Iașiul, campioană la trafic și poluare. Balanișcu: Iașiul nu duce lipsă de machete, ci de investiții propriu-zise
Iașiul, campioană la trafic și poluare. Balanișcu: Iașiul nu duce lipsă de machete, ci de investiții propriu-zise
Municipiul Iași se confruntă de câțiva ani cu provocări majore în ceea ce privește traficul și poluarea. Aceste probleme afectează nu doar calitatea vieții locuitorilor, ci și mediul înconjurător și sănătatea publică. Cu toate acestea, actualul primar Mihai Chirica nu a venit cu niciun plan concret pentru a rezolva problema traficului, deși a promis în fiecare campanie electorală soluții pentru decongestionarea traficului. Machetele acelorași proiecte au fost prezentate acum 8 ani, acum 4 ani și sunt reluate și în această campanie electorală. Candidatul PSD la Primăria Iași, Bogdan Balanișcu,
„Sper din suflet că ieșenii nu au uitat desenele pe care Chirica le-a prezentat de-a lungul anilor, fanfaronic cum îi este stilul, cu pasaje și pasarele supra și subterane. Reamintesc de pasajele aeriene care trebuiau să descongestioneze traficul în zona Podu Roș, unindu-se deasupra râului Bahlui. Atunci ni s-au arătat poze frumoase, filmulețe SF, după care s-a așternut uitarea, haosul din trafic continuând să se extindă la nivelul întregului oraș, în prezent paralizând tot Iașul”, a declarat Bogdan Balanișcu, potrivit reporteris.ro.
Pe lângă lipsa extinderii infrastructurii rutiere, Iașiul a cunoscut o creștere semnificativă a numărului de autovehicule, lucru recunoscut de actualul primar Mihai Chirica.
”Ce este de făcut?”, se întreba edilul Iașiului pe Facebook în urmă cu 3 luni, într-o postare în care arăta că în Municipiul Iași numărul de mașini s-a dublat în ultimii 8 ani. Zilnic, sunt aproximativ 180.000 de autoturisme blocate în traficul din oraș deoarece Iașiul are aceeași infrastructură ca în anii `80.
Decongestionarea traficului, prioritatea candidatului PSD la primăria Iași
Prioritatea numărul 1 a candidatului PSD la Primăria Iași, Bogdan Balanișcu, este rezolvarea problemei traficului, dat fiind faptul că ieșenii petrec 29 de zile pe an în trafic.
”Prima și imediata soluție este sincronizare semafoarelor și apoi trecem la treabă pe ceea ce înseamnă infrastructura rutieră. Oradea și-a făcut câteva pasaje subterane în acest mandat și a rezolvat congestia de trafic din zona centrală. Noi în Podu Roș stăm în continuare blocați în trafic și este unul din motivele pentru care stăm 29 de zile în trafic în Iași. Chirica a plimbat proiectele cu pasajele dintr-o parte în alta și pe urmă n-a făcut nimic în 9 ani de zile”, a declarat Bogdan Balanișcu, la Prima News.
Problema traficului și implicit a poluării nu ar fi existat dacă actuala administrație condusă de Mihai Chirica și-ar fi respectat angajamentele din campaniile electorale precedente. Spre exemplu, în iulie 2022 Chirica prezenta pasajul subteran Palatul Culturii ca un ”proiect ambițios”.
”Eram în Consiliul Local (…) și primarul Mihai Chirica a venit cu două studii de fezabilitate, unul pentru Capăt Agronomie, sensul giratoriu de acolo din Agronomie și unul pentru Anastasi Panu, în fața Palatului Culturii. Pe ambele studii de fezabilitate le-am demonstrat în comisie că sunt greșite, eronate și nu satisfac nevoii reale. Cel de la Palat uitase să prevadă o stradă care la acel moment era doar în fază de proiect, adică strada care coboară spre Palas Campus (...) o stradă care venea peste pasajul subteran în condițiile în care acolo se dorea o zonă pietonală, iar cel de la Agronomie. I-am explicat primarului Mihai Chirica în comisii și într-adevăr a retras de pe ordinea de zi acele SF-uri”, a declarat Bogdan Balanișcu, într-un interviu pentru radiohit.ro.
Într-un final, în 2022 a fost lansată licitația pentru pasaj, însă ulterior a fost anulată. Între timp, un investitor privat a construit strada de legătură între str. Anastasie Panu și zona Sf. Andrei. Zona de intersecție cu Panu este la capătul prezumtivului pasaj al Primăriei, iar administrația condusă de liberalul Mihai Chirica nu a mai reluat licitația pentru pasaj.
Candidatul PSD la Primăria Iași spune că va continua proiectele bune promise de actuala administrație, rămase la stadiul de machetă, și le va prioritiza.
”Iașiul nu duce lipsă de desene și de machete. Asta se întâmplă de nouă ani de zile și ieșenii știu foarte bine la ce mă refer. Vedem de atâția ani de zile macheta stadionului, vedem de atâția ani de zile macheta sălii polivalente, vedem de atâția ani de zile macheta pentru un bazin semiolimpic, vedem numai machete. Deci noi nu ducem lipsă de această chestie, ducem lipsă de fapte concrete, adică efectiv să vezi că se dă drumul la lucrări să vezi că există finanțare alocată pentru acele proiecte pe care vrei să le realizezi”, a mai spus Bogdan Balanișcu, la Prima News.
Singura mare investiție de infrastructură în zonă sunt autostrăzile A7 și A8, însă fără vreun merit al municipalității. Proiectul autostrăzii Moldovei a prins contur de la preluarea guvernării de către PSD.
”Împreună cu colegii mei din organizația județeană și împreună cu premierul României, cu domnul Marcel Ciolacu. am fost pe șantier să vedem exact care este stadiul lucrărilor. În zona Pașcaniului va fi cea mai mare intersecție de autostrăzi în România. Acolo va fi un punct de intersecție între Autostrada A7 și A8. (…) Este pentru prima dată în 34 de ani când într-adevăr acolo se mișcă lucrurile și se mișcă într-un ritm alert”, a declarat Bogdan Balanișcu, la Prima News.
Iașiul, de 5 ani cel mai poluat oraș din România și la nivelul UE
Chiar dacă pare greu de crezut, unul din cele mai poluate orașe din România este Municipiul Iași, depășind orașe precum Paris sau Madrid. Principala problemă, în afară de poluanții industriali, o constituie autoturismele, traficul intens și lipsa infrastructurii adecvate, cum ar fi centura ocolitoare a orașului.
Unul dintre cele mai grave efecte ale traficului intens este poluarea aerului. Emisiile de gaze de eșapament contribuie la creșterea nivelului de particule fine și a altor poluanți atmosferici, precum dioxidul de azot și dioxidul de carbon. Studiile arată că aceste particule pot avea efecte severe asupra sănătății umane, inclusiv probleme respiratorii, cardiovasculare și un risc crescut de cancer. În plus, poluarea contribuie și la degradarea mediului, afectând flora și fauna urbană.
Mihai Chirica a ratat finanțări de milioane care ar fi putut ajuta la reducerea poluării aerului și îmbunătățirea calității vieții ieșenilor. E vorba de două proiecte majore: pista de biciclete în valoare de 37 de milioane de lei și proiectul privind pădurile urbane.
”Îi reamintesc edilului că Ministerul Mediului a pus la dispoziţie, prin Programul Naţional de Redresare şi Rezilienţă, 30 milioane euro pentru realizarea de păduri urbane. Vorbim despre o şansă de a realiza oaze de verdeaţă şi de aer curat în mijlocul oraşului, cum este şi sensul giratoriu din Podu Roş. Din păcate însă, primarul Chirica nu s-a arătat până în prezent interesat de această posibilitate de finanţare. Sper din tot sufletul că nu vom pierde şi această şansă, aşa cum am pierdut şi finanţarea pentru realizarea de piste de biciclete, în valoarea de 37 milioane lei, pentru că Primăria Iaşi nu a depus la timp proiectul. Nepăsarea lui Chirica ne-a costat suficient”, a afirmat Bogdan Balanişcu.
Bogdan Balanișcu susține că există o decizie a Consiliului Local prin care, anual, sunt prevăzuți spre execuție 14 km de pistă pentru biciclete, decizie pe care o va respecta dacă va ajunge primar al Iașiului.