„O furtună perfectă a schimbărilor climatice, un război european şi Covid i-au lăsat pe francezi să caute alternative”, scrie NYT.
În timp ce Franţa şi-a marcat joi cea mai importantă sărbătoare naţională, comemorând asaltarea închisorii fortăreaţa Bastille în 1789, care a declanşat Revoluţia Franceză, dispariţia misterioasă a muştarului de pe rafturile supermarketurilor a provocat, dacă nu revoltă, cel puţin o profundă nelinişte.
O altă problemă, se pare, este că muştarul de Dijon este compus în mare parte din ingrediente care nu provin din acea minunată capitală a regiunii Burgundia. Cel puţin 80% dintre seminţele de muştar brun folosite în muştarul Dijon din Franţa provin din Canada, unde un val de căldură a decimat recoltele.
Luc Vandermaesen, directorul general al producătorului francez de muştar Reine de Dijon, a declarat pentru The Guardian că seminţele de muştar nu cresc mult mai bine în Franţa. „În Burgundia, regiunea a avut o iarnă foarte umedă şi apoi trei zile de frig la începutul lunii aprilie a anului trecut, aşa că am recoltat doar aproximativ 48 [la sută] din aşteptări”, a explicat el. El a mai adăugat că războiul din Ucraina a afectat disponibilitatea muştarului, deoarece ambele ţări exportă şi o cantitate semnificativă de seminţe.
Ca urmare a recoltei mai mici din acest an, preţul mediu al seminţelor de muştar este de aşteptat să crească vertiginos. „Preţul seminţelor a crescut de trei sau de patru ori şi poate de cinci ori în curând”, a declarat anterior pentru AFP Christophe Planes, directorul de vânzări francez la Reine de Dijon. "Şi, pe deasupra, nu există nicio ofertă. Lipsa este de aşa natură încât avem o potenţială scădere de 50 la sută a seminţelor... aşa că producţia noastră a scăzut cu 50 la sută".
Preţul muştarului a crescut cu nouă la sută în Franţa, potrivit unui studiu, dar este posibil ca clienţii să nu fi observat încă. Vandermaesen a declarat pentru Financial Times că rezidentul mediu din Franţa cheltuie mai puţin de 5 dolari (4,80 euro) în fiecare an pe muştar. Dar asta nu este o mângâiere pentru oamenii care încearcă în prezent să cumpere un borcan: un rezident a spus Times că a fost la „25 de magazine” şi încă nu a găsit „lucrurile bune”.
În SUA, este posibil să nu ne confruntăm încă cu o catastrofă legată de condimente. Un purtător de cuvânt al McCormick & Company a declarat pentru Axios că „un lanţ global de aprovizionare rezistent şi capacităţi puternice de aprovizionare” au împiedicat compania să se confrunte cu lipsurile actuale. „Muştarul francez va fi pe rafturile magazinelor”, a spus compania.
În mod similar, un purtător de cuvânt al Kraft Heinz a declarat pentru presa că Grey Poupon ar trebui să fie în continuare disponibil ca de obicei. „De îndată ce echipa noastră interfuncţională Grey Poupon a identificat o potenţială problemă de aprovizionare, am lucrat imediat pentru a identifica alte surse de seminţe de muştar brun în diferite părţi ale lumii”, a confirmat compania pentru Axios.