EAD, s-a ajuns la un consens pentru prelungirea contractului care urma să aibă scandența la finalul sezonului următor, adică în vara lui 2024.
Noua înțelegere agreată între cele două părți prevede extinderea parteneriatului atât cât durează și mandatul actualului președinte al Ligii, Gino Iorgulescu, adică până în 2027.
Iorgulescu a fost ales anul trecut pentru următorii 5 ani!
Contractul nou va presupune și o mărire a sumei pe care LPF și cluburile o vor încasa. De la 28 de milioane, cât e în prezent, la 30 de milioane de euro. O indexare de 7%, care se va aplica începând cu primul campionat de după expirarea actualului contract, mai precis de la startul sezonului 2024-2025.
Meciurile vor putea fi urmărite pe canalele TV Digi Sport, Prima Sport si Orange Sport.
Pentru Liga 1 rezultă un total de 118 milioane de euro, în perioada 2023-2027, exclusiv din drepturile TV.
Cele două milioane de euro surplus vor ajunge la cluburi, însă doar jumătate din această sumă e garantată. Un milion de euro va fi redistribuit celor 16 participante conform grilei din prezent:
a) o treime din bani se împart în mod egal;
altă treime în funcție de clasamentul din sezonul precedent, la final de play-off și play-out;
b) ultima treime în funcție de ierarhia de la finalul sezonului regulat în cursul anului competițional respectiv.
Al doilea milion va fi disponibil, într-o cotă egală, tuturor cluburilor, dar acești bani vor putea fi accesați doar cu anumite performanțe bifate în privința audienței TV și a prezenței spectatorilor pe stadion.
La acest capitol încă există negocieri între deținătorul de drepturi și echipe. În urmă cu un an, când au început discuțiile pentru prelungirea contractului, propunerea celor de la EAD a fost următoarea:
- Să aibă o medie de spectatori la meciurile de pe teren propriu de cel puțin 70% din capacitatea stadioanelor, acest lucru fiind valabil pentru echipele care evoluează pe arene care au cel mult 14.000 - 15.000 de spectatori. Pentru cluburile care evoluează pe arene cu peste 15.000 de locuri, să aibă o medie de minimum 10.000 de fani.
- Să crească audiența TV medie a meciurilor cu 10% față de sezonul precedent
Dacă în privința audiențelor TV cluburile nu pot avea un control direct, pentru celălalt capitol, al prezenței fanilor în tribune, Liga 1 a făcut progrese importante în actualul sezon.
Media spectatorilor e cea mai mare din ultimul deceniu și jumătate, dar chiar și așa doar 4 cluburi ar fi îndeplinit criteriile pentru a încasa procentul din acel milion de euro: FCSB, Rapid, CSU Craiova și Farul.
Destul de aproape de procentul de 70% se află și UTA. În schimb, sunt echipe care nu pot emite niciun fel de pretenții, exemple: Voluntari, Botoșani și chiar campioana en-titre, CFR.
Chindia a avut și ea o medie slabă, dar în viitorul campionat, dacă se va menține pe prima scenă, va evolua pe noul stadion, unde poate atinge un grad de umplere de 70% pe o arenă care are acum 8.100 de locuri, potrivit gsp.ro .