Franţa ajută la căutarea submersibilului dispărut Titan cu un robot pentru scufundări la mare adâncime
Un robot de producţie franceză care se poate scufunda până la adâncimi de 6.000 de metri a fost trimis pentru a ajuta la operaţiunile de căutare şi salvare ale submersibilului turistic Titan, transmite miercuri Reuters, potrivit Agerpres.
Submersibilul Titan. FOTO Profimedia
Roborul autonom va contribui la căutarea submersibilului dispărut duminică în cadrul unei misiuni de scufundare la epava Titanicului având cinci persoane la bord.
Denumit Victor 6000, robotul poate scufunda la adâncimi mai mari decât orice alt echipament folosit în acest moment în căutarea submersibilului Titan şi este dotat cu braţe ce pot fi controlate prin telecomandă pentru a tăia cabluri sau pentru a efectua alte manevre care ar putea rezulta în eliberarea submersibilului turistic ce ar putea fi blocat în zona epavei Titanicului.
„Nu poate ridica submersibilul”
Robotul pentru scufundări la mare adâncime se află la bordul vasului francez de explorări maritime Atalante și urmează să ajungă miercuri seară în zona în care se află epava Titanicului, urmând să dispună de o fereastră de timp limitată pentru a putea găsi şi elibera submersibilul turistic care dispune de rezerve de aer până joi dimineaţa, în jurul orei 10:00 GMT.
„Victor nu poate ridica submersibilul de unul singur", a declarat Olivier Lefort, şeful operaţiunilor navale din cadrul Ifremer, institutul de cercetări oceanografice francez care dispune de acest robot dedicat scufundărilor la mare adâncime. El a mai precizat pentru Reuters că robotul poate ajuta la remorcarea submersibilului de 10 tone la un vas care să-l poată ridica până la suprafaţă.
„Victor este capabil să exploreze vizual zona, fiind dotat cu reflectoare puternice şi cu camere video. Este echipat şi cu braţe ce pot fi folosite pentru a elibera submersibilul prin secţionarea unor cabluri sau a altor lucruri care ar fi putut să-l blocheze", a mai explicat el.
Institutul de cercetări oceanografice francez a participat la misiunea care a a localizat epava Titanicului în 1985.
Chiar exploratorul francez Paul-Henri Nargeolet, în vârstă de 77 de ani, care se află la bordul submersibilului dispărut, a lucrat anterior în cadrul Ifremer şi a pilotat submarinul Nautile, nava amiral a institutului francez ce a fost folosită pentru examinarea epavei Titanicului.
Trimitere navei Atalante, la bordul căreia se află robotul Victor 6000, s-a făcut la solicitarea U.S. Navy.
„Aceasta este logica navigatorilor. Atitudinea noastră a fost: suntem aproape, trebuie să ajungem acolo", a mai precizat Lefort.
„Nu trebuie să ne oprim pe timpul nopţii"
Victor 6000 este operat de un echipaj de 25 de persoane.
„Putem lucra non-stop timp de 72 de ore şi nu trebuie să ne oprim pe timpul nopţii", a adăugat el.
Aeronave și vase ale Pazei de Coastă americane şi canadiene, echipate cu sisteme pentru detecţia submarinelor, au identificat zgomote similare unor bătăi la intervale de timp regulate, de 30 de minute, în zona epavei, ceea ce oferă speranţe că pasagerii submersibilului Titan sunt încă în viaţă şi nu este prea târziu pentru a fi salvaţi.
„Nu ştim ce s-a întâmplat. Zgomotele pe care le-am detectat ne oferă speranţa că submersibilul se află pe fundul oceanului şi că oamenii sunt încă în viaţă, dar sunt posibile şi alte scenarii. Dar chiar şi dacă speranţa ar fi minimă, vom merge până la capăt", a subliniat Lefort
Sursa: adevarul.ro