Iohannis, Dăncilă, Barna, Paleologu şi Bruynseels - vedetele publicităţii politice preelectorale

Iohannis, Dăncilă, Barna, Paleologu şi Bruynseels - vedetele publicităţii politice preelectorale

Campania electorală prezidenţială va începe abia pe 12 octombrie, dar materialele de publicitate politică outdoor şi-au făcut deja apariţia în peisajul bucureştean, candidaţii cei mai prezenţi fiind Klaus Iohannis, Viorica Dăncilă, Dan Barna, Theodor Paleologu şi Ramona Ioana Bruynseels.

Modificările aduse legislaţiei electorale au schimbat în ultimii ani dinamica publicităţii politice outdoor, astfel încât, în mod paradoxal, bătălia de imagine pentru inimile alegătorilor pare să se poarte pe străzile Capitalei mai ales înaintea celor 30 de zile dedicate campaniei. În esenţă, Legea 334/2006 interzice competitorilor politici să utilizeze în campania electorală bannere, mesh-uri sau panouri publicitare, motiv pentru care mulţi candidaţi aleg să-şi promoveze imaginea mai intensiv înaintea acestei perioade. Cu 30 de zile dinaintea alegerilor, toate bannerele şi materialele publicitare vor trebui eliminate, fiind permise doar afişele în locurile special amenajate. Practic, imaginile cu politicieni apărute pe stradă înaintea datei de 12 octombrie nu sunt considerate materiale electorale, ci doar forme de publicitate generală.

O plimbare de-a lungul malurilor Dâmboviţei presupune şi o întâlnire inevitabilă cu astfel de mesaje politice. Aproape fiecare pod reprezintă un prilej de a intra în atmosfera de precampanie. Uneori candidaţii împart cele două feţe ale aceluiaşi panou publicitar (cum fac Iohannis şi Dăncilă în apropierea staţiei de metrou Izvor), alteori se află faţă în faţă, de o parte şi de alta a râului, iar în alte cazuri reuşesc să-şi învingă adversarul la puncte (de exemplu, în apropierea staţiei de metrou Eroilor, scorul Viorica Dăncilă - Ramona Ioana Bruynseels este de 3-1 la panouri electorale).

Centrul Capitalei este spaţiul propice pentru cea mai amplă desfăşurare de forţe, tradusă inclusiv în metri pătraţi de material publicitar. Astfel, pe Bulevardul Ion I. C.Brătianu se întâlnesc două mesh-uri electorale de mari dimensiuni cu Iohannis, dispuse pe o clădire în curs de reabilitare, dar şi un material similar cu Dan Barna, aşezat pe un bloc aflat în apropierea Pieţei Unirii. Pe aceeaşi arteră, nu prea departe, Viorica Dăncilă şi Theodor Paleologu au mesh-uri montate pe laturi diferite ale acelaşi imobil. Un mesh cu Ramona Ioana Bruynseels poate fi întâlnit pe Bulevardul Magheru, în apropierea intersecţiei cu Bulevardul Dacia.

Candidaţii nu au ocolit nici staţiile STB. Pe laturile refugiilor de autobuz, alocate în mod uzual materialelor publicitare, poate fi întâlnită mai ales figura Vioricăi Dăncilă, dar nu lipsesc nici afişele cu Theodor Paleologu.

Deşi foloseşte la rândul său panourile destinate în mod obişnuit publicităţii, Dan Barna este prezent mai degrabă pe mesh-uri sau materiale de campanie de mari dimensiuni montate pe blocuri. Alături de Dacian Cioloş, figura sa este vizibilă şi pe multe corturi destinate strângerii de semnături. De altfel, vineri, mai existau astfel de corturi pe străzile Capitalei şi pentru susţinătorii lui Paleologu sau ai lui Mircea Diaconu. Mai modest ca prezenţă în ce priveşte panotajul, acesta din urmă apare pe bannere.

Nu a fost ignorat nici afişajul electronic. Imaginea Vioricăi Dăncilă a apărut pe faţada media de la Cocor, cu mesajul "Alături de fiecare român", în timp ce Toma Corunt şi-a promovat candidatura pe un ecran de pe Magheru, în apropierea ASE.

Pe străzile din centrul Capitalei se întâlnesc şi materiale publicitare dedicate unor candidaţi mai puţin cunoscuţi publicului larg: John Ion Banu la Piaţa Romană sau Andrei Valentin Stoican pe Bulevardul Regina Elisabeta.

***

Politologul Andrei Ţăranu, prodecan al Facultăţii de Ştiinţe Politice din cadrul SNSPA, a remarcat ca actuala perioadă de precampanie se remarcă printr-o mai mare diversitate a figurilor politice, în comparaţie cu scrutinul anterior.

"La alegerile din 2014, în oraş apăreau aproape numai două figuri: Iohannis şi Ponta. Acum numărul a crescut, ceea ce înseamnă că partidele, fără discuţie, au mai mulţi bani. Au apărut destul de vizibil, cel puţin în drumul meu, şi Theodor Paleologu, şi Dan Barna. Deci, avem cel puţin patru figuri faţă de 2014, când Tăriceanu era aproape nevăzut, iar restul contracandidaţilor nici nu prea existau pe mesh-uri sau alte imagini. Faţă de 2014 panotajul s-a diversificat, ceea ce arată o multipolaritate politică mai puternică decât în anul 2014", a arătat politologul, într-o declaraţie pentru AGERPRES.

O altă observaţie a lui Andrei Ţăranu este legată de faptul că panotajul politic a devenit "mult mai curat" din punct de vedere grafic, dar şi că accentul a fost plasat pe aspectul vizual, în detrimentul sloganului.

"Din punct de vedere grafic, par mult mai curate. Adică, se cunoaşte că lucrează profesionişti la ele. Inclusiv la doamna Dăncilă şi domnul Iohannis panotajul este foarte bun. Nu au mesaje. Se merge foarte mult pe imagine şi foarte puţin pe text. La Iohannis nu este decât un singur mesaj: 'Pentru o Românie normală'. La doamna Dăncilă sunt doar două mesaje: 'Alături de fiecare român' şi 'Un preşedinte muncitor şi implicat'. Însă, în genere, se merge foarte mult pe imagine şi foarte puţin pe slogan. 'Pentru o Românie normală' îţi dă un mic mesaj. Este un mesaj, care îţi spune ce vrea să facă personajul respectiv. Celelalte sunt caracterizări. 'Implicat şi muncitor' e o caracterizare a doamnei Dăncilă, nu îţi spune ce va face ea pentru România", a arătat el.

Andrei Ţăranu a apreciat că panotajul pre-electoral este util mai ales în cazul candidaţilor care sunt mai puţin vizibili pe scena politică.

"Nu cred că lumea este foarte interesată de aceste imagini, cel mult ne aduc aminte tuturor că începe campania electorală. Dar marea majoritate, cel puţin în Bucureşti, nu cred că au stat să studieze cu mare atenţie aceste panouri. (...) Pentru Dăncilă şi Iohannis, poate chiar şi pentru Barna, nu au niciun fel de relevanţă. Pentru Paleologu sau Ramona Ioana Bruynseels au relevanţă, pentru că lumea spune: 'Uite, candidează şi ăsta.' Deci, este o formă prin care îţi introduce personajul în conştiinţă, pentru că nu au întinderea simbolică pe care o au preşedintele, premierul, preşedintele unui partid cum e USR PLUS. Multe afişe au fost legate şi de ideea de a strânge semnăturile", a remarcat el. AGERPRES/ (A - autor: Irinela Vişan, editor: George Onea, editor online: Simona Aruştei)


populare
astăzi

1 Informații care dau fiori...

2 ALERTĂ România, condamnată să-i plătească 85 de milioane de euro plus dobânzi fostului proprietar rus al rafinăriei RAFO Onești

3 VIDEO Priviți ce „drăcovenie” au scos americanii din „cutia cu maimuțe”

4 Dau și ceilalți? / O mare navă rusă s-a scufundat în Mediterană după o explozie la sala motoarelor / „Ursa Major” era „strategică” pentru Rusia

5 Băiatul lui Ștefan Bănică Jr. povestește cum a fost bătut și umilit: „Mi-a dat pumni în burtă, apoi se lua de mine: de ce plângi, ești fetiță?”