Interesante amănunte...
Saab Gripen C/D sau E/F sunt aparate de zbor de cea mai buna calitate, nimeni nu contesta asta, punctul slab al ofertei Saab a fost mai mereu neutralitatea Suediei, un lucru nu foarte de dorit mai ales atunci cand ai un potential adversar de talia Rusiei. Elvetia si scandalul cu blocarea livrarii MLI Marder germane catre Ucraina pe motiv ca tunul este fabricat in Elvetia este doar un exemplu despre cat de nociva poate fi (aviz tembelilor de la Bucuresti) achizitia de armament dintr-o tara neutra.
Evident ca punctul slab al suedezilor, neutralitatea adica, va fi istorie curand, se asteapta ca Suedia impreuna cu Finlanda sa depuna cererea de aderare la NATO chiar in luna mai a acestui an, pentru ca, se vede treaba, neutralitatea este respectata doar de Occident, rusii n-au nici o treaba cu legea, bunul simt sau macar mila crestineasca. Popor de brute…
Revenind la Saab si al sau Gripen C/D, aflam din presa franceza cum incercau suedezii sa ne pacaleasca pe noi in privinta costului cu ora de zbor pentru C/D. Si o tineau scandinavii una si buna: “pe la 8 mii de dolari per ora”, lucru care era si este cu totul incredbil.
Dar Saab a ajuns din nou in Austria si de aici aflam adevarul.
Austriecii, fratii mai scapatati ai germanilor, si-au luat teapa vietii lor (sau spaga vietii lor pentru unii) cand Berlinul i-a convins sa cumpere (18 initial) 15 (in final) aparate Eurofighter Tranche 1 pentru numai putin de 2 miliarde de euro. Basca, sa fie treaba oabla pana la capat, s-a discutat despre aparate noi dar in tara snitelului au ajuns aparate cam la mana a doua, dar ca noi, vorba unui alt imbecil de ministru al apararii de la Bucuresti.
Acum, austriecii le-ar mai zbura in tara lor mica si neutra dar costul orei de zbor se situteaza intre 65 de mii de euro (estimare conservatoare) si 85 de mii de euro (ceva mai realist).
Si de aici incolo avem a face cu oferta Saab, similara cu ce au oferit Cehiei, Ungariei si chiar Bulgariei (aparate noi sau la mana a doua, de cumparat sau de inchiriat) interesant este insa costul estimat al orei de zbor care se ridica la 23 de mii de euro, adica hat departe fata de cei 5-6 maximum 8 mii de dolari cu care ne pacaleau pe noi.
Calculul este facut cam la fel ca la unguri, pentru 14 Saab Gripen C/D, 15 ani contractul, 2000 de ore de zbor pentru intreaga flota pe an.
Ok, oferta este una buna, dar haideti sa deslusim cu claritate intre pretul cu TVA si alte taxe incluse (adica pretul real nu ala… pacalitor) si un pret aruncat pe piata precum viermisorul la pestele flamand. Sau sa citim cu atentie ce scrie cu litere foarte mici in josul paginii…
Ce vor face austriecii chiar nu intereseaza pe nimeni, din partea mea sa zboare Eurofighterul pana la epuizarea resursei sau sa-si cumpere baloane cu aer cald dotate cu radar. Sa faca snitelul 15 euro si cu asta basta…
GeorgeGMT/ rumaniamilitary.ro