Gala ZF: Top 100 cele mai valoroase companii din România în 2014 - Petrom se menţine pe primul loc
Ziarul Financiar a lansat, miercuri seara, la Gala ZF, a IX-a ediţie a anuarului "Top 100 cele mai valoroase companii din România", realizată în colaborare cu casa de investiţii Capital Partners, pe primul loc în top fiind din nou compania Petrom, urmată de Romgaz şi Fondul Proprietatea.
Ierarhia celor mai valoroase companii din România a fost dezvăluită în cadrul Galei ZF 2014 "România 5% creştere economică", în care liderul informaţiei de business Ziarul Financiar a sărbătorit 16 ani de existenţă, alături de lideri importanţi ai comunităţii de business.
Potrivit clasamentului, cele mai valoroase 100 de companii din România însumează 55,1 miliarde de euro în 2014, în creştere cu 9,1% faţă de anul precedent. Top 100 cele mai valoroase companii ilustrează în prezent modul în care businessul românesc a trecut prin criză. Datele din acest an arată că multe din cele 100 de companii din top au continuat să recupereze din valoarea pierdută în anii de criză, însă sunt departe de maximul de 100 de miliarde de euro însumat în 2007.
Potrivit coordonatorilor anuarului, avansul din 2014 a fost susţinut în parte de creşterea economică, un rol major avându-l majorarea profitabilităţii companiilor nelistate şi diminuarea îndatorării companiilor din top, atât a celor listate, cât şi a celor nelistate.
Clasamentul din acest an aduce şi multe surprize. Nu mai puţin de 69 de companii au fost evaluate în creştere în această ediţie a anuarului, cea mai puternică ascensiune venind de la Electrica S.A. La nivel de industrii, retailul a cunoscut cea mai importantă evoluţie anuală, urmat de industria utilităţilor şi de cea auto. La polul opus se află companiile din industria grea, cea de construcţii şi cea financiară, în scădere. De asemenea, opt companii sunt nou intrate în clasamentul din acest an. Capitalul autohton este reprezentat de 9 companii şi o bancă.
Liderul clasamentului se menţine Petrom, evaluat la 5,49 miliarde de euro, în scădere însă faţă de ediţia din 2013. Locul secund rămâne şi el ocupat de aceeaşi companie, Romgaz, cu o valoare de piaţă de 2,98 miliarde de euro, mai mare decât precedenta. Spre deosebire de 2013, locul 3 revine în acest an Fondului Proprietatea, care reuseşte să se impună în faţa Orange – ocupanta locului trei din ediţia precedentă – cu o valoare estimată la 2,64 miliarde de euro.
Hidroelectrica şi Orange completează Top 5 cele mai valoroase companii din 2014, evaluate la 2,43 miliarde de euro, respectiv 2,4 miliarde de euro.
Procedural, pentru realizarea clasamentului companiile necotate au fost evaluate pe baza rezultatelor din anul anterior, iar pentru jucătorii listaţi la bursă s-a luat ca reper capitalizarea la 7 noiembrie 2014. Anuarul lansat de Ziarul Financiar, disponibil pe piaţă de joi, 27 noiembrie, reprezintă un instrument de lucru pentru toţi managerii din companii.
În cadrul galei au fost acordate şi o serie de premii speciale: Trust Motors - Pentru capital românesc în comerţul auto, Banca Transilvania - Pentru cea mai mare creştere din sistemul bancar, Cellini - Pentru promovarea industriei de lux pe piaţa românească, BCR - Pentru cel mai mare pariu pe România, Praktiker - Pentru încredere în economia românească.
Invitatul special al Galei ZF 2014 a fost Jacek Rostowski, fost ministru de finanţe al Poloniei în perioada 2007-2013, cel care a asigurat creşterea economică a ţării sale în plină criză mondială.
Invitarea sa în România vine în contextul în care, în luna septembrie, Ziarul Financiar a dat startul proiectului "România 5% creştere economică", prin care şi-a propus să mobilizeze clasa autohtonă de business - antreprenori şi companii private - pentru a crea o platformă de relansare economică a României şi a ajuta la elaborarea unui plan prin care România să ajungă mai repede din urmă economiile occidentale.
Ziarul Financiar este liderul informaţiei de business din România - în cei 16 ani de existenţă s-a impus drept cea mai complexă şi puternică sursă de informare din acest segment, oferind ştiri, date, analize şi comentarii difuzate pe toate canalele, consumate de comunitatea de business, de la print şi online, la mobile, video şi evenimente.
Brand de referinţă al pieţei de business, Ziarul Financiar este şi lider absolut al audienţelor din acest segment, ediţia online zf.ro având peste 1,6 milioane de vizitatori unici în luna octombrie 2014, potrivit datelor SATI. La rândul său, ediţia tipărită a publicaţiei conduce cu o audienţă extinsă de 488.000 de cititori, conform valului SNA CAPI iunie 2012 – mai 2014.