Noile norme vor aduce, de asemenea, beneficii semnificative pentru întreprinderile şi cetăţenii din UE, care se vor bucura de o experienţă mai bună în materie de roaming, beneficiind de aceeaşi calitate a serviciilor mobile în străinătate ca şi în ţara lor de origine.
Noile norme îmbunătăţesc, totodată, accesul la comunicaţiile de urgenţă în întreaga UE şi garantează informaţii clare cu privire la serviciile care pot face obiectul unor taxe suplimentare.
Margrethe Vestager, vicepreşedinta executivă pentru o Europă pregătită pentru era digitală, a declarat: „Datorită regulamentului nostru privind roamingul, am beneficiat cu toţii de avantajele oferite de „Roamingul la tarife naţionale”. Atunci când călătorim în UE, putem să efectuăm apeluri, să trimitem mesaje text şi să navigăm pe internet fără costuri suplimentare. Acesta este un beneficiu foarte tangibil al pieţei noastre unice europene. Prelungirea acestor norme va menţine competitivitatea tarifelor aplicate între operatori şi va permite consumatorilor să beneficieze în continuare de servicii de roaming gratuite în următorii zece ani.”
La rândul său, Thierry Breton, comisarul pentru piaţa internă, a afirmat: „Vă amintiţi de vremurile când eram nevoiţi să dezactivăm datele mobile atunci când călătoream în Europa – pentru a evita o factură masivă de roaming? Ei bine, aceste vremuri au apus. Şi intenţionăm să menţinem acest lucru cel puţin în următorii 10 ani. Vom beneficia de o viteză sporită a internetului mobil şi de o mai mare transparenţă: continuăm să îmbunătăţim viaţa cetăţenilor UE.”
O viteză mai mare a internetului mobil în timpul călătoriei
Potrivit datelor CE, consumatorii vor avea acum dreptul de a beneficia de aceeaşi calitate a internetului mobil în străinătate ca cea pe care o au acasă. Operatorii care furnizează servicii de telefonie mobilă ar trebui să se asigure că consumatorii au acces la reţelele 4G sau la reţelele 5G mai avansate, dacă acestea sunt disponibile la destinaţia pe care o vizitează consumatorul.
Consumatorii ar trebui să poată găsi informaţii cu privire la disponibilitatea reţelelor în contractele lor de servicii mobile şi pe site-urile web ale operatorilor.
Prevenirea aplicării unor tarife ascunse neaşteptate
Conform Comisiei Europene, atunci când consumatorii călătoresc cu avionul sau pe nave, telefoanele mobile se pot conecta automat la reţeaua de la bord, furnizată prin satelit. Utilizarea serviciilor de conexiune mobilă furnizate de reţele non-terestre poate face obiectul unor suprataxe foarte ridicate.
Noile norme privind roamingul obligă operatorii să îşi protejeze consumatorii şi să îi informeze dacă telefoanele lor se conectează la o reţea non-terestră.
În plus, operatorii ar trebui să întrerupă în mod automat serviciile mobile în cazul în care serviciile mobile prin intermediul reţelelor non-terestre ating tarife de 50 EUR sau o altă limită predefinită.
Cu cât eşti mai bine informat, cu atât ai opţiuni mai bune
Potrivit oficialilor europeni, consumatorii ar trebui să poată lua decizii în cunoştinţă de cauză cu privire la utilizarea serviciilor care le pot impune costuri suplimentare.
„Atunci când călătoriţi în străinătate, tarifele pentru apelarea serviciilor pentru clienţi, a serviciilor de asigurări şi a serviciilor de asistenţă ale companiilor aeriene sau cele pentru trimiterea de SMS-uri în scopul participării la concursuri sau evenimente pot fi mai scumpe decât atunci când sunteţi acasă. ”, informează CE.
Operatorii trebuie să se asigure că le oferă consumatorilor informaţii cu privire la tipurile de numere de telefon care pot genera costuri suplimentare atunci când consumatorii le apelează sau le accesează din străinătate.
De asemenea, operatorii ar trebui să informeze consumatorii prin intermediul mesajelor SMS automate trimise atunci când trec frontiera într-o altă ţară din UE, precum şi în contractele de servicii.
112 – comunicaţii de urgenţă în timpul călătoriei
Noile norme privind roamingul garantează că cetăţenii sunt informaţi cu privire la numărul european unic pentru apeluri de urgenţă 112, pe care îl pot utiliza oriunde în UE pentru a apela serviciile de urgenţă. Până în iunie 2023, operatorii ar trebui să trimită mesaje automate clienţilor lor care călătoresc în străinătate pentru a-i informa cu privire la mijloacele alternative disponibile pentru a contacta serviciile de urgenţă, de exemplu prin mesaje text sau aplicaţii în timp real. Cetăţenii care nu sunt în măsură să efectueze apeluri vocale pot utiliza aceste mijloace alternative.
Noul regulament privind roamingul stabileşte tarife cu ridicata mai mici, adică reducerea costurilor suportate de operatori pentru utilizarea reţelelor din străinătate pentru a furniza servicii clienţilor lor atunci când aceştia se află în străinătate.
Plafoanele pentru tarifele cu ridicata sunt stabilite la un nivel care să le permită operatorilor să acopere şi să recupereze costul furnizării serviciilor de roaming către consumatori la preţurile de pe piaţa naţională.
- Pentru serviciile de date, noul regulament stabileşte următoarele plafoane pentru tarifele cu ridicata: 2 EUR/GB în 2022, 1,8 EUR/GB în 2023, 1,55 EUR/GB în 2024, 1,3 EUR/GB în 2025, 1,1 EUR/GB în 2026 şi 1 EUR/GB începând din 2027.
- Pentru apelurile vocale: 0,022 EUR/min. în perioada 2022-2024 şi 0,019 EUR/min. începând din 2025.
- Pentru mesajele SMS: 0,004 EUR/SMS în perioada 2022-2024 şi 0,003 EUR/SMS începând din 2025.
Reducerea tarifelor cu ridicata este în avantajul consumatorilor, deoarece acestea ar trebui să asigure faptul că toţi operatorii sunt în măsură să ofere abonamente de roaming competitive, în conformitate cu principiul „Roaming la tarife naţionale”.