Potrivit unui anunț oficial al gigantului american, acest proiect, denumit MX, va permite Comandamentului pentru Dezvoltarea Capabilităților de Luptă al Armatei SUA (DEVCOM) să testeze riguros o gamă largă de capabilități autonome, de la operațiuni cu un singur pilot până la zboruri complet autonome, fără echipaj uman la bord.
Elicopter UH-60M Black Hawk cu tehnologie MATRIX/ALIAS integrată, zburând fără pilot la bord. Photo: Lockheed Martin
Rich Benton, vicepreședinte și director general la Sikorsky, a subliniat potențialul uriaș al acestor progrese. El a afirmat că „aeronavele cu autonomie vor reduce semnificativ volumul de muncă al piloților, vor îmbunătăți siguranța zborului și vor oferi comandanților o flexibilitate în misiune fără precedent în medii complexe și contestate”.
Benton a adăugat că modernizarea elicopterelor Black Hawk astăzi va asigura relevanța acestora până în anii 2070, beneficiind atât platformele actuale, cât și cele viitoare.
Sistemul de autonomie MATRIX este fundamentul tehnologic pentru programul ALIAS (Aircrew Labor In-cockpit Automation System) al DARPA, dezvoltat de Sikorsky încă din 2020. Programul ALIAS urmărește să reducă povara piloților și să îmbunătățească performanța misiunii prin automatizare avansată. Sistemul introduce un nivel ridicat de automatizare care permite operarea autonomă, inclusiv decolarea și aterizarea, gestionând în același timp situațiile de urgență. Piloții pot monitoriza zborurile folosind o interfață tactilă sau controlată prin voce.
Un elicopter Black Hawk cu sistemul ALIAS/MATRIX a zburat deja fără pilot
Elicopter UH-60M Black Hawk cu tehnologie MATRIX/ALIAS integrată, zburând fără pilot la bord. Photo: Lockheed Martin
În 5 februarie 2022, un elicopter UH-60A al Armatei SUA, modificat pentru a funcționa în configurația Optionally Piloted Vehicle (OPV), a efectuat un zbor de 30 de minute fără echipaj la bord, la baza Fort Campbell din Kentucky, urmat de un al doilea zbor în 7 februarie.Într-un eveniment excepțional, timp de 30 de minute, ALIAS/MATRIX Black Hawk a zburat fără nicio persoană la bord deasupra Fort Campbell, Kentucky, pe 5 februarie. Zborul de pe 7 februarie a fost mai scurt.
Aeronava a efectuat singură verificări înainte de zbor, a decolat și a trecut printr-un sistem LIDAR (laser imaging, detection and ranging) cu care, s-a simulat orizontul aglomerat și complex al orașului New York, după care a aterizat, toate operațiunile fiind executate autonom. Elicopterul de 6.350 kg a răspuns independent la zgârie-norii simulați, țesând prin Manhattan.
ALIAS/MATRIX va permite, de asemenea, US Army să zboare chiar și atunci când, în mod normal, un elicopter ar fi reținut la sol.
Elicopter UH-60M Black Hawk cu tehnologie MATRIX/ALIAS integrată, zburând fără pilot la bord. Photo: Lockheed Martin
Sistemul ar putea fi, în cele din urmă, încorporat în programele viitoare de elicoptere și tiltrotoare (Future Vertical Lift – FLV) ale US Army, pe măsura dezvoltării acestora.
Elicopterele care au vor avea integrate sistemul ALIAS/MATRIX vor putea opera autonom, fără pilot, în orice condiții meteo.
O cauză principală a accidentelor aviației US Army este o combinație de erori umane și medii degradate vizual. Serviciul continuă să caute sisteme care să elibereze pilotul de sarcina operării în aceste medii.