Industria aeriană, tot mai nepunctuală; numărul pasagerilor afectaţi de întârzieri s-a dublat în ultimii 5 ani (analiză)
Numărul zborurilor întârziate pe aeroporturile din România, în primul trimestru al anului 2019, este cu aproape 70% mai mare decât în 2015, în timp ce procentajul în cazul zborurilor eligibile pentru compensaţii este de aproximativ 80%, potrivit unei analize AirHelp, cea mai mare companie la nivel mondial specializată în drepturile pasagerilor.
Conform sursei citate, în perioada ianuarie-martie 2019, numărul zborurilor anulate sau întârziate a crescut la peste 3.000, comparativ cu aceeaşi perioadă din 2015. Dintre acestea, în 2019, pasagerii a peste 210 zboruri sunt eligibili pentru compensaţii din partea companiilor aeriene, în condiţiile în care cursele fie au fost anulate, fie au ajuns la destinaţie cu o întârziere mai mare de trei ore, fără a avea situaţii de excepţie, precum condiţii meteo nefavorabile, incidente cu drone sau păsări etc. Spre comparaţie, în 2015, doar 120 de zboruri au fost în această situaţie, în România.
De altfel, în primele trei luni ale anului curent, numărul pasagerilor eligibili pentru compensaţii aproape s-a dublat faţă de perioada similară din 2015. Astfel, numărul pasagerilor afectaţi depăşeşte 20.300 în trimestrul I din 2019, raportat la 10.600 de pasageri, în perioada similară din 2015.
În plus, se poate constata că rata punctualităţii curselor a scăzut de la 78,5% la 71,7%, în perioada analizată.
Un alt aspect interesant este faptul că, dacă până anul acesta, cea mai aglomerată zi pe aeroporturile din România era la finalul lunii martie, în 2019 aceasta a fost consemnată în ianuarie.
"Anulările şi întârzierile în România au devenit mai frecvente în ultimii cinci ani. Pentru 2020 ne aşteptăm ca numărul pasagerilor afectaţi să crească. Această situaţie este urmare a faptului, printre altele, că operatorii aerieni duc o luptă, la nivel internaţional, pe vânzarea a cât mai multor locuri în avion. Spre exemplu, sunt companii aeriene care intră pe rute pe care nu le pot deservi din cauza flotei limitate şi a personalului redus. Am observat în 2018 o creştere a numărului de greve ale personalului navigant, lucru nu atât de des întâlnit în trecut", a afirmat Mara Koziarz, purtător de cuvânt al AirHelp. AGERPRES