Invențiile mai puțin cunoscute ale lui Henri Coandă: sania cu reacție sau blocurile-piramidă
În urmă cu 50 de ani, a murit la București Henri Marie Coandă, unul dintre pionierii Aviaţiei Române, inventatorul care a construit primul avion cu reacţie.
Henri Coandă Arhivă Adevărul
Henri Coandă (1886 – 1972) a obținut 250 de brevete de invenţii, cu aplicativitate în diverse domenii. Numele său rămâne însă legat de construirea primului avion cu reacţie, prezentat la Salonul Aeronautic de la Paris în toamna anului 1910 şi de ,Efectul Coandă “ (devierea jeturilor de fluid în apropiere suprafeţelor curbe), brevetat în anul 1934, conform Muzeului Național al Aviației Române.
Cu ocazia prezentării avionului ,,Coandă model 1910, celebrul inginer francez, Gustave Eiffel spunea : ,,Coandă s-a născut cu 30, dacă nu cu 50 de ani prea devreme”. Biplanul construit de Coandă a făcut senzaţie tocmai din lipsa elicei care a fost înlocuită printr-o turbină proiectată de el, în care inventatorul îşi pusese cele mai mari aşteptări.
„Efectul Coandă“
,,Efectul Coandă”, cu numeroase aplicaţii în domeniul hidrodinamicii şi al aerodinamicii , este descris de Coandă atfel: ,,tendinţa unui jet de fluid care iese dintr-un orificiu este să urmeze o suprafaţă plană sau curbată adiacentă şi să antreneze lichidul din vecinătate astfel încât să se dezvolte o regiune cu o presiune mai mică”.
Pentru explicarea matematică a ,,Efectului Coandă” apărea în anul 1939 lucrarea lui Albert Metral intitulată „Sur un phénomene de deviation des fluides et ses aplications – Effet Coandă”. Mai târziu Henri Coandă înregistrează în ţară un nou brevet cu nr. 24 690 din 14.01.1936, intitulat „Perfecţionări la propulsori” în care apare pentru prima dată ideea de aerodină.
Dincolo de pasiunea sa pentru aviaţie Henri Coandă a abordat de-a lungul întregii sale vieţi multe alte domenii, obținând brevete de invenție în domeniul construcțiilor și al armelor de foc. Tot el a făcut importante cercetări în domeniul fertilizări solului și al apei potabile.
Sanie cu reacție
În anul 1911, Henri Coandă a realizat o sanie echipată cu motor cu reacție, care a fost botezată „Perce Neige“ (Ghiocelul), printr-o ceremonie oficiată de către un sobor de preoți ai Bisericii Ortodoxe Ruse.
Tot inventatorul român, alături de arhitectul francez J. Dupre, a realizat un proiect de imobil de locuințe civile de case multicelulare metalice și modulare conceput în forma unei piramide cruciforme. Imobilul avea 700 de apartamente și ar fi trebuit să fie realizat în estul Parisului.
În memoria sa, numele Aeroportului Internațional Otopeni a fost schimbat în „Aeroportul Internațional Henri Coandă București.
În anul 1978, Poşta Română a pus în circulaţie o marcă poştală cu valoarea nominală de 10 lei, care reprezintă portretul lui Henri Coandă, avionul inventat de acesta precum şi data la care a avut loc primul zbor. În anul 1986, a fost pusă în circulaţie o altă marcă poştală cu valoarea nominală de 2 lei reprezentând portretul lui Henri Coandă.
La 10 august 2001, B.N.R., a pus în circulaţie o emisiune comemorativă de trei monede de argint, dedicată pionierilor Aviaţiei Române: Aurel Vlaicu , Traian Vuia, Henri Coandă şi Elie Carafoli.
Sursa: adevarul.ro