Harta „noului petrol”. Unde sunt plasate resursele pentru fabricarea bateriilor utilizate de mașinile electrice
Mașinile electrice sunt apreciate, din diverse motive (silențiozitate, eficiență eco-frriendly, etc), de o mare parte a publicului, ele reprezentând viitorul, dar oamenii de știință trag un semnal de alarmă cu privire la bateriile utilizate de acestea și nu numai. „Materialele folosite in producția bateriior pot deveni noul petrol.”, precizează un articol semnat de mai mulți oameni de știință in ultimul număr al publicației Science magazine.
Principalele materii prime folosite în industria electromobilității sunt cobaltul, cuprul, litiumul, cadmiul + alte elemente rare folosite și în industrii conexe precum industria energiei regenerabile(panourile solare/fotovoltaice, turbine eoliene), industria construcției de motoare electrice, energie nucleară, pile de combustie, baterii etc.
„Autovehiculele electrice pot asigura o societate cu emisii reduse de carbon,dar numai dacă nu repetăm aceleași greșeli făcute ca în cazul motoarelor cu ardere internă. Dacă greșelile se repetă, mobilitatea electrică poate genera alte probleme de mediu.”
În general, rezervele de materie primă necesara bateriilor sunt concentrate în procente semnificative în anumite regiuni sau țări. Spre exemplu, 64% din rezervele mondiale de cobalt se afla pe teritoriul Republicii Democrate Congo. Peste 50% din rezervele de litiu se regăsesc în „triunghiul litiului“, în lacurile saline situate la frontiera triplă Argentina-Bolivia-Chile, de o parte şi de cealaltă a Anzilor Cordilieri. China deține per total cele mai mari rezerve de metale și minereuri din lume, iar Africa de Sud deține peste 70% din rezervele de iridiu și paladiu.
Benoit Nemery, profesor emerit al Centrului pentru Mediu și Sănătate din KU Leuven, Belgia, a declarat: „Să nu realizăm un viitor cu emisii reduse de carbon, în detrimentul lucrătorilor minieri și al sănătății publice.”
O altă problemă cu care se confruntă acest sector este cea a reciclării bateriilor. Acestea necesită procese complexe, formate din mai mulți pași (descărcarea completă a bateriei, dezasamblarea, procese mecanice, recuperarea electrolitului, procese hidrometalurgice, procese pirometalurgice), care pun probleme serioase în procesul de automatizare a reciclării (lipsa automatizării duce la creșterea costurilor de reciclare) datorită lipsei de standardizare a arhitecturii bateriilor.
Tot în articol se estimează că numărul de autovehicule electrice la nivel mondial va depași pragul de 900 de miioane până in anul 2050. În aceeași perioadă, capacitatea de stocare a bateriei trebuie să urce de la 0,5 gigawatt-oră (GWh) până la 12,380 GWh, în timp ce capacitatea fotovoltaică instalată trebuie să crească de la 223 GW (gigawatt) la mai mult de 7100 GW.
Un alt studiu de cercetare a prevăzut creșteri ale cererii de materiale pentru baterii destinate autovehiculelor de 87.000%, 1000% pentru energia eoliană și 3000% pentru celule solare și fotovoltaice între 2015 și 2060. SURSA: G4Media.ro
Sursa Foto: Insideevs.com