Incident misterios în largul Atlanticului de Sud: ce a determinat un petrolier să se învârtă în cerc?

Incident misterios în largul Atlanticului de Sud: ce a determinat un petrolier să se învârtă în cerc?

În noaptea de 31 mai, echipajul petrolierului Willowy care naviga în largul coastelor Africii de Sud, în sudul oceanului Atlantic, şi-a anunţat superiorii că vasul se învârteşte în cerc, fiind imposibil de controlat, şi că alte patru vase se află în aceeaşi situaţie, riscând să intre în coliziune, relatează Sky News.

Presupunerea imediată a echipajului a fost că vasele sunt împinse de curenţi puternici, doar că nu era cazul de aşa ceva în acea regiune din sudul Oceanului Atlantic, la vest de oraşul sud-african Cape Town.

Fenomenul misterios a mai putut fi observat în apropierea unor porturi din China, în special în apropierea terminalelor petroliere şi instalaţiilor guvernamentale, dar petrolierul nu se afla într-o asemenea situaţie. 

Cercetătorii care monitorizează aceste incidente de-a lungul coastei chineze le pun pe seama interferenţelor GPS care afectează sistemul de urmărire de la bordul vaselor comerciale cu care acestea trebuie dotate potrivit legislaţiei internaţionale.

Tehnologia AIS (sistem de identificare automată) permite trasmiterea unor date unice de identificare precum locaţia GPS, direcţie şi viteză către alte vase din proximitate. Totodată, semnalele sunt captate de sateliţi care monitorizează acţiuni suspecte, între care contrabandă, pescuit ilegal, dar şi comerţ ilegal cu petrol. Astfel că rutele în cerc în largul costelor Chinei au fost explicate prin interferenţele GPS care au apărut odată cu sancţiunile impuse de SUA Iranului, potrivit experţilor agenţiilor de informaţii.

Însă organizaţiile de mediu SkyTruth şi Global Fishing Watch au semnalat fenomene similare şi în zone inexplicabile precum în interiorul ţărmurilor din San Francisco. Locaţiile reale ale navelor erau de fapt la sute de mile distanţă în apropierea terminalelor petroliere sau în locaţii unde se produc de regulă astfel de interferenţe GPS.

Willowy nu se încadra însă în aceste situaţii. Petrolierul operat de o companie din Singapore a virat brusc spre tribord şi a început să se mişte în cerc în jurul orei 1 dimineaţa.

Echipajul a raportat că nava nu putea fi manevrată pentru restabilirea direcţiei de navigare şi alte patru nave erau prinse în spirale similare din motive necunoscute.

Experţii spun că bruiajele GPS pot avea consecinţe grave, erorile de navigare fiind responsabile pentru jumătate din decesele pe mare.

Astfel de tactici au fost atribuite Corpurilor Revoluţionare Iraniene pentru a momi vasele comerciale în apele iraniene, în timp ce Chinei i s-au atribuit capacităţi de a determina localizări false ale navelor la mii de mile distanţă.

Echipajul petrolierului Willowy era la curent cu toate aceste riscuri, dar ele nu se aplicau zonei în care se afla nava - la mare distanţă de strâmtoarea Ormuz sau în disputata Mare a Chinei de Sud.

Explicaţiile puteau fi altele, mai ales că Agenţia Spaţială Europeană a descoperit că altceva s-ar putea petrece aici. Ar putea avea legătură cu ceva ce se numeşte Anomalia Atlanticului de Sud: forţa câmpului magnetic îşi pierde din intensitate pe arie cuprinzătoare din Africa până America de Sud, afectând sateliţii şi navele spaţiale.

În ultimii 50 de ani intensitatea câmpului magnetic în această regiune s-a diminuat rapid, iar aria însăşi, care s-a mărit considerabil, s-a deplasat către vest.

Pe parcursul ultimilor cinci ani, un al doilea centru de intensitate scăzută s-a format la sud-vest de Africa, foarte aproape de locul de navigaţie a petrolierului.

O teorie privind această slăbire a câmpului magnetic este că ar fi semnul că Pământul se îndreaptă către o inversare a polilor magnetici. Asta s-ar întâmpla pe parcursul a două secole, timp în care ar exista mai mulţi poli magnetici, de nord şi de sud, în mai multe părţi ale lumii.

Impactul asupra vaselor ar fi uriaş în măsura în care acestea se bazează pe compasuri magnetice pentru navigaţie. Atunci navele nu doar că s-ar învârti în cerc, dar nici nu şi-ar da seama de acest lucru.

Însă navele moderne precum Willowy folosesc pentru navigaţie girocompasurile care determină nordul pe baza gravitaţiei şi axei de rotaţie. Acestea, alături de alte sisteme, determină nordul adevărat pentru a menţine un vas pe ruta sa. Dacă acesta ar fi cumva scos din funcţiune, ar putea apărea probleme precum rutele în cerc.

Echipajul ghidat şi de echipele de la ţărm a descoperit că, într-adevăr, girocompasul principal al navei nu mai funcţiona corect.

Nava şi-a reluat navigarea după ce activat girocompasul secundar şi s-a folosit şi de un vechi compas magnetic pentru acurateţe sporită. Compania a descris o defecţiune care va fi remediată îndată ce nava va ajunge într-un port.

Cât despre celelalte nave afectate de acelaşi fenomen, un purtător de cuvânt al companei care operează vasul a spus:; „S-a presupus iniţial că o cauză a învârtirii în cerc au fost curenţii puternici, iar echipajul a perceput că şi celelalte vase sunt în aceeaşi situaţie”.


Citește și:

populare
astăzi

1 După chestia asta Geoană e out! Cine urmează?

2 „Na, că ți-am arătat și țâțele de bucurie”

3 Voi ați citit ce scrie Rareș Bogdan despre „documentul” cu Simion?

4 Hm! Pe asta o știați?

5 Judecați voi diferența dintre România și Kosovo...