Popescu arată că există unele "probleme" identificate în cererile de decontări depuse de cătrec operatorii din piaţă la ANRE. "Ce pot să-i asigur pe furnizori este că imediat ce vine bunul de plată de la Autoritatea de Reglementare în Energie care supraveghează piaţa şi face aceste verificări, la noi mai mult de câteva zile nu vor sta şi îşi vor primi banii", susţine el.
"Mecanismul este în felul următor: pentru partea de plafonare, pentru acel plafon de preţ şi diferenţa de plafon, furnizorii trebuie să depună cereri şi documente justificative la Autoritatea de reglementare în energie, aceasta verifică şi dă bunul de plată către Ministerul Energiei sau către Ministerul Muncii pentru persoanele fizice. Primele bunuri de plată care au venit au venit cred că la începutul săptămânii trecute, o sumă de circa 40 de milioane care a fost şi achitată. Numai că eu, din discuţiile pe care le-am avut cu Autoritatea, îmi tot spuneau: există neconcordanţe, există probleme în aceste decontări şi oamenii verifică. Am văzut în urmă cu câteva zile un comunicat al Autorităţii de Reglementare care spunea că au găsit probleme în facturile, în decontările, în cererile de decontare. Eu cred că aceste lucruri se pot regla şi ce pot să-i asigur pe furnizori este că, imediat ce vine bunul de plată de la Autoritatea de Reglementare în Energie care supraveghează piaţa şi face aceste verificări, la noi mai mult de câteva zile nu vor sta şi îşi vor primi banii”, a afirmat Virgil Popescu, sâmbătă, la Digi 24.
Autoritatea Naţională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) a anunţat, miercuri, că, în perioada noiembrie 2021 - martie 2022, 66 de companii au depus 250 de cereri pentru compensaţii în urma creşterii preţului la energie electrică şi gaze. 61 de cereri au fost aprobate, iar suma totală transmisă către Ministerul Energiei este de 100 milioane lei. Diferenţa de 151 de cereri depuse pentru decontare se află în diferite stadii de analiză.
”Pe parcursul verificărilor au fost constatate situaţii în care unii operatori au încărcat, în vederea stabilirii eligibilităţii, doar contracte de achiziţie a energiei electrice/gazelor naturale cu preţul cel mai mare. Experţii ANRE au sesizat acest aspect, iar operatorii au procedat la remedierea şi îndreptarea acestor situaţii, încărcând toate contractele de achiziţii ce asigurau livrarea de energie electrică sau gaze naturale în vederea acoperirii consumului clienţilor finali pe perioada aplicării OUG nr. 118/2021”, arăta ANRE.
De asemenea, experţii au mai sesizat că anumite achiziţii au condus la apariţia unor posibile suspiciuni de manipulare a pieţei. În acest sens, conform Regulamentului de funcţionare al Grupului de lucru şi a procedurilor interne precum şi a legislaţiei incidente, au fost întocmite note de sesizare către Direcţia de Investigaţii din cadrul Direcţiei Generale Monitorizare şi Investigaţii. Aceasta din urmă a preluat sesizările, ele aflându-se astăzi în diferite faze de analiză. În situaţia în care se vor constata încălcări ale legislaţiei specifice, se vor aplica sancţiunile prevăzute de lege. În momentul rămânerii definitive a sentinţelor judecătoreşti ce vor consfinţi cele constatate de către Direcţia de Investigaţii, aceste cazuri vor fi date publicităţii.