Întrebările cruciale legate de livrarea avioanelor F-16 în Ucraina după semnalele pozitive ale SUA
SUA au deschis calea pentru ca Kievul să primească avioane de luptă americane F-16 după ce Joe Biden a semnalat că aprobă livrarea acestora de către ale țări și instruirea piloților ucraineni pe aceste avioane, relatează presa americană.
Avioane multirol F-16 Falcon FOTO ARHIVĂ
Întrebările cruciale după ce SUA și-au semnalat sprijinul pentru coaliția de țări care doresc să ajute Kievul să obțină avioane F-16 sunt câte vor fi livrate, cât de repede și cu ce vor fi înarmate aceste aparate, relatează BBC. Aceste aviopane vor îmbunătăți cu siguranță capacitatea militară a Kievului, care până acum s-a bazat pe avioane sovietice MiG-29 și SU-27, dar diavolul se ascunde în amănunte, scrie BBC.
Avioanele de luptĂ F-16 vin cu radare mai performante, care bat mai departe și permit detectarea avioanelor inamice mai devreme. De regulă vin înarmate cu rachete capabile să lovească ținte fără a fi nevoie să fie menținute în vizorul radarului - o capabilitatea pe care Rusia o are, dar care lipsește în prezent Ucrainei.
Totdată, aceste modele pot lansa bombe ghidate de laser, GPS și sisteme avansate de țintire și sunt superioare în ceea ce privește țintirea și distrugerea radarelor de la sol inamice comparativ cu modelele sovietice de care dispune actualmente Ucraina.
Totuși, nu este clar ce fel de capabilități vor fi puse la dispoziția Kievului în eventualitatea în care demersul merge înainte.
Alte provocări sunt legate de pregătire: e nevoie de timp și exercițiu pentru ca piloții să se familiarizeze și să opereze sistemele de comenzi care sunt diferite de cele de pe modelele sovietice. În situații reale de luptă piloții trebuie să reacționeze instinctiv și să ia deciziile corecte în funcție de scenarii complexe; pentru că se pot confrunta cu situația cunoscută drept saturația sarcinii, adică riscul de a fi copleșiți de evenimente ce evoluează rapid.
Numărul este de asemenea esențial deoarece nu ar ajuta prea mult Ucraina să primească de pildă doar șase avioane: acestea ar fi trimise în misiuni fără sprijin, ceea ce le-ar face vulnerabile în fața avioanelor puternice SU-35 ale Rusiei.
Avioanele de luptă au cea mai bună eficiență când sunt grupate în formații cu roluri diferite în cadrul aceleiași misiuni.
De pildă, în cadrul unei misiuni de neutralizare a unei instalații radar inamice, o formație de patru avioane ar avea sarcina să transporte rachetele sau bombele, o componentă ce poartă denumirea de Suprimarea a Apărării Aeriene a Forțelor Inamice (SEAD). Or, nu ar fi deloc ideal ca această misiune critică să fie periclitată lăsând aceste avioane fără apărare, vulnerabile la potențiale atacuri.
Astfel că s-ar impune o „escortă SEAD” - o altă formație de patru avioane care să protejeze de eventuale atacuri inamice.
Problema este că aceste misiuni presupun un număr mare de avioane, iar la rândul lor acestea depinde de alte resurse.
Aceasta ar include avioane de supraveghere care să avertizeze cu privire la avioanele de luptă inamice din zonă, echipaje la sol pentru a asigura întreținerea avioanelor și, bineînțeles, infrastructura necesară pentru a decola și ateriza în siguranță.
Așadar, decizia SUA de a da OK-ul altor națiuni pentru furnizarea de avioane F-16 marchează începutul unui proces complicat și va fi nevoie de multă muncă până la livrare, conchide BBC.
Biden a deschis calea către furnizarea de avioane F-16 Kievului
Până acum, SUA nu au oferit detalii spunând doar că deciziile privind calendarul, numărul și țările care vor furniza avioanele F-16 vor fi luate în lunile următoare. Detaliile privind pregătirea piloților sunt la fel de evazive. Oficialii americani au vorbit sub rezerva anonimatului ținând cont de faptul că deciziile nu au fost încă făcute publice.
Kievul insistă de mult timp asupra nevoii de a primi avioane avansate de luptă care să îi ofere un avantaj în lupta împotriva invaziei ruse, intrată în al doilea an. Aprobarea SUA privind livrarea de F-16 deschide calea pentru ca mai multe națiuni să furnizeze aceste avioane de generația a patra și pentru ca SUA să contribuie la pregătirea piloților, relatează AP. Președintele Joe Biden și-a dat acordul în fața liderilor mondiali reuniți vineri la Hiroshima, în Japonia, potrivit oficialilor americani.
În mod repetat, timp de luni de zile, înalți oficiali americani - începând cu Biden - au respins categoric trimiterea de F-16 în Ucraina, iar SUA au refuzat până acum să permită altor țări să exporte în Ucraina avioanele lor Falcon fabricate în SUA.
Nu mai târziu de luni, după ce Zelenski și-a reiterat dorința de a primi F-16 și alte avioane, purtătorul de cuvânt al Consiliului Național de Securitate, John Kirby, întrebat dacă SUA și-au schimbat în vreun fel poziția cu privire la faptul că F-16 nu reprezintă un obiectiv potrivit pentru ajutorul militar, Kirby a răspuns: „Nu”.
La întrebări similare adresate în ultimele luni, Biden și-a reiterat refuzul. La începutul acestui an, întrebat de ce se opune trimiterii lor, a răspuns: „Pentru că ar trebui să le ținem aici”.
Oficialii americani de la Pentagon au insistat asupra faptului că ajutorul militar pe care SUA îl acorda Ucrainei se baza pe ceea ce țara avea cea mai mare nevoie pe câmpul de luptă. Astfel, accentul a fost pus pe trimiterea de sisteme de apărare aeriană, rachete și alte muniții - în timp ce Ucraina se pregătește pentru o ofensivă de primăvară mult așteptată.
Totuși, celălalt motiv cheie este îngrijorarea că trimiterea de avioane de luptă în Ucraina i-ar înfuria pe ruși, l-ar provoca pe președintele Vladimir Putin și ar putea escalada sau extinde războiul.
Piloți ucraineni antrenați pe simulatoare de zbor au fost capabili să învețe în patru luni
Doi piloți ucraineni au demonstrat că pot stăpâni comenzile avioanellor de vânătoare F-16 de fabricație americană în doar patru luni - de peste patru ori mai repede decât prevăzuse anterior Pentagonul.
Yahoo News a obținut și publicat joi o evaluare internă a Forțelor Aeriene americane care detaliază antrenamentul F-16 la care au fost expuși doi piloți ucraineni la Baza Morris Air National Guard din Tucson, Arizona, la sfârșitul lunii februarie și începutul lunii martie. Pe parcursul a unsprezece ore și jumătate în total, în nouă simulări separate, aviatorii ucraineni au depășit așteptările SUA în ceea ce privește capacitatea lor de a învăța comenzile aeronavei, potrivit documentului.
Patru instructori experimentați ai forțelor aeriene americane i-au evaluat pe piloții ucraineni și au stabilit că aceștia puteau efectua mai multe manevre „relativ tehnice”, inclusiv aterizarea după ce au pierdut un motor și rezistența la simulări de atacuri, a relatat Yahoo News, citând evaluarea.
Aviatorii ucraineni nu au primit nicio pregătire oficială pe simulatorul de zbor F-16, în afară de o scurtă prezentare înainte de antrenament, se arată în document.
Sursa: adevarul.ro