Hillary Clinton pare să fie 'alergică' la conferințele de presă (EFE)
Candidata Partidului Democrat la președinția SUA, Hillary Clinton, a dezvoltat un fel de alergie față de conferințele de presă, atitudine care îi pune și mai multe probleme în relația oricum complicată cu mass-media, dar care probabil nu îi va dăuna la urne atât de mult cât speră adversarul ei în cursa prezidențială, republicanul Donald Trump, scrie duminică agenția EFE.
Ultima dată când Hillary Clinton a dat o conferință de presă formală a fost pe 5 decembrie 2015, când alegerile primare pentru desemnarea candidaților la președinție încă nu începuseră, iar analiștii erau unanim de acord că Trump nu avea nicio șansă de a deveni candidatul republicanilor.
De la acea dată au trecut 274 de zile, cifră pe care echipa de campanie a lui Trump o actualizează zilnic în e-mailuri trimise presei.
Dar candidata democrată, care păstrează relația dificilă cu presa din perioada când era prima doamnă a SUA, aplică o strategie mediatică sofisticată ce-i permite să-și controleze la maxim mesajul și să evite situațiile imprevizibile în care s-ar vedea confruntată direct cu jurnaliștii.
Hillary Clinton a dat anul acesta circa 350 de interviuri, dar majoritatea au fost atât de scurte — între trei și opt minute — că nu au permis aprofundarea vreunei teme, iar multe dintre aceste interviuri au fost acordate unor simpatizanți sau umoriști. Ea a mai răspuns întrebărilor presei în timpul unor acțiuni de campanie, cum a fost luna trecută cazul conferinței asociațiilor ziariștilor afroamericani și hispanici, dar la această acțiune numai trei reporteri selectați în prealabil au putut să-i adreseze întrebări.
'Se pare că echipa de campanie (a lui Clinton) nu vede vreun avantaj în convocarea unei conferințe de presă', crede Daniel Birdsong, expert în comunicare la Universitatea Dayton. 'Astăzi, candidații pot transmite mesaje prin mijloace proprii — anunțuri televizate, YouTube, Facebook, Twitter sau bloguri — și să evite astfel mass-media mai ușor ca altădată', explică acesta.
Totuși, dintr-un anumit punct de vedere, modul în care Hillary Clinton tratează presa pare a fi unul corect în comparație cu Donald Trump, care are liste negre cu instituții media cărora nu le permite să asiste la acțiunile sale de campanie.
Însă el participă frecvent la conferințe de presă, iar reticența adversarei sale de a proceda la fel poate fi considerată ceva grav dacă avem în vedere scandalurile în care ea a fost implicată, respectiv cel legat de folosirea unei mesagerii personale pe vremea când a fost secretar de stat și cel legat de finanțările controversate pentru Fundația Clinton. În plus, evitarea presei lasă multor votanți impresia că Hillary Clinton nu este sigură pe ea.
Însă unii comentatori consideră că nu este cazul ca ea să-și schimbe această abordare, în condițiile în care nu o decontează electoral. Astfel, în opinia lui Robert Lehrman, profesor de comunicare publică la American University, totul se reduce la ce ar câștiga candidata democrată dacă ar da conferințe de presă. 'Dacă nu va convoca niciuna până pe 8 noiembrie (data alegerilor), probabil că va avea puțin de pierdut. Dar deocamdată nu pierde. Așadar, merită mai degrabă să se dedice altor activități', apreciază profesorul citat.
Totuși, un sondaj publicat săptămâna aceasta de cotidianul Washington Post arată că 56% dintre cei intervievați și-au format o imagine negativă despre candidata democrată, iar Hillary Clinton și Donald Trump sunt aproape la egalitate în intențiile de vot într-un sondaj Reuters/Ipsos.
Însă președintele SUA nu este ales prin vot direct, votul cetățenilor determinând doar alegerea Colegiului Electoral, care reprezintă cele 50 de state proporțional cu numărul lor de locuri în Congres. Un alt sondaj Reuters/Ipsos arăta vineri că Hillary Clinton putea conta pe 332 de voturi în colegiu, iar Trump pe 206.
AGERPRES