În semn de protest față de majorarea chiriilor, companiile din Portul Constanța nu-și mai plătesc facturile
Majoritatea operatorilor portuari au refuzat în februarie să achite facturile pentru utilizarea domeniului portuar, emise de Compania Națională Administrația Porturilor Maritime (CNAPM) Constanța S.A., concesionarul domeniului public de pe platforma portuară, în semn de protest față de majorarea chiriilor impuse se aceasta în ultimii doi ani.
Viorel Panait, președintele Organizației Patronale 'Operatorul Portuar' Constanța, entitate juridică ce reunește 66% din companiile de pe platforma portuară, susține că protestul este determinat de decizia unilaterală a CNAPM Constanța de majorare a chiriilor pentru utilizarea domeniului portuar, cu 60 % în anul 2015 și cu 380 % în 2016.
'Intenția de majorare a tarifelor de utilizare a domeniului portuar, de către compania căreia statul român i-a concesionat dreptul de administrare a infrastructurii portuare, a fost comunicată în cursul anului 2014 prin adrese transmise operatorilor iar în final de an ne-au fost trimise anexele la contractele de închiriere prin care ni se solicita să confirmăm că am luat la cunoștință, fără niciun drept de negociere sau o justificare logică, a procentului cu care cresc aceste tarife', a declarat pentru AGERPRES Panait.
Liderul organizației patronale reproșează lipsa de dialog și de fundamentare a noilor tarife pe baze economice reale.
'Nouă, practic ne dă peste cap toate proiectele prezente și viitoare de dezvoltare și de cantonare în piață, la nivel național dar mai ales european. Vă dați seama ce înseamnă să-ți crească chiria cu mai mult de 380 %, peste 24 de luni. Adică, compania COMVEX (cal cărei director general este Panait—n.r) va avea de plătit, la începutul anului 2017, o chirie de 2 milioane de euro fără TVA, pentru cele 75 de hectare de platforme de depozitare a minereurilor, proprietate a noastră. Și asta pentru că CNAPM a decis să crească chiriile de la 5 euro cenți/mp la 24 euro cenți/mp în 2017. Și asta în contextul în care principalii noștri clienți, ALRO Slatina și SIDEX Galați, ne-au transmis adrese prin care solicită scăderea tarifelor de operare portuară cu 20 %, din cauza diminuării activității și a comenzilor generate de piața românească și mondială', a subliniat Panait.
El a adăugat că "ceea ce face acum conducerea CNAPM este definit de legile naționale și directivele europene drept un abuz de poziție dominantă".
"Practic, cei care trebuie să ne fie parteneri și al căror unic rol, dat de stat, este de a face portul cât mai atractiv pentru investitori și dezvoltarea afacerilor existente, nu fac altceva decât să ne dicteze condiții despre care-și închipuie că trebuie să le acceptăm, pentru că nu avem de ales. Nimeni nu a vrut să negocieze cu noi, la masă, tarifele, să fundamenteze această majorare. Conform cărui calcul de eficiență economică și de oportunitate a stabilit CNAPM că noi, COMVEX, trebuie să asigurăm un trafic de minim 2, 2 milioane tone marfă pe an, adică 16 % din capacitatea portului, ca să fim eligibili pentru statutul de companie eficientă și astfel să nu plătim penalități? (...) Să ne explice de ce suntem puși să plătim întreținere căilor rutiere din port când acestea arată ca după bombardament? Cum se justifică modul de calcul a tarifului de utilizare a domeniului portuar, procentual cu suprafața de teren pe care o avem în exploatare? De ce trebuie să plătim taxe și amortismente pentru un incinerator ecologic realizat de CNAPM în urmă cu zece ani și care nu a funcționat niciodată? De ce trebuie să suportăm tarifele la energia electrică refurnizată de CNAPM, cu 80% mai mari decât prețul reglementat, diferență care ne este introdusă în tariful de utilizare a domeniului portuar? Sau său plătim costurile pentru sistemele de securitate perimetrală a portului, când ne dispar cablurile electrice din curte? De ce nu sunt operate dragajele necesare pentru menținerea adâncimilor de siguranță în acvatoriul portuar și la danele de operare ?", a mai spus Panait.
Directorul general al CNAPM Constanța, Valeriu Ionescu, susține, în replică, că majorarea tarifului pentru utilizarea domeniului portuar se impunea după ce a fost menținut neschimbat mai bine de opt ani, pe fondul recesiunii mondiale.
'Tariful de utilizare a domeniului portuar, este compus din toate costurile pentru serviciile prestate pe care le asigură CNAPM către companiile ce funcționează pe platforma portuară. Asigurarea utilităților, redistribuirea serviciilor de apă, canalizare, telefonie, electricitate, ecologizare, paza și securizare a întregii incinte a platformei portuare — aceasta beneficiind de regimul vamal special de zonă-liberă, întreținerea căilor rutiere, a podurilor de traversare etc. Mai mult, noul tarif de utilizare a domeniului, pe care trebuie să îl plătească de acum companiile ce activează în port, este actualizat, corelat și unic, având în vedere că pe parcursul anilor firmele au beneficiat de condiții tarifare diferite la încheierea contractelor de închiriere, situație ce crea o inechitate de tratament a actorilor economici. În plus, am introdus și o clauză de trafic pentru a motiva operatorii portuari, astfel încât dacă firma respectivă nu reușește să atragă volumul de marfă stabilit de noi în contractul de închiriere va plăti penalități în raport proporțional, iar dacă depășește acest volum de trafic al mărfurilor operate, va încasa un bonus din partea CNAPM ', a afirmat directorul general al CNAPM.
Mai mult, Valeriu Ionescu susține necesitatea actualizării chiriilor portuare cu un procent de 380 %, invocând o directivă europeană ce impune statului să asigure tratament egal în condiții egale companiilor, pe piața pe care-și desfășoară activitatea.
'Dacă nu operam această reașezare a tarifelor riscam să avem soarta portului lituanian Klaipëda, pentru care Comisia Europeană a declanșat procedura de infrigement', a spus Ionescu.
Soluția dezamorsării situației conflictuale din Portul Constanța rămâne în sarcina Ministerului Transporturilor, un apel către acesta fiind lansat de către organizația 'Operatorul Portuar', în cursul zilei de luni. AGERPRES