Fostul șef al Google a construit un „imperiu de tip oligarh“ pentru a influența inteligența artificială, Casa Albă și politicile publice. Raportul care-l incriminează
Fostul director executiv al Google, Eric Schmidt, a dezvoltat o vastă rețea de investiții strategice și relații politice care i-a permis miliardarului din domeniul tehnologiei să exercite o influență semnificativă asupra inteligenței artificiale și a politicilor publice din Washington, D.C.
Eric Schmidt, fost CEO Google FOTO: Getty Images
Bull Moose Project, un grup de advocacy non-profit angajat în dezvoltarea "următoarei generații de lideri și politici America First", a petrecut luni de zile investigând declarațiile financiare ale lui Schmidt, dosarele fiscale, documentele de afaceri și alte informații disponibile public. Joi, grupul a publicat un raport care prezintă concluziile sale, obținut pentru prima dată de Fox News Digital.
"Americanii nu vor să creadă că trăiesc sub "domnia celor puțini", mai degrabă decât sub "domnia celor mulți" a unei democrații - ”dar acest raport care dă de gândit este un semnal de alarmă pe care reprezentanții noștri aleși nu îl pot ignora", a declarat Aiden Buzzetti, președintele Bull Moose Project.
"Ceea ce am adunat întărește rolul de marionetist pe care îl joacă liderii big tech în viața publicului. Toate elementele din această bază de date și din acest raport sunt susținute de surse demne de încredere, verificabile, și intenționăm să o actualizăm în mod regulat, astfel încât publicul să aibă acces la afacerile lui Schmidt, chiar dacă guvernul refuză să le dezvăluie. Pregătiți-vă pentru a vă lăsa cu gura căscată."
Potrivit raportului, Schmidt a construit un "imperiu de tip oligarhic conceput pentru a influența politicile publice".
Schmidt a lucrat ca director general al Google din 2001 până în 2011 și apoi ca președinte al gigantului tehnologic până în 2015. Ulterior, a lucrat ca președinte executiv al Alphabet, compania-mamă a Google, până în 2018, și ca consilier tehnic al acesteia până în 2020.
În timpul mandatului lui Schmidt la Google, compania și-a extins foarte mult operațiunile de lobby, lansând un birou în capitala țării și înregistrând primii săi lobbyiști federali interni.
"În domeniul lobby-ului federal, Google a trecut de la o veritabilă non-entitate la începutul deceniului la una dintre cele mai mari forțe de lobby dintre colegii săi din Statele Unite", a declarat în 2010 Dave Levinthal, pe atunci purtător de cuvânt al Center for Responsive Politics. "Sunt unul dintre băieții mari acum".
Schmidt nu a fost niciodată înregistrat ca lobbyist. Potrivit raportului, însă, el a devenit "eficient în schimbarea politicii guvernamentale în beneficiul investițiilor sale prin intermediul conexiunilor puternice pe care le-a cultivat cu grijă prin apartenența sa la mai multe comisii și consilii guvernamentale influente".
Printre numirile lui Schmidt, acesta a fost președinte al Consiliului pentru Inovare în Apărare al Pentagonului din 2016 până în 2020 și a prezidat, de asemenea, Comisia de Securitate Națională pentru Inteligență Artificială (NSCAI), ambele cu impact asupra politicii SUA în ceea ce privește IA și alte domenii tehnologice și de apărare. Schmidt a făcut parte din comisii guvernamentale în timpul administrațiilor Obama, Trump și Biden.
La un eveniment NSCAI din 2021, Schmidt a declarat că personalul comisiei "a avut această idee interesantă că nu numai că ar trebui să scriem ceea ce gândim, ceea ce am făcut, dar am avea o sută de pagini de legislație pe care ar putea să o adopte pur și simplu". Această idee, a spus Schmidt, "nu mi-a trecut niciodată prin cap înainte, dar chiar funcționează".
Schmidt a sugerat că echipa sa a avut, de asemenea, influență asupra anexelor clasificate la proiectele de lege legate de securitatea națională.
"Nu vorbim prea mult despre munca noastră secretă", a spus Schmidt. "Dar există o echipă analogă care a lucrat la chestii secrete, care a trecut prin procesul secret și care a avut un impact similar".
Fostul șef al Google a explicat, de asemenea, că soluția pentru a avea succes la Washington este să faci lobby la Casa Albă.
"Dacă am învățat ceva din anii în care am avut de-a face cu guvernul, este că guvernul nu este condus ca o companie de tehnologie. Este condus de sus în jos", a spus el. "Așa că, fie că îți place sau nu, trebuie să începi de la vârf, trebuie să obții cuvintele potrivite, fie că le spun ei, fie că le scrii tu, și să faci să se întâmple. Nu-i așa? Și așa funcționează cu adevărat, cu adevărat."
Raportul Bull Moose notează că Schmidt și Innovation Endeavors, una dintre firmele de capital de risc pe care le-a fondat, au făcut zeci de investiții în companii de inteligență artificială în timp ce conducea NSCAI, citând date din Crunchbase.
Între timp, Innovation Endeavors a investit în startup-ul de lansare de rachete Astra, care, în octombrie 2020, a fost selectat de către programul AFWERX al Forțelor Aeriene ale SUA pentru a continua dezvoltarea programului Rocket 5.0. Schmidt, un susținător vocal al creării AFWERX în 2018, a continuat să promoveze programul prin mărturii publice în fața Congresului și în urma mandatului său de președinte al Defense Innovation Board.
Schmidt este, de asemenea, investitor în Radical Ventures, un fond de capital de risc axat pe investiții în startup-uri din domeniul inteligenței artificiale și al calculului cuantic. Radical Ventures a investit în startup-ul Covariant, care a fost citat favorabil în raportul final publicat de NSCAI, prezidat de Schmidt, ca fiind una dintre companiile de robotică poziționate pentru "a câștiga piața pentru platformele software care alimentează următorul val de industrializare".
Nu există niciun indiciu că Schmidt a făcut ceva ilegal sau a încălcat vreo regulă de etică în timp ce prezida comisia. Documentele publice arată, de asemenea, că el a respectat în general toate cerințele de depunere și divulgare a informațiilor. Cu toate acestea, consilierii guvernamentali în materie de etică au declarat că unele dintre investițiile lui Schmidt în perioada în care a prezidat NSCAI au prezentat un conflict de interese.
"Este absolut un conflict de interese", a declarat anul trecut pentru CNBC Walter Shaub, membru senior de etică la Project on Government Oversight și fost director al Biroului de Etică Guvernamentală al SUA. "Este legal din punct de vedere tehnic, din diverse motive, dar nu este ceea ce trebuie să faci".
Influența lui Schmidt în spațiul IA a continuat și după ce NSCAI s-a desființat în urma expirării mandatului său legal. Organizația sa filantropică nonprofit Schmidt Futures, de exemplu, pare să fi avut un rol central în efortul de recrutare a lui Craig Martell, care în prezent ocupă funcția de ofițer șef al Departamentului de Apărare în domeniul digital și al IA.
La un eveniment tehnologic de inteligență artificială de anul trecut, Martell a descris Schmidt Futures ca fiind un fel de vânător de capete în urmărirea lui pentru rolul său actual.
"Singurul lucru pe care l-am făcut pentru Schmidt Futures a fost să-i ajut să evalueze tipul de persoană pe care îl doresc pentru acest post", a spus Martell. "Vorbeam despre cum ar trebui să arate acest post, iar apoi, după aproximativ două săptămâni, am primit un e-mail de la adjunctul secretarului apărării, care m-a rugat să candidez. Deci, sunt destul de sigur că totul a fost aranjat pentru a fi un interviu sub acoperire".
Martell nu a fost niciodată angajat sau plătit de Schmidt Futures, care a negat că a jucat vreun rol în procesul de angajare de la Pentagon.
Dincolo de Innovation Endeavors, Schmidt a jucat un rol cheie în cel puțin alte patru firme de capital de risc, conform cercetărilor efectuate de Bull Moose Project. Una dintre aceste firme a fost First Spark Ventures, care include în portofoliul său mai multe investiții în biotehnologie/biomedicină.
În ianuarie, Schmidt a fost selectat pentru a face parte din Comisia Națională de Securitate privind Biotehnologia Emergentă, o decizie care a stârnit reacții de respingere, având în vedere legăturile miliardarului cu biotehnologia.
"Acesta este un potențial spectacol de groază", a declarat Shaub despre noua comisie la începutul acestui an, exprimându-și îngrijorarea cu privire la faptul că membrii comisiei ar putea modela o politică federală care ar putea sfârși prin a-i avantaja financiar. "Congresul a creat această comisie fără măsuri de protecție adecvate împotriva conflictelor de interese".
Nu există niciun indiciu că Schmidt, care este miliardar de câțiva ani, a obținut personal bani ca rezultat direct al activității sale în cadrul comisiei guvernamentale. Potrivit CNBC, o persoană familiarizată cu gândirea lui Schmidt a declarat că acesta va dona 100% din "profiturile nete" obținute din investiția sa în First Spark în scopuri caritabile.
Dincolo de raportul său, Bull Moose Project a creat, de asemenea, o hartă interactivă cu peste 400 de puncte care reprezintă legăturile lui Schmidt în mediul de afaceri, guvernamental, academic și nu numai.
Harta arată cel puțin 50 de foști oficiali guvernamentali de rang înalt în orbita lui Schmidt, ceea ce ridică semne de întrebare cu privire la ceea ce mulți observatori au numit așa-numita "ușă rotativă" a inițiaților din D.C. care fac naveta profesională între guvernul federal și grupurile de interese speciale din exterior, lucrând ca lobbyiști, consultanți și strategi capabili să influențeze politicile publice.
Un purtător de cuvânt al lui Schmidt a refuzat să ofere un comentariu pentru acest articol. Cu toate acestea, o sursă apropiată acestuia a oferit o scurtă declarație cu privire la acest raport, cu o referire directă la Bull Moose Project: "Un nume potrivit, deoarece raportul lor este o porcărie".
Schmidt "s-a transformat într-o persoană proeminentă din interiorul Washingtonului și și-a valorificat relațiile cu actuali și foști oficiali guvernamentali mai eficient decât aproape oricine în memoria recentă", se arată în raport.
De asemenea, Schmitt menține legături strânse cu persoane aflate încă în guvern. Politico a relatat anul trecut că "amprentele lui Schmidt sunt peste tot" în Biroul de politică științifică și tehnologică (OSTP) al Casei Albe, sub conducerea președintelui Biden, menționând că peste o duzină de funcționari din cadrul biroului au fost asociați cu titanul tehnologiei. Printre aceștia se numără și fostul consilier științific al lui Biden, Eric Lander.
Raportul a adăugat că Schmidt Futures a plătit indirect salariile mai multor membri ai personalului din biroul științific pentru o perioadă de timp, ceea ce a stârnit preocupări etice "semnificative" în cadrul biroului, având în vedere interesele financiare ale lui Schmidt în domenii care se suprapun cu responsabilitățile OSTP. Ulterior, Schmidt Futures a emis o declarație în care a afirmat că OSTP "a fost subfinanțat în mod cronic" și a "pus în comun de mult timp finanțarea filantropică" împreună cu alte agenții în cadrul unor "parteneriate public-private".
Potrivit Bull Moose Project, rețeaua extinsă a lui Schmidt indică un conflict de interese cu multiple fațete.
"Făcând donații uriașe în schimbul unor numiri politice, scriind politici interesate care sunt trecute în lege, promovându-și interesele de afaceri prin intermediul rapoartelor emise de guvern, câștigând contracte federale prin exploatarea relațiilor sale... Schmidt face jocurile politice", a declarat Buzzetti. "Mulți dintre noi au auzit frânturi de informații despre rolurile de consilier guvernamental și investițiile lui Schmidt, dar când pui cap la cap toate piesele puzzle-ului, apare o imagine incontestabilă de conflict de interese și corupție."
Sursa: adevarul.ro