Guvernul a sesizat CCR privind salarizarea unitară a personalului plătit din fonduri publice
Guvernul a sesizat Curtea Constituțională a României cu privire la Legea pentru completarea Legii-cadru nr. 284/2010 privind salarizarea unitară a personalului plătit din fonduri publice, precum și stabilirea unor măsuri fiscal-bugetare, adoptată de Parlament în 8 iunie 2016, se arată într-un comunicat al Executivului remis AGERPRES.
Conform sursei citate, Guvernul a cerut Curții exercitarea controlului de constituționalitate a dispozițiilor acestei Legi, având mai multe obiecții asupra unor articole ce au fost introduse în actul normativ și adoptate în plenul Camerei Deputaților, în calitate de cameră decizională.
Astfel, Guvernul face referire la articolul 19.1, care prevede acordarea către personalul bugetar care posedă titlu științific de doctor a unui spor de 15% din salariul de bază, dacă își desfășoară activitatea în domeniul pentru care a obținut titlul științific respectiv.
Referitor la această prevedere, Executivul consideră că situația care se dorește a fi reglementată are, în prezent, ca formă de reglementare, OUG 57/2015 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice în anul 2016, act normativ aflat în vigoare. "Apare, așadar, problema riscului interpretării confuze și discreționare a legislației, cu consecința aplicării subiective a acesteia, de către angajator", spune Guvernul.
Executivul face referire și la articolul 37.1, care prevede o majorare de 10% a salariului pentru personalul din autoritățile și instituțiile publice finanțate integral din venituri proprii, aflate în subordinea, sub autoritatea, în coordonarea Guvernului, ministerelor și a celorlalte organe de specialitate ale administrației publice centrale și locale, precum și din cele aflate în coordonarea prim-ministrului și cele aflate sub controlul Parlamentului, în cazul în care fie sunt structuri nou înființate, fie contractul colectiv de muncă a expirat.
Referitor la această prevedere, Executivul consideră că prin acest amendament se constituie un drept salarial nou, cu impact financiar nebugetat. "Acordarea acestei majorări numai personalului menționat de normă constituie o măsură cu caracter discriminatoriu față de celelalte categorii de personal", spune Guvernul.
Totodată, Guvernul afirmă că, potrivit articolului 138, alineatul 5 din Constituție, nicio cheltuială bugetară nu poate fi aprobată fără stabilirea sursei de finanțare.
"În același sens, art. 15 din Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare, dispune ca 'în cazul în care se fac propuneri de elaborare a unor proiecte de acte normative/măsuri/politici a căror aplicare atrage micșorarea veniturilor sau majorarea cheltuielilor aprobate prin buget, se va întocmi o fișă financiară'", mai spune Executivul.
Potrivit sursei citate, această fișă trebuie să conțină impactul asupra bugetului general consolidat, ținând cont de: schimbările anticipate în veniturile și cheltuielile bugetare pentru anul curent și următorii patru ani; estimări privind eșalonarea creditelor bugetare și a creditelor de angajament, în cazul acțiunilor anuale și multianuale, care conduc la majorarea cheltuielilor; măsurile avute în vedere pentru acoperirea majorării cheltuielilor sau a minusului de venituri, pentru a nu influența deficitul bugetar.
Guvernul mai arată că există riscul ca impactul suplimentar generat de aplicarea acestei măsuri să nu poată fi acoperit din bugetul aprobat prin Legea bugetului pentru anul 2016, care a fost adoptată de Parlament. "Mai mult decât atât, acest lucru ar crea premisele unui dezechilibru bugetar și, posibil, depășirea țintei de deficit (2,95% din PIB, după metodologia ESA), cu consecința încălcării Tratatului de la Maastricht", explică Guvernul.
AGERPRES