Kyriakos Mitsotakis: Accidentul feroviar din Grecia s-a datorat „în principal” „ unei erori umane tragice”
Poliția greacă a declarat pentru CNN că l-a arestat miercuri pe directorul unei gări din Larissa, ca parte a unei anchete preliminare. Ministrul transporturilor din țară a demisionat miercuri, spunând că sistemul feroviar pe care guvernul l-a moștenit „nu corespunde standardelor secolului 21”, potrivit CNN.
Imagini de la locul coliziunii. Foto: Getty Images
Cel puțin 38 de persoane au murit când un tren de pasageri care transporta peste 350 de persoane a intrat în coliziune cu un tren de marfă, marți, cu puțin timp înainte de miezul nopții, în Tempi, lângă orașul Larissa, lăsând în urma lui vagoane împrăștiate și mormane de resturi. Serviciul de Pompieri din Grecia a declarat că 57 de persoane au fost tratate pentru rănile suferite, în spital, dintre care șase în unitățile de terapie intensivă.
Ministrul transporturilor din țară a demisionat miercuri, spunând că sistemul feroviar pe care guvernul l-a moștenit „nu corespunde standardelor secolului 21”.
Cele două trenuri implicate în coliziunea fatală au călătorit pe aceeași linie cu mulți kilometri înainte de producerea incidentului, a informat miercuri postul public de stat ERT. Trenul de pasageri a schimbat linia și a trecut pe o cale de marfă înainte de a se ciocni frontal cu un tren de marfă, potrivit ERT.
Majoritatea pasagerilor implicați în accident erau tineri, a declarat miercuri ERT șeful unității de terapie intensivă (UTI) de la un spital local unde sunt tratați cei cu răni.
Procesul de identificare a morților, care au fost transferați la Spitalul General Larissa, este în curs de desfășurare cu utilizarea probelor de ADN, a declarat purtătorul de cuvânt al poliției grecești, Constantia Dimoglidou.
„Nu la standardele secolului 21”Accidentul mortal a ridicat semne de întrebare cu privire la integritatea infrastructurii feroviare din Grecia.
Grecia are un record slab în ceea ce privește siguranța pasagerilor feroviari în comparație cu alte țări din Europa, înregistrând cea mai mare rată a mortalității feroviare la un milion de kilometri de tren din 2018 până în 2020 dintre cele 28 de țări de pe continent, potrivit unui raport din 2022 al Agenției Uniunii Europene pentru Căi Ferate.
„Este un fapt că am primit sistemul feroviar grec într-o stare care nu corespunde standardelor secolului 21”, a declarat miercuri ministrul grec al transporturilor Kostas Karamanlis, în timp ce a demisionat, adăugând că în ultimii trei ani și jumătate, guvernul a „depus toate eforturile pentru a îmbunătăți această realitate”.
„Din păcate, eforturile noastre nu au fost suficiente pentru a preveni un incident atât de rău. Și acest lucru este foarte greu pentru noi toți și pentru mine personal. Îmi prezint demisia din funcția de ministru al transporturilor și infrastructurii. Este ceea ce simt că este responsabilitatea mea să fac ca semn minim de respect pentru memoria oamenilor care au murit atât de nedrept.”
Într-o adresă televizată după întoarcerea sa de la locul accidentului, premierul grec Kyriakos Mitsotakis a spus că accidentul s-a datorat „în principal” „ unei erori umane tragice”.
„Zeci de concetăţeni ai noştri, majoritatea tineri, şi-au pierdut viaţa acolo, într-un incident oribil cu trenul, fără precedent în ţara noastră”, a spus el. El a spus că decizia ministrului transporturilor de a demisiona este onorabilă și a adăugat că șefii Organizației Căilor Ferate Elene (OSE) și filiala acesteia ERGOSE și-au prezentat demisia.
În timpul vizitei sale la spitalul din Larissa, unde mulți dintre răniți sunt tratați, Mitsotakis s-a întâlnit cu rudele morților și ale celor dispăruți.
„M-au întrebat „de ce?”. Și mi-au spus „niciodată niciodată”. Le datorăm un răspuns sincer”, a spus el.
Poliția greacă a declarat pentru CNN că l-a arestat miercuri pe directorul unei gări din Larissa, ca parte a unei anchete preliminare. Un bărbat în vârstă de 59 de ani este reținut în oraș și urmează să se prezinte în fața procurorului, a declarat miercuri purtătorul de cuvânt al poliției grecești, Constantia Dimoglidou.
Compania feroviară elenă, Hellenic Train, a declarat într-un comunicat de presă că a avut loc „o coliziune frontală între două trenuri: un tren de marfă și trenul IC 62 care plecase de la Atena la Salonic”.
Hellenic Train, principala companie feroviară greacă, a fost achiziționată de Ferrovie dello Stato Italiane în 2017 și este acum controlată în totalitate de Trenitalia. Compania operează atât transport de pasageri, cât și de marfă. Principala linie pe care sunt oferite conexiuni zilnice este Atena-Salonic.
Ciocniri între protestatari și poliție au izbucnit miercuri în fața sediului Hellenic Train din Atena, în urma apelurilor de a demonstra împotriva coliziunii fatale.
Condoleanțe au venit din întreaga lume, în timp ce oficialii guvernamentali greci au declarat o perioadă de doliu de trei zile, cu steagul arborat în bernă începând de miercuri.
Sursa: adevarul.ro