Francis Fukuyama: Ce înseamnă acum Trump pentru America
Victoria răsunătoare a lui Donald Trump și a Partidului Republican de marți seară va duce la schimbări majore în domenii politice importante, de la imigrație la Ucraina. Însă semnificația alegerilor depășește cu mult aceste aspecte specifice și reprezintă o respingere decisivă de către alegătorii americani a liberalismului și a modului special în care înțelegerea unei „societăți libere" a evoluat începând cu anii 1980.
Când Trump a fost ales pentru prima dată în 2016, a fost ușor de crezut că acest eveniment era o aberație. El a candidat împotriva unui adversar slab care nu l-a luat în serios și, în orice caz, Trump nu a câștigat votul popular. Când Biden a câștigat Casa Albă patru ani mai târziu, părea că lucrurile au revenit la normal după o președinție dezastruoasă cu un singur mandat. În urma votului de marți, acum se pare că președinția lui Biden a fost o anomalie și că Trump inaugurează o nouă eră în politica americană și poate pentru întreaga lume. Americanii au votat în deplină cunoștință de cauză, știind cine este Trump și ce reprezintă el. Nu numai că a câștigat majoritatea voturilor și se preconizează că va cuceri fiecare stat, dar republicanii au recâștigat Senatul și se pare că se vor menține la Camera Reprezentanților. Având în vedere poziția dominantă pe care o dețin la Curtea Supremă, ei sunt acum pregătiți să dețină toate ramurile majore ale guvernului.
Dar care este natura fundamentală a acestei noi etape a istoriei americane? Liberalismul clasic este o doctrină construită în jurul respectului pentru demnitatea egală a indivizilor printr-un stat de drept care le protejează drepturile și prin controale constituționale ale capacității statului de a interfera cu aceste drepturi. Dar, în ultima jumătate de secol, acest impuls de bază a suferit două distorsiuni majore. Prima a fost ascensiunea „neoliberalismului", o doctrină economică care a sanctificat piețele și a redus capacitatea guvernelor de a-i proteja pe cei afectați de schimbările economice. În ansamblu, lumea a devenit mult mai bogată, în timp ce clasa muncitoare a pierdut locuri de muncă și oportunități. Puterea s-a transferat din locurile care au găzduit revoluția industrială inițială către Asia și alte părți ale lumii în curs de dezvoltare.
A doua denaturare a fost ascensiunea politicii identitare sau a ceea ce s-ar putea numi „liberalismul trezit", în care preocuparea progresistă pentru clasa muncitoare a fost înlocuită de protecții specifice pentru un set mai restrâns de grupuri marginalizate: minorități rasiale, imigranți, minorități sexuale și altele asemenea. Puterea statului a fost utilizată din ce în ce mai mult nu în serviciul unei justiții imparțiale, ci mai degrabă pentru a promova rezultate sociale specifice pentru aceste grupuri. Adevărata întrebare în acest moment nu este malignitatea intențiilor sale, ci mai degrabă capacitatea sa de a pune efectiv în aplicare ceea ce amenință.
Între timp, piețele muncii s-au transformat într-o economie a informației. Într-o lume în care majoritatea lucrătorilor stăteau mai degrabă în fața unui ecran de computer decât să ridice obiecte grele de pe podelele fabricilor, femeile se aflau pe un picior mai egal. Acest lucru a transformat puterea în cadrul gospodăriilor și a condus la percepția unei sărbători aparent constante a realizărilor feminine. Apariția acestor interpretări distorsionate ale liberalismului a condus la o schimbare majoră în baza socială a puterii politice. Clasa muncitoare a simțit că partidele politice de stânga nu le mai apără interesele și a început să voteze pentru partidele de dreapta. Astfel, democrații au pierdut contactul cu baza lor din clasa muncitoare și au devenit un partid dominat de profesioniștii urbani educați. Primii au ales să voteze cu republicanii. În Europa, votanții Partidului Comunist din Franța și Italia au trecut la Marine Le Pen și Giorgia Meloni.
Toate aceste grupuri au fost nemulțumite de un sistem de liber schimb care le-a eliminat mijloacele de subzistență, chiar dacă a creat o nouă clasă de super-bogați, și au fost nemulțumite, de asemenea, de partidele progresiste care păreau mai preocupate de străini și de mediu decât de propria lor condiție. Aceste schimbări sociologice majore s-au reflectat în tiparele de vot de marți. Victoria republicană a fost construită în jurul alegătorilor albi din clasa muncitoare, dar Trump a reușit să îndepărteze semnificativ mai mulți alegători negri și hispanici din clasa muncitoare, comparativ cu alegerile din 2020. Acest lucru a fost valabil mai ales pentru alegătorii de sex masculin din aceste grupuri. Pentru ei, clasa a contat mai mult decât rasa sau etnia. Nu există niciun motiv anume pentru care un latino-american din clasa muncitoare, de exemplu, ar trebui să fie atras în mod special de un liberalism care favorizează imigranții recenți fără documente și se concentrează pe promovarea intereselor femeilor.
De asemenea, este clar că marea majoritate a alegătorilor din clasa muncitoare pur și simplu nu le-a păsat de amenințarea la adresa ordinii liberale, atât pe plan intern, cât și internațional, reprezentată în special de Trump. Donald Trump nu numai că dorește să dea înapoi neoliberalismul și liberalismul trezit, dar reprezintă o amenințare majoră la adresa liberalismului clasic însuși. Această amenințare este vizibilă în mai multe aspecte politice; o nouă președinție Trump nu va semăna deloc cu primul său mandat. Adevărata întrebare în acest moment nu este malignitatea intențiilor sale, ci mai degrabă capacitatea sa de a pune în aplicare ceea ce amenință. Mulți alegători pur și simplu nu iau în serios retorica sa, în timp ce republicanii tradiționali susțin că mecanismele de control și echilibru ale sistemului american îl vor împiedica să facă ce poate mai rău. Aceasta este o greșeală: ar trebui să luăm foarte în serios intențiile sale declarate. Trump este un protecționist autoproclamat, care spune că „tarif" este cel mai frumos cuvânt din limba engleză. El a propus tarife de 10 sau 20 % împotriva tuturor bunurilor produse în străinătate, atât de prieteni, cât și de dușmani, și nu are nevoie de autoritatea Congresului pentru a face acest lucru.
După cum au subliniat un număr mare de economiști, acest nivel de protecționism va avea efecte extrem de negative asupra inflației, productivității și ocupării forței de muncă. Acesta va perturba extrem de mult lanțurile de aprovizionare, ceea ce îi va determina pe producătorii interni să solicite scutiri de la ceea ce înseamnă taxe grele. Acest lucru oferă apoi posibilitatea unor niveluri ridicate de corupție și favoritism, deoarece întreprinderile se grăbesc să intre în grațiile președintelui. Tarifele de acest nivel invită, de asemenea, la represalii la fel de masive din partea altor țări, creând o situație în care comerțul (și, prin urmare, veniturile) se prăbușește. Poate că Trump va da înapoi în fața acestei situații; de asemenea, ar putea răspunde așa cum a făcut fostul președinte argentinian Cristina Fernández de Kirchner, corupând agenția de statistică care raportează veștile proaste.
În ceea ce privește imigrația, Trump nu mai dorește doar să închidă granița; el dorește să deporteze cât mai mulți dintre cei 11 milioane de imigranți fără documente aflați deja în țară.
Din punct de vedere administrativ, aceasta este o sarcină atât de mare încât va necesita ani de investiții în infrastructura necesară pentru a o realiza - centre de detenție, agenți de control al imigrației, instanțe și așa mai departe. Aceasta va avea efecte devastatoare asupra unui număr de industrii care se bazează pe forța de muncă imigrantă, în special în construcții și agricultură. Va fi, de asemenea, o provocare monumentală din punct de vedere moral, deoarece părinții vor fi îndepărtați de copiii lor cetățeni, și va crea premisele unui conflict civil, deoarece mulți dintre cei fără documente locuiesc în jurisdicții albastre care vor face tot ce le stă în putință pentru a-l împiedica pe Trump să facă ce dorește. În ceea ce privește statul de drept, în timpul acestei campanii, Trump s-a concentrat exclusiv pe răzbunarea pentru nedreptățile pe care crede că le-a suferit din partea criticilor săi. El a promis că va folosi sistemul judiciar pentru a-i urmări pe toți, de la Liz Cheney și Joe Biden la fostul președinte al Statului Major Întrunit Mark Milley și Barack Obama. El dorește să reducă la tăcere criticii din mass-media, retrăgându-le licențele sau impunându-le sancțiuni.
Este incert dacă Trump va avea puterea de a face ceva din toate acestea: sistemul judiciar a fost una dintre cele mai rezistente bariere în fața exceselor sale în timpul primului său mandat. Dar republicanii au lucrat în mod constant pentru a introduce în sistem judecători simpatizanți, precum judecătoarea Aileen Cannon din Florida, care a respins cauza puternică privind documentele clasificate împotriva sa. Nu există campioni europeni care să poată lua locul Americii ca lider al NATO, astfel încât capacitatea sa viitoare de a face față Rusiei și Chinei este pusă sub semnul întrebării
Unele dintre cele mai importante schimbări vor avea loc în politica externă și în natura ordinii internaționale. Ucraina este de departe cel mai mare perdant; lupta sa militară împotriva Rusiei era în declin chiar înainte de alegeri, iar Trump o poate forța să accepte condițiile Rusiei prin reținerea armelor, așa cum a făcut Casa republicană timp de șase luni iarna trecută. Trump a amenințat în privat că se va retrage din NATO, dar chiar dacă nu o va face, el poate slăbi grav alianța prin nerespectarea garanției de apărare reciprocă prevăzute la articolul 5. Nu există campioni europeni care să poată lua locul Americii în calitate de lider al alianței, astfel încât capacitatea viitoare a acesteia de a face față Rusiei și Chinei este foarte îndoielnică. Dimpotrivă, victoria lui Trump va inspira alți populiști europeni, precum Alternativa pentru Germania și Raliul Național din Franța.
Aliații și prietenii din Asia de Est ai SUA nu se află într-o poziție mai bună. Deși Trump a vorbit dur despre China, el îl admiră foarte mult pe Xi Jinping pentru caracteristicile de om puternic ale acestuia din urmă și ar putea fi dispus să facă o înțelegere cu el în privința Taiwanului. Trump pare să aibă o aversiune congenitală față de utilizarea puterii militare și este ușor de manipulat, dar o excepție ar putea fi Orientul Mijlociu, unde este probabil să sprijine din toată inima războaiele lui Benjamin Netanyahu împotriva Hamas, Hezbollah și Iran. Există motive puternice să credem că Trump va fi mult mai eficient în realizarea acestui program decât a fost în timpul primului său mandat. El și republicanii au recunoscut că punerea în aplicare a politicilor ține de personal. Atunci când a fost ales pentru prima dată în 2016, nu a intrat în funcție înconjurat de un grup de consilieri politici; mai degrabă, a trebuit să se bazeze pe republicanii din establishment.
În multe cazuri, aceștia i-au blocat, deviat sau încetinit ordinele. La sfârșitul mandatului său, a emis un ordin executiv prin care a creat un nou „Program F" care ar fi lipsit toți lucrătorii federali de protecția muncii și i-ar fi permis să concedieze orice birocrat dorea. O renaștere a programului F se află în centrul planurilor pentru un al doilea mandat al lui Trump, iar conservatorii au fost ocupați să compileze liste de potențiali funcționari a căror principală calificare este loialitatea personală față de Trump. Acesta este motivul pentru care este mai probabil ca el să își pună în aplicare planurile de data aceasta. Înainte de alegeri, criticii, inclusiv Kamala Harris, l-au acuzat pe Trump că este un fascist. Această afirmație a fost eronată, în măsura în care el nu era pe cale să pună în aplicare un regim totalitar în SUA. Mai degrabă, va avea loc o degradare treptată a instituțiilor liberale, la fel cum s-a întâmplat în Ungaria după revenirea la putere a lui Viktor Orbán în 2010.
Această decădere a început deja, iar Trump a provocat daune substanțiale. El a adâncit o polarizare deja substanțială în cadrul societății și a transformat SUA dintr-o societate cu încredere ridicată într-o societate cu încredere scăzută; a demonizat guvernul și a slăbit convingerea că acesta reprezintă interesele colective ale americanilor; a înăsprit retorica politică și a permis exprimarea deschisă a intoleranței și misoginiei; și a convins majoritatea republicanilor că predecesorul său a fost un președinte ilegitim care a furat alegerile din 2020. Amploarea victoriei republicane, care se extinde de la președinție la Senat și probabil și la Camera Reprezentanților, va fi interpretată ca un mandat politic puternic care confirmă aceste idei și îi permite lui Trump să acționeze după bunul său plac. Nu putem decât să sperăm că unele dintre gardurile de protecție instituționale rămase vor rămâne în vigoare atunci când Trump va prelua funcția. Dar s-ar putea ca lucrurile să se înrăutățească mult înainte de a se îmbunătăți.
Francis Fukuyama