Infrastructura deficitară a României, piedică în calea NATO. Cine frânează Forța de Reacție Rapidă
Forța de Reacție Rapidă a NATO s-ar putea mări la 500.000 de militari în urma Summitului de la Vilnius. Aceștia vor fi dotați cu zeci de mii de sisteme de armament. O forță imensă, apreciază experții, dar care se va împotmoli în România din cauza infrastructurii rutiere și a căii ferate.
Tanc francez Leclerc în România FOTO Etat-major des armees
La Summitul NATO de la Vilnius este de așteptat să se decidă, între altele, creșterea Forței de Reacție a Alianței de la 300.000 la 500.000 de militari, așa cum a declarat, recent, Mircea Geoană, secretarul general adjunct al organizației. Însă dacă va trebui să ajungă în România, aceasta se va împotmoli, spun specialiștii arătând cu degetul către calitatea proastă a infrastructurii de transport (rutieră și de cale ferată) pe care trupele și tehnica modernă ar trebui să o utilizeze.
Cel puțin asta s-a văzut atunci când s-a format Grupul de luptă al NATO (BGFP) din România, cu Franța națiune-cadru. La înființarea unității, sute de blindate, dar și zeci de tancuri Leclerc au trebuit transportate din Franța până la noi, în localitatea Cincu, din județul Brașov, unde și-au făcut baza francezii. Tancurile, cântărind fiecare, împreună cu camionul lor remorcă blindat, în jur de 100 de tone, au fost urcate pe vagoane și trimise spre România. În trei zile au parcurs peste 1.600 km prin cinci țări din Europa. De la intrarea în România, din cauza infrastructurii, viteza a scăzut dramatic, iar cei 400 de kilometri rămași au fost parcurși aproape în același timp.
Timpul de intervenție este crucial
Analistul militar Aurel Cazacu atrage atenția că axele de transport au un rol crucial într-un conflict modern. „Deci, NATO este gata să intervină la nevoie cu 500.000 de militari, o forță imensă. Sunt convins că planurile de intervenții sunt și făcute, dar nu știu cum se vor respecta și graficele unei eventuale desfășurări de trupe la noi. Și, subliniez, timpul de intervenție este crucial în caz de forță majoră. Deci, avem o Forță de Reacție apreciabilă, dar cum o aduci aici pentru că oamenii ăștia vor veni cu blindate și tancuri, iar calea noastră ferată nu permite viteze decente pentru asemenea încărcături grele? Să nu uitam totuși că avem tancuri de 80 de tone și blindate de 40 de tone. Garniturile Aliate vor fi obligate să se târască, ca să spun așa, pentru a nu deraia“, spune analistul.
Nici la infrastructura rutieră nu stăm cu mult mai bine, mai spune Cazacu. „La transportul rutier stăm puțin mai bine pe marile axe, dar și aici există probleme care sunt obligatoriu de rezolvat. Cum credeți că va rezista la trecerea unui blindat greu sau a unui tanc un pod care am văzut cum se face praf când este traversat de un camion sau este lovit de o viitură medie? Nu rezistă, vă spun cu siguranță. Și avem mii sau zeci de mii de astfel de poduri pe drumurile județene, de exemplu, și nu știi când trebuie să le traversezi pentru că în direcția respectivă este inamicul. Repet, nu vorbesc de niște podețe, ci de poduri peste Argeș sau Olt care nu pot fi accesate de blindate grele sau tancuri pentru că se fac praf“, precizează expertul militar.
Prepoziționarea, o soluție parțială
Aurel Cazacu mai spune că prepoziționarea sistemelor de armament în România este numai o soluție parțială. „La 500.000 de militari, poate vorbim de zeci de mii de sisteme de armament. Nu poți să le aduci pe toate la noi pentru că nu se cunoaște axa de intervenție. Poate fi Polonia, poate fi la noi, dar poate fi și o țară baltică, de exemplu, sau Finlanda. Într-un procent moderat, această tehnică ar putea fi prepoziționată, dar atât. În plus, chiar dacă prepoziționezi armament, tot trebuie să transferi rapid militarii care o deservesc, deci tot ne trebuie infrastructură mai bună“, a precizat analistul militar.
Problema proastei calități a infrastructurii de transport din România a fost scoasă în evidență și de generalul american Ben Hodges, cu ceva timp în urmă. „România trebuie să fie capabilă să transporte echipamente grele, muniții, personal. Tot ce ține de logistică trebuie conectat cu infrastructura, prin poduri, tunele, porturi. Toate trebuie să facă față. Și, sincer să fiu, această țară minunată care e România încă nu e pregătită să facă față“, a precizat generalul american Ben Hodges la Forumul pentru securitate în zona Mării Negre și Balcani.
Sursa: adevarul.ro