Generația Z prețuiește siguranța financiară mai mult decât familia
Tinerii din Generația Z prețuiesc siguranța financiară mai mult decât familia sau chiar sănătatea, iar beneficiile speciale care îi atrag pe tineri către un loc de muncă sunt abonamentul la sala de sport și cadourile primite de la angajator.
Siguranța financiară îi bucură cel mai tare pe tineri Foto: Shutterstock
Ultimul studiu Insights PulseZ 2022, conceput și coordonat de specialiștii programelor naționale „Vreau să Fiu Antreprenor” și „Insights” din cadrul organizației Romanian Business Leaders, arată că tinerii născuți între 1995 și 2010 – Generația Z – pun pe primul plan banii în viață. „Siguranța financiară primează în perioade de criză, iar tinerii înțeleg pe deplin acest lucru. Valul de incertitudini generate de anii de pandemie și acum de situația creată de războiul din Ucraina și efectele sale în plan economic, justifică într-o oarecare măsură aspirația pentru independența financiară a celor 47% dintre tinerii intervievați”, explică Alin-Claudiu Apostu, manager de proiect pentru Insights și Vreau să fiu Antreprenor.
Angajarea în România pierde din atractivitate
Pe locul al doilea după bani vine împlinirea pe plan personal, starea de sănătate și dorința de a lăsa în urmă ceva de valoare. Dorința de independență financiară este mai pregnantă la fete, comparativ cu băieții, în timp ce dorința de a avea o carieră de succes și cea de a avea libertate de decizie fiind sensibil egală pentru ei.
După terminarea studiilor, tinerii au în vedere: angajarea în România (24%, în scădere față de 30%, anul trecut), continuarea studiilor în România (24%), angajarea în altă țară (9%). Semnificativ mai multe fete menționează angajarea în România, în timp ce semnificativ mai mulți băieți menționează angajarea în altă țară.
Pentru cei care iau în calcul opțiunea de angajare, cel mai important criteriu pe care îl folosesc în selectarea unui loc de muncă este satisfacția oferită de ceea ce fac. Trei sferturi dintre ei se ghidează după acest principiu, iar mai mult de jumătate dintre participanții la studiu (53%) urmăresc să obțină un pachet salarial cât mai consistent. Aproape tot atâția (51%) preferă un program de lucru flexibil și posibilitatea de a lucra de la distanță, iar 45% se orientează către o echipă și o atmosferă de lucru în care să se simtă confortabil.
Rescriu scenariul părinților
„Tinerii Generației Z au crescut având derulată pe fundal mentalitatea inoculată părinților și bunicilor, mentalitate de tipul «dacă vrei rezultate trebuie să muncești mult»; «niciun efort nu este prea mare dacă faci ce îți place», mentalitate care a pavat calea către obsesie, workaholism, burnout și depresie. De aici și nevoia de a rescrie scenariul pentru filmul acesta al desfășurării muncii”, comentează Leonard Rizoiu, managing partner pentru LeoHR.
Percepția asupra beneficiilor extrasalariale plasează ca principale beneficii de bază tichetele de masă și asigurările de sănătate sau abonamentele medicale, ambele întrunind opțiunile a 73% dintre respondenţi. Beneficiile speciale care îi atrag pe tineri către un loc de muncă sunt abonamentul la sala de sport și cadourile primite de la angajator (66%), fiind îndeaproape urmate de asigurarea chiriei (65%). Aceste beneficii nu numai că atrag noua forță de muncă, ci și ajută la păstrarea acesteia.
Motivul principal al tinerilor pentru care vor să-și construiască o carieră profesională este pentru siguranța sau independența financiară (55%), la mare distanță fiind urmat în ierarhia opțiunilor de necesitatea de dezvoltare personală (14%). Pentru majoritatea tinerilor, posibilitatea lucrului de la distanță care să le permită opțiunea de a călători și munci în același timp (61%) îi poate motiva să își atingă obiectivele mai repede, același procent întrunind și opțiunea lucrului de acasă. Cum 56% dintre tineri arată că sunt dispuși să meargă la birou, se pare că modul de lucru hibrid este soluția de viitor, acolo unde activitatea se pretează.
„Salarii mai mari, în sensul de realiste, mai multă flexibilitate a modului de lucru, mai mult timp liber, o mai mare responsabilitate socială și față de mediu – aceste cândva preferințe ale milenialilor au devenit așteptări de nenegociat ale tinerilor generației Z”, completează Leonard Rizoiu.
Așteptările la locul de muncă
Starea de bine este o așteptare pe care tinerii o au de la locul lor de muncă. Echipa din care fac parte este importantă pentru 76% dintre ei, flexibilitatea muncii - 59%, organizarea - 54% și oportunitățile de dezvoltare - 50%. În timp ce fetele apreciază mai mult echipa și accesul la oportunități de dezvoltare, băieții apreciază mai mult autonomia în muncă. Așteptările lor legate de promovare sunt foarte ridicate, aproape jumătate (49%) apreciind că promovarea ar trebui să o primească în termen de maximum un an de la intrarea pe o poziție, iar 17% evaluează că o vor primi peste cel puțin 2 ani. Lucrurile stau un pic diferit în ceea ce privește schimbarea locului de muncă, doar 18% doresc să își schimbe jobul în mai puțin de un an și 15% plănuiesc să stea mai mult de 5 ani într-o companie.