Guvernul paralel
Dincolo de numele ministrilor care vor popula Guvernul Dancila, cred ca experimentul care incepe acum reprezinta momentul de inceput pentru o mare distorsiune a sistemului nostru politic, profund neconstitutionala.
In mod normal, intre desemnare si votul de investitura, premierul desemnat nici macar acasa nu mai ajunge decat pentru a dormi cel mult cateva ore. El este in centrul atentiei, in centrul actiunii, pentru ca el este cel care isi va asuma in fata Parlamentului atat programul de guvernare, cat si echipa guvernamentala.
Dna Dancila este insa marea absenta a acestor zile. Nu numai ca nu se arata presei, dar nu participa la adunarea de partid, CEx, in care sunt stabilite echipa si programul sau.
Cel care face anunturile esentiale, ca e vorba despre constituirea guvernului, ca e vorba despre masuri esentiale, precum cele referitoare la Formularul 600, este Liviu Dragnea, care se comporta ca premier de facto, ca si cum dna Dancila nu ar exista, scrie Ioana Ene Dogioiu pe Ziare.com .
Dl Tariceanu spune clar ca premierul nu este decat un administrator al unor masuri cuprinse in programul de guvernare, deci fara cine stie ce putere de decizie. Un rol care, e drept, i se potriveste mai bine dnei Dancila, dar care este aberant din punct de vedere politic si constitutional.
Deci este clar ca ne indreptam spre un sistem in premiera absoluta. Sistemul cu doua guverne. Cel investit in Parlament, conform Constitutiei, dar care se pare ca e doar de forma, cu drept de semantura si raspundere juridica pentru deciziile adevaratului guvern, care va fi in Kiseleff, adica baronii cu premier Dragnea.
Asta inseamna o batjocorire a titularelor constitutionale ale puterii politice.Guvernul este titularul unei mari parti din puterea executiva, pe care o partajeaza cu presedintele, o putere pe care o exercita din momentul primirii votului de investitura.
Iar votul de investitura al guvernului implica intreg Parlamentul, cel dintai reprezentant al poporului, dupa cum ii place PSD-ului sa tot repete. "Guvernul raspunde politic numai in fata Parlamentului pentru intreaga sa activitate", prevede articolul 109 din Constitutie.
Ei bine, guvernul din Kiseleff nu va da socoteala nimanui si fara a fi investit de nimeni va conduce de facto Romania, sfidand orice procedura si orice norma constitutionala. Si, mai mult decat atat, va fi un guvern tribalizat, solidar numai in chestiunea antijustitiei, dar oricand gata sa se ia la bataie pe viata si pe moarte pe fiecare ban si fiecare functie, cu instabilitatea aferenta acestei tribalizari.
Faptul ca un partid castiga alegerile, chiar cu majoritate absoluta, ceea ce nu e cazul PSD, nu ii da dreptul sa transforme guvernarea intr-un fel de afacere interna. Guvernul nu e al PSD, e al Romaniei. Premierul este un inalt demnitar investit de Parlament, care a depus juramantul in fata Presedintelui, nu un trepadus care bate din calcaie.
Sigur ca aberatia aceasta isi are origina in alta parte. In sistemele politice sanatoase, premierul este seful partidului care domina guvernarea. La noi nu se poate asta pentru ca, asa cum nu e niciunde in lumea civilizata, seful partidului de guvernamant este un infractor condamnat care nu poate ocupa functia de premier.
Si de aici toata nebunia schimbarii guvernelor, a guvernarii paralele, a premierului de forma a carui irelevanta nici macar nu se mai straduieste cineva sa o ascunda.
Si sa nu va imaginati ca stupizenia asta nu va avea efecte externe. Orice partener extern se va intreba unde trebuie sa sune la Bucuresti, cu cine trebuie sa se intalneasca pentru a stabili ceva, cine e titularul puterii. Orice mare investitor nu va da doi bani pe ce spune premierul de jure, stiind ca premierul de facto poate anula orice, oricand.
Dintre toate relele care se pot abate asupra noastra, aceasta distorsionare a functionarii statului mi se pare cea mai grava, pentru ca ea creeaza o noua paradigma, neconstitionala, dar extrem de tentanta si de aceea oricand repetabila.