
Gradațiile de merit pentru profesori rămân sub zodia goanei după hârtii. Calendar, noutăți, documente necesare acceptate
Ministerul Educației și Cercetării a publicat noua metodologie aprobată pentru acordarea gradației de merit pentru personalul didactic din învățământul preuniversitar de stat. Deși apar criterii noi, condițiile nu s-au schimbat cu mult comparativ cu anii anteriori, nevoia de a aduna vrafuri de adeverințe doveditoare rămânând.
În anul 2025, acordarea gradației de merit pentru personalul didactic din învățământul preuniversitar de stat este reglementată de Metodologia aprobată prin Ordinul Ministerului Educației nr. 3745/2025, publicat recent în Monitorul Oficial.
„Evaluarea activităţii personalului didactic şi didactic auxiliar din unităţile şi instituţiile de învăţământ preuniversitar se realizează anual pentru întreaga activitate desfăşurată pe parcursul anului şcolar, la nivelul fiecărei unităţi şi instituţii de învăţământ preuniversitar şi are două componente: autoevaluarea; evaluarea potrivit fişei postului şi a fişei de evaluare. Ministerul Educației aprobă metodologia specifică”, se precizează pe site-ul Ministerului Educației. Metodologia aprobată anual reglementează procedura de evaluare anuală a activităţii personalului didactic şi didactic auxiliar din unităţile de învăţământ preuniversitar, stabileşte normele de evaluare a performanţelor profesionale individuale şi de aplicare a criteriilor de evaluare precum şi instrumentele de evaluare.
Gradația de merit se acordă personalului didactic de predare, personalului didactic auxiliar și personalului didactic de conducere, de îndrumare și control. Această gradație se acordă prin concurs (de dosare) și reprezintă 25% din salariul de bază deținut.
Se acordă un număr maxim de gradații reprezentând numărul rezultat prin aplicarea a 16% din totalul posturilor ocupate în luna februarie 2025 conform programului EduSAL. Din acest număr se scade numărul de gradații acordate aflate în plată la 1 septembrie 2025, având în vedere faptul că gradația de merit se acordă pe o perioadă efectivă de 5 ani. Calculul se realizează separat pentru fiecare din categorii: personal didactic de predare, personal didactic auxiliar, personal didactic de conducere. Gradația de merit se va atribui începând cu data de 1 septembrie 2025.
În acest an, metodologia include și criterii noi, precum „Inovarea didactică” (utilizarea metodelor moderne de predare și tehnologie în procesul educațional), „Prevenirea abandonului școlar” (implicarea în activități care vizează menținerea elevilor în sistemul educațional), „Integrarea elevilor cu cerințe educaționale speciale” (adaptarea procesului educațional pentru a răspunde nevoilor diverse ale elevilor).
Pe lângă acestea, se păstrează criteriile consacrate , care vizează performanța în activitatea didactică (rezultate obținute de elevi la concursuri și olimpiade, progresul școlar al elevilor); implicarea în proiecte și programe educaționale (inclusiv activități extracurriculare); activități de formare continuă (cursuri, ateliere, conferințe); contribuții la dezvoltarea instituțională (implicarea în comisii și consilii, elaborarea de documente școlare).
Prevederi importante
- În situația în care personalului didactic i se modifică locul sau felul muncii cu păstrarea calității de personal didactic calificat, la nivelul aceluiași județ/al municipiului București, acesta își păstrează gradația de merit;
- De asemenea, personalul didactic beneficiar al gradației de merit, detașat în alt județ/municipiul București, își păstrează gradația de merit;
- Cadrele didactice beneficiare ale gradației de merit pretransferate/transferate în alt județ își păstrează gradația de merit, cu încadrarea în numărul maxim de gradații de merit aprobate pentru anul respectiv la nivelul județului în care s-au pretransferat/transferat;
- Personalul didactic care, ulterior obținerii gradației de merit în alt județ decât cel în care este titular/angajat pe perioada nedeterminată, revine la postul pe care este titular sau se detașează în alt județ/municipiul București își păstrează gradația de merit, cu încadrarea în numărul maxim de gradații de merit pentru anul respectiv la nivelul județului/municipiului București în care a revenit sau s-a detașat, aceleași prevederi fiind aplicate și personalului didactic auxiliar;
- Personalul didactic din învățământ beneficiar al gradației de merit, pentru care aceasta încetează de drept la 31 august 2025, poate participa la un nou concurs;
- Personalul didactic care se pensionează nu mai beneficiază de gradație de merit de la data încetării de drept a contractului individual de muncă;
- Personalul didactic menținut în activitate, în funcția didactică, peste vârsta de pensionare, raportată la data de 1 septembrie 2025, (...) beneficiază de gradație de merit până la încheierea perioadei de acordare a gradației de merit, dar nu mai mult de încheierea perioadei de menținere ca titular/angajat pe perioadă nedeterminată în învățământul preuniversitar;
- Pentru personalul didactic titular care, ulterior obținerii gradației de merit, beneficiază de rezervarea postului, (...) dar fără plata gradației de merit, la revenirea pe post se reia plata gradației de merit pentru restul perioadei până la împlinirea celor 5 ani de plată efectivă, cu încadrarea în numărul maxim de gradații de merit aprobate pentru anul respectiv la nivelul județului/municipiului București. În situația în care nu este posibilă reluarea plății la revenirea la post, aceasta rămâne suspendată până la data de 31 august al anului școlar în curs și se reia începând cu data de 1 septembrie a următorului an școlar, până la împlinirea celor 5 ani de plată efectivă;
- Cadrele didactice care, în perioada 1 septembrie 2019 - 31 august 2024, au îndeplinit și funcții de conducere, de îndrumare și control pot participa la concursul de acordare a gradației de merit fie ca personal didactic de conducere, de îndrumare și control, fie ca personal didactic de predare, iar evaluarea se realizează conform grilei specifice opțiunii exprimate în scris la depunerea dosarului;
- Personalul didactic încadrat pe două sau mai multe domenii/discipline/specializări/ funcții de la data de 1 septembrie 2019 până la data depunerii dosarului poate participa la concursul de acordare a gradației de merit la oricare dintre domenii/discipline/specializări/ funcții, exprimându-și opțiunea în scris odată cu depunerea dosarului;
- Candidații la concursul pentru acordarea gradației de merit nu pot face parte din nicio comisie implicată în concurs;
- Membrii comisiilor de evaluare a dosarelor depuse în vederea acordării gradației de merit, ai comisiei de soluționare a contestațiilor și ai consiliilor consultative ale disciplinelor/domeniilor nu pot avea în rândul candidaților soți, rude sau afini până la gradul al IV-lea inclusiv. Membrii comisiilor semnează în acest sens câte o declarație pe propria răspundere. Declarațiile sunt predate președinților comisiilor implicate în concurs și se păstrează la inspectoratul școlar.
O altă precizare importantă vizează documentele justificative care se depun la dosar. Se acceptă doar documente justificative emise de unități de învățământ preuniversitar, de instituții de învățământ superior, de inspectorate școlare, case ale corpului didactic, centre de excelență, CJRAE/CMBRAE precum și de Ministerul Educației și Cercetării și de instituțiile și unitățile care funcționează în subordinea sau coordonarea Ministerului Educației și Cercetării, conform Hotărârii Guvernului nr. 731/2024 privind organizarea și funcționarea Ministerului Educației și Cercetării cu modificările și completările ulterioare, respectiv de parteneri sociali ai Ministerului Educației și Cercetării. Documentele emise de alte instituții, organizații non guvernamentale, sau organisme instituționale pot fi depuse și acceptate ca documente justificative numai în condițiile în care sunt vizate prin semnătură/certificate de directorul unității de învățământ sau de un reprezentant al inspectoratului școlar (ex: inspector școlar care coordonează disciplina/ domeniul, inspector școlar general adjunct, inspector școlar general).
Cine se poate înscrie
La concursul pentru acordarea gradației de merit poate participa:
a) personalul didactic de predare, de conducere, de îndrumare și control din învățământul preuniversitar de stat, angajat cu contract individual de muncă pe perioadă nedeterminată sau pe perioadă determinată, cu o vechime în învățământul preuniversitar de cel puțin 5 ani, cu calificativul "Foarte bine" în fiecare an școlar din perioada evaluată (1 septembrie 2019 - 31 august 2024) și care a dovedit performanțe deosebite în: activitatea didactică cuantificată în rezultatele elevilor; inovarea didactică în pregătirea preșcolarilor sau a elevilor, în pregătirea elevilor prin utilizarea tehnologiei și a internetului sau a altor modalități alternative de educație, în pregătirea elevilor distinși la competițiile școlare recunoscute de Ministerul Educației și Cercetării/inspectoratele școlare județene/Inspectoratul Școlar al Municipiului București, etapa județeană/a municipiului București, interjudețeană, etapa națională și internațională; prevenirea și combaterea abandonului școlar și a părăsirii timpurii a școlii, în integrarea copiilor cu cerințe educaționale speciale și/sau tulburări de învățare în învățământul de masă, în progresele școlare ale elevilor în risc de abandon școlar, în inițierea și managementul unor proiecte școlare care au condus la consolidarea culturii școlare centrate pe progres, cooperare și incluziune;
b) personalul didactic auxiliar din învățământul preuniversitar de stat, angajat cu contract individual de muncă pe perioadă nedeterminată sau pe perioadă determinată, cu o vechime în învățământul preuniversitar de cel puțin 5 ani, cu performanțe în activitate, în perioada 1 septembrie 2019 - 31 august 2024, și calificativul "Foarte bine" în fiecare an școlar din perioada evaluată.
Consiliul de administrație al inspectoratului școlar este cel care aprobă lista cu rezultatele candidaților participanți la concurs, în ordinea descrescătoare a punctajului acordat. Rezultatele pot fi contestate.
Calendarul concursului pentru acordarea gradației de merit – sesiunea 2025
1. Transmiterea de către Ministerul Educației și Cercetării a numărului total de posturi didactice de predare, de conducere, îndrumare și control, respectiv a numarului de posturi didactice auxiliare ocupate la nivelul lunii februarie 2025, conform datelor din programul EDUSAL - Termen: 14 aprilie 2025;
2. Detalierea punctajelor aferente criteriilor de către comisia paritară de la nivelul inspectoratului școlar, stabilirea numărului gradațiilor de merit și a punctajului minim pe categorii de personal și pe discipline/domenii/niveluri de învățământ. Transmiterea propunerii Palatului Național al Copiilor către Ministerul Educației și Cercetării cuprinzând numărul de gradații ce urmează a fi acordate - Perioada: 15 - 16 aprilie 2025
3. Aprobarea numărului de locuri repartizate pe categorii de personal (didactic de predare/didactic de conducere, îndrumare și control/didactic auxiliar) și discipline/domenii de către consiliul de administrație al inspectoratului școlar, în baza hotărârii comisiei paritare. Comunicarea fișelor de (auto)evaluare, a numărului gradațiilor de merit și a punctajului minim pe categorii de personal și pe discipline/domenii/niveluri de învățământ de către inspectoratul școlar în teritoriu - Perioada: 28 – 30 aprilie 2025
4. Depunerea de către candidați a dosarelor la secretariatul unității/instituției de învățământ preuniversitar de stat, cu personalitate juridică - Perioada: 5 – 9 mai 2025
5. Depunerea dosarelor care conțin documentele justificative privind activitatea candidatului respectiv la secretariatul/registratura inspectoratului școlar/Ministerului Educației și Cercetării, în cazul Palatului Național al Copiilor - Perioada: 12 - 13 mai 2025
6. Analiza dosarelor de către inspectorul școlar care coordonează disciplina, cu consultarea consiliului consultativ, și elaborarea raportului referitor la activitatea candidatului în specialitate; verificarea dosarelor și acordarea punctajelor de către comisia de evaluare a dosarelor depuse în vederea acordării gradației de merit; aprobarea listei cuprinzând punctajele acordate în urma evaluării de către consiliul de administrație al inspectoratului școlar și afișarea acestei liste la avizierul și pe site-ul inspectoratului școlar, respectiv la sediul și pe site-ul Ministerului Educației și Cercetării după aprobarea de către comisia de evaluare, în cazul Palatului Național al Copiilor - Perioada: 14 mai - 30 mai
7. Depunerea/Transmiterea contestațiilor privind punctajul acordat și stabilirea numărului gradațiilor de merit ce pot fi redistribuite - Perioada: 2 - 3 iunie 2025
8. Soluționarea contestațiilor de către comisia de contestații, validarea rezultatelor finale ale concursului de către consiliul de administrație al inspectoratului școlar și afișarea acestora la avizierul și pe site-ul inspectoratului școlar, respectiv la sediul și pe site-ul Ministerului Educației și Cercetării, în cazul Palatului Național al Copiilor - Termen: 4 – 12 iunie 2025
9. Înaintarea la Ministerul Educației și Cercetării a listelor cu personalul didactic din unitățile de învățământ preuniversitar de stat, cu personalitate juridică, validat, precum și listelor cu personalul didactic civil din unități militare de învățământ preuniversitar, validat, în vederea acordării gradației de merit - Termen: până la 27 iunie 2025
10. Emiterea ordinului ministrului Educației și Cercetării pentru aprobarea listelor cu personalul didactic din învățământul preuniversitar de stat care beneficiază de gradație de merit - Termen: până la 1 august 2025.
Sursa: adevarul.ro