Frăsineanu (OIREP Ambalaje): Poate că ar fi fost bine ca Sistemul de Garanţie-Returnare să devină funcţional la 1 ianuarie 2023
Termenul de 1 octombrie 2022 pentru operaţionalizarea Sistemului de Garanţie - Returnare va produce, probabil, nişte probleme atât pentru producători, cât şi pentru organizaţiile care implementează obligaţiile privind răspunderea extinsă a producătorului iar o dată bună ar fi fost 1 ianuarie 2023, a declarat, marţi, Mihaela Frăsineanu, director executiv al Asociaţiei OIREP Ambalaje.
"Succesul unui astfel de sistem (de Garanţie - Returnare, n.r.) trebuie să vină din colaborarea tuturor factorilor implicaţi şi din elaborarea cât mai rapidă a legislaţiei care să ajute această conexiune dintre schema de EPR (Extended Producers Responsability, n.r.) clasică şi sistemul de Garanţie - Returnare. Noi am atras atenţia încă de la momentul publicării actului normativ prin care se introduce Sistemul de Garanţie - Returnare că este necesară în primul rând clarificarea termenului de la care acest sistem va deveni funcţional, pentru că un termen setat undeva spre sfârşitul anului 2022, la 1 octombrie, va produce probabil nişte probleme atât pentru producători, cât şi pentru OIREP-uri şi mai ales pentru ADI-uri (Asociaţii de Dezvoltare Intracomunitară, n.r.) şi UAT-uri (Unităţi Administrativ - Teritoriale, n.r.), care gestionează deşeurile de ambalaje provenite de la populaţie. Poate că autorităţile române de mediu se vor gândi în momentul în care vor pune în implementare sistemul acesta. Poate că ar fi fost bine să fie aleasă ca dată de funcţionalizare a sistemului 1 ianuarie 2023. Pe de altă parte, am constatat un tratament puţin inegal între Sistemul de Garanţie-Returnare şi sistemul clasic de EPR, în sensul în care în primul sistem proprietatea asupra materialelor introduse în sistem este a administratorului de sistem, în timp ce la EPR proprietatea deşeurilor nu este a OIREP-urilor, ci în cu totul altă parte, Acest lucru poate să conducă la o impredictibilitate mai mare în ceea ce priveşte îndeplinirea obiectivelor", a explicat Frăsineanu în cadrul conferinţei PRIA Environment 2021.
În viziunea specialistei, producătorii de ambalaje de plastic din România şi-au depăşit obiectivele de reciclare, cu o pondere de 45%, în timp ce ţinta la nivel european este de aproximativ 40%.
"Sunt foarte multe provocări în zona aceasta de reciclare a deşeurilor, şi despre care vorbim de ani buni, în care, din păcate, paşii nu sunt atât de mari şi atât de rapizi pe cât i-am dori. Pe de altă parte, de nişte ani buni, se introduc instrumente şi elemente care încearcă să grăbească această întâmplare. Dacă pe zona de reciclare se întâmplă paşi importanţi este pentru că OIPREP-urile îşi desfăşoară activitatea aşa cum trebuie să o facă. Rezultatele sunt, într-adevăr, vizibile. Dacă facem o paralelă, acest sistem de Garanţie - Returnare vine în completarea OIREP-urilor din dorinţa producătorilor de a creşte obiectivele de reciclare, deşi pe plastic producătorii, prin OIREP-uri, şi-au depăşit obiectivele pe care şi le-au propus, de la nivel european. Pentru partea de plastic vorbim de 45% obiectiv de reciclare în România, în condiţiile în care în Europa obiectivul este aproximativ 40%. Este foarte important acest nou element adus de Sistemul de Garanţie - Returnare pe care ni-l dorim a fi funcţional cât mai repede posibil, pentru că am analizat suficient de mult timp, ca să putem merge la drum mai departe", a menţionat şefa Asociaţiei OIREP Ambalaje.
Guvernul României a adoptat, în data de 4 octombrie 2021, Hotărârea de Guvern care reglementează Sistemul Garanţie-Returnare pentru ambalaje primare nereutilizabile (SGR), prin care se plăteşte o garanţie de 50 de bani pentru orice ambalaj de băutură achiziţionată.
Prevederile HG sunt aplicabile pentru ambalaje primare nereutilizabile din sticlă, plastic sau metal, cu volume cuprinse între 0,1 litri şi 3 litri, inclusiv, utilizate pentru a introduce pe piaţa naţională bere, mixuri de bere, mixuri de băuturi alcoolice, cidru, alte băuturi fermentate, sucuri, nectaruri, băuturi răcoritoare, ape minerale şi ape de băut de orice fel, vinuri şi spirtoase.
Conform documentului, întreaga infrastructură de preluare a deşeurilor din magazine va fi organizată printr-un operator unic de sistem, la fel ca în statele în care sistemul funcţionează deja. Acest operator va fi o entitate non-profit în care se vor găsi producători sau reprezentanţi ai acestora, comercianţi, dar şi statul român, reprezentat de autoritatea centrală pentru protecţia mediului cu o pondere de 20%.
De asemenea, actul normativ prevede ca, după selectarea operatorului naţional de sistem, întreaga infrastructură să fie finalizată în luna octombrie a anului viitor.
PRIAevents organizează, marţi, conferinţa PRIA Environment 2021, una dintre cele mai importante platforme de dezbateri despre cele mai importante teme de mediu. AGERPRES