Guvernul francez nu vrea să conducă Renault ci doar să-și apere interesele
Statul francez vrea să-și apere interesele la constructorul auto Renault, proprietarul Dacia, dar nu dorește să conducă compania în locul directorilor, a declarat joi ministrul francez de Finanțe, Michel Sapin, transmite Reuters. În schimb, o sursă din interiorul companiei, a dezvăluit că grupul Renault a convocat o reuniune extraordinară a Consiliului de Administrație pentru joi seară ca reacție la decizia statului francez de a-și majora participația pe care o deține la Renault.
Cel mai mare acționar individual a Renault, statul francez și-a anunțat recent intenția de a achiziționa un pachet suplimentar de 4,73% din capital și a-și majora astfel participația până la 19,74%. Potrivit Reuters, prin această măsură statul francez ar dori să poată bloca o rezoluție care ar urma să fie adoptată la următoarea Adunare Generală a Acționarilor din 30 aprilie și care ar putea să diminueze controlul statului asupra companiei. Legislația adoptată în timpul mandatului președintelui Francois Hollande prevede dublarea drepturilor de vot ale acționarilor care dețin acțiuni în companii franceze de mai mult de doi ani. Companiile pot anunța că nu optează pentru așa-numita lege Florange, dar demersul trebuie sprijinit de două treimi din acționari.
'Vom apăra interesele statului, adică interesele francezilor', a declarat Michel Sapin pentru postul de radio France Inter. 'Anumite companii încearcă să elimine această capacitate de a avea un cuvânt de spus la Renault', a adăugat Michel Sapin, făcând referire la o rezoluție ce va fi supusă votului la Adunarea Generală. 'Statul este prezent la Renault, statul va avea un cuvânt de spus la Renault dar nu pentru a conduce compania în locul directorilor ci pentru a putea influența viitorul companiei', a mai spus Michel Sapin.
Prin blocarea rezoluției, Guvernul francez riscă însă să destabilizeze alianța dintre Renault și partenerul japonez Nissan. În virtutea unui acord care datează din 1999, Renault deține 40% din Nissan, care la rândul său deține 15% din Renault. Însă în perioada care a trecut din 1999 și până în prezent raporturile de forță între Renault și Nissan s-au schimbat astfel că grupul japonez ar dori o reechilibrare a alianței care să includă fie o majorare a participației deținută de Nissan la Renault fie o reducere a participației deținută de Renault la Nissan.
Compania Dacia a fost preluată de Renault în anul 1999. Relansată în 2004 cu modelul Logan, Dacia a devenit un jucător de notorietate pe piața auto europeană. AGERPRES