Haos criminal/Decizia CCR, sub semne de întrebare: Nici vechile amenzi nu sunt constituționale. În 2004, Dorneanu le aproba sub formă de lege, iar acum le consideră neconstituționale
Amenzile, indiferent de cuantumul lor, fie că sunt majorate, fie că sunt la valoare inițială, au fost declarate neconstituționale, potrivit deciziei de miercuri a Curții Constituționale. Practic, nici amenzile stabilite înainte de majorarea lor prin OUG de către Guvernul Orban nu mai sunt valabile. De ce? CCR a considerat că este neconstituțional un articol din OUG 1/1999 care stabilea aceste amenzi, iar motivul nu este legat de mărimea lor, ci de modul în care erau aplicate. Interesant este că președintele CCR, Valer Dorneanu, vedea altfel lucrurile în 2004, din poziția de șef al Camerei Deputaților, când a fost aprobat prin lege OUG 1/1999 cu acel articol declarat acum neconstituțional.
Pe scurt
- În 1999 apare OUG 1/1999 privind regimul stării de asediu și regimul stării de urgență. Art. 28 din această ordonanță, adică articolul considerat neconstituțional, arăta că pentru nerespectarea prevederilor legate de starea de urgență constituie contravenție și se sancționează cu amendă de la 2.000.000 lei la 5.000.000 lei.
- În 2004, OUG 1/2009 se transformă în parlament în legea 453/2004. Atunci, președintele Camerei Deputaților era chiar Valer Dorneanu, adică actualul șef CCR. Articolul 28 suferă și el ceva modificări, amenzile fiind stabilite de la 1.000.000 lei la 50.000.000 lei, pentru persoane fizice, și de la 10.000.000 lei la 700.000.000 lei, pentru persoane juridice.
- În 2019, în octombrie, amenzile sunt din nou modificate printr-o altă lege (Legea 164/2019). De data aceasta președintele Camerei Deputaților este Marcel Ciolacu. Este iar modificat art. 28, iar amenzile se stabilesc de la 100 lei la 5.000 lei, pentru persoane fizice, și de la 1.000 lei la 70.000 lei, pentru persoane juridice.
- În 2020, la sfârșitul lunii martie, în perioadă de situație de urgență, vine Guvernul Orban cu OUG 34 care prevede printre altele o nouă modificare a art. 28, amenzile fiind stabilite de la 2.000 lei la 20.000 lei, pentru persoane fizice, și de la 10.000 lei la 70.000 lei, pentru persoane juridice.
Ce face Curtea Constituțională? Potrivit unui comunicat, declară neconstituțional art. 28 din OUG 1/1999. Practic, este neconstituțional articolul indiferent de modificările suferite, indiferent de cuantumul amenzilor, indiferent cât sunt ele de mari sau de mici. Problema, în opinia CCR, este că este neconstituțional din cauza sintagmei ”nerespectarea prevederilor art.9 constituie contravenţie”. Stabilirea faptelor a căror săvârşire constituie contravenţii este lăsată, în mod arbitrar, la libera apreciere a agentului constatator, fără ca legiuitorul să fi stabilit criteriile şi condiţiile necesare operaţiunii de constatare şi sancţionare a contravenţiilor, spune CCR. Adică, așa cum explică și fostul președinte al Curții Constituționale, Augustin Zegrean, nu s-au precizat niște criterii de individualizare a amenzii.
Practic, nu faptul că au fost majorate este problema, ci că nu au fost stabilite criterii pentru acordarea amenzilor. Dar aceeași situație era și în 2004 când Valer Dorneanu era președintele Camerei Deputaților și și-a pus semnătura pe legea 453/2004 care aproba OUG 1/1999, cu tot cu acel articol 28 considerat acum neconstituțional. După ce a declarat amenzile neconstituționale, Valer Dorneanu spune că este problema Guvernului să stabilească ce va face în continuare.
CCR mai spune că OUG 34/2020 care completează OUG 1/1999 este neconstituțională în integralitatea sa, fiindcă ar fi trebuit să fie lege adopată în Parlament, nu OUG, pentru a putea restrânge unele drepturi și libertăți. Astfel, chiar dacă ar vrea Guvernul să stabilească acum niște criterii pentru acordarea amenzilor, chiar și la valorile majorate, nu poate face asta decât prin lege trecută prin Parlament. Dacă Parlamentul nu se mobilizează să clarifice legislația, ne vom afla în situația ca în orice stare de urgență să nu poată fi date amenzi pentru nerespectarea regulilor.
Până la publicarea în Monitorul Oficial a deciziei CCR, adică oricând începând de astăzi, rămâne în vigoare OUG 34/2020.
---
Noiembrie 2004: spre finalul guvernării Iliescu-Năstase, șeful Camerei Deputaților, PSD-istul Valer Dorneanu, conduce ședința în care este adoptată Legea 453 privind starea de urgență; el însuși o votează. Mai 2020: șeful CCR, Valer Dorneanu, declară neconstituțională Legea 453.
Legea 453/2004, semnată de Valer Dorneanu, președintele PSD al Camerei Deputaților. Articolul 28 stabilește cuantumul amenzilor
Pe OUG 1/1999 s-au operat atunci 40 de modificări, iar la punctul 34 se menționa: “Articolul 28 va avea următorul cuprins – Nerespectatea prevederilor Art. 9 constituie contravenție și se sancționează cu amendă de la 1.000.000 de lei (100 de lei noi – n. red.) la 50.000.000 de lei (5.000 de lei noi – n. red.), pentru persoane fizice, și de la 10.000.000 de lei (1.000 de lei noi – n. red.) la 700.000.000 de lei (70.000 de lei noi – n. red.) pentru persoane juridice”.
Articolul 9 al legii respective prevedea: “Conducătorii autorităților publice, ai celorlalte persoane juridice, precum și persoanele fizice au obligația să respecte și să aplice toate măsurile stabilite în prezenta ordonanță de urgență, în actele normative conexe, precum și ordonanțele militare sau în ordine, specifice stării instituite”.
Nebunie totală: Dorneanu a declarat neconstituțional tocmai articolul 28 al legii adoptate de el în 2004! Decretul 195 din 16 martie 2020 invocă tocmai OUG 1/1999 și Legea 453/2004. Dorneanu a semnat legea acum 16 ani, iar miercuri a declarat-o neconstituțională!