Interdicția SUA și a Marii Britanii privind laptopurile în avion, rezultatul descoperirii unor explozibili într-un iPad
Interdicția adoptată de SUA și Marea Britanie privind anumite dispozitive electronice în bagajul de mână al pasagerilor zborurilor din unele țări din Africa de Nord și Orientul Mijlociu a fost determinată parțial de descoperirea unui plan, nedezvăluit, în care materiale explozive au fost ascunse într-un iPad fals, potrivit unei surse de securitate britanice, a relatat duminică The Observer.
Interdicția Marii Britanii privind tabletele, laptopurile, consolele de jocuri și alte dispozitive mai mari decât un telefon mobil a intrat în vigoare sâmbătă. Măsura se aplică zborurilor dinspre șase țări — Egipt, Iordania, Liban, Arabia Saudită, Tunisia și Turcia. Sunt afectați șase operatori aerieni britanici — British Airways, EasyJet, Jet2, Monarch, Thomas Cook și Thomson — și șase companii străine.
Anterior, SUA au adoptat o măsură similară, care vizează zborurile de pe 10 aeroporturi din opt țări — Iordania, Egipt, Turcia, Arabia Saudită, Maroc, Qatar, Kuweit și Emiratele Arabe Unite.
Sursa de securitate citată a spus că ambele interdicții sunt rezultatul unei combinații de factori, și nu a unui anumit incident.
Potrivit sursei, unul dintre factori a fost descoperirea unui plan de a doborî un avion prin explozibili ascunși într-un iPad fals care părea extrem de autentic. Alte detalii în legătură cu acest plan, cum ar fi data, țara implicată sau gruparea din spatele său, rămân secrete.
Descoperirea acestui plan a confirmat temerile agențiilor de informați că grupările teroriste au găsit un nou mijloc de a introduce explozibili în bagajele de mână din cabina de pasageri, după încercări eșuate de a folosi dispozitive explozive ascunse în pantofi sau în lenjeria intimă.
O explozie în cabina de pasageri (unde teroristul poate poziționa dispozitivul explozibil lângă o ușă sau un hublou) poate avea un impact mult mai mare decât una în cală (unde teroristul nu are niciun control asupra poziției explozibilului, care se poate afla în mijlocul bagajelor, departe de marginea avionului), dat fiind faptul că pasagerii și echipajul ar fi trași afară prin orice gaură produsă astfel.
AGERPRES