Foarte interesante amănunte...
Nu de tot, cum ar veni, nu pentru toate tipurile de misiuni ci doar pentru politie aeriana si antrenamentul pilotilor care fac politie aeriana.
Pe 2 martie, in urma prabusirii unui Lancer, toate aeronavele au fost retrase de la zbor prin ordin al Sefului SMG. Am inteles de ce le-au retras si in principal ar fi doua motive:
- Aparatele MiG 21 Lancer nu prea mai au ce face in ziua de astazi, intr-o lupta aeriana. Nu dispun decat de rachete cu raza scurta, spre foarte scurta, aparate batrane la final de cariera;
- Iminenta sosire in tara a avioanelor F 16MLU norvegiene si atunci la ce sa mai consume resurse pe Lancer cand mai bne trimiti pilotii care se califica pentru trecere pe F 16 la scolarizare. La fel si pentru tehnicieni. Ma asteptam la un efort serios pentru sustinerea viitoarelor doua escadrile de F 16: personal, logistic, pregatirea bazelor, achizitia de munitii.
Dar aflam cu relativa stupoare ca MiG 21 revine la zbor pentru un an de zile, pana pe la sfarsitul lunii mai din 2023.
Si aici apar doua intrebari:
- De ce l-au retras de la zbor, cand toata lumea stia ca accidentul din 2 martie nu a avut drept cauza avionul? Ca o fi fost greseala de pilotaj sau conditii meteo nefavorabile, nu stim si nici nu vreau sa speculez, despre morti numai de bine, Dumnezu sa-i odihneasca, dar aparatul care s-a prabusit era in perfecta stare de functionalitate pana la atingerea solului, cand – evident – s-a cam defectat de tot;
- A doua intrebare deriva din prima, daca l-au retras de la zbor pe motive relativ decente (varsta, capacitate de lupta, utilitatea MiGului ca arma pana la urma) de ce l-au readus la viata? Ce anume s-a schimbat de la retragerea aparatelor pana cand au fost din nou lasate sa decoleze?
Am pus aceste intrebari MApN si SMFA, astept un raspuns, mai vedem atunci, deocamdata insa remarcam ca tragem cu dintii de o alta arma care nu are absolut nici o treaba cu razboiul din secolul XXI, cheltuim resurse importante pe nimic.
Ministrul apararii, Vasile Dancu, ne-a informat ca demersurile pentru achizitia celor 32 de aparate F 16 MLU norvegiene vor fi accelerate. In ce fel, atat timp cat legea care priveste aceasta achizitie misuna si acum prin parlament fara nici o graba? Cat de greu ar fi sa fie aprobata si votata de plen, sa zicem, intr-o saptamana? Si daca pana mai ieri se credea ca primele aparate norvegiene vor sosi in Romania chiar in 2022, aflam din surse norvegiene ca abia din 2023, dar si in acest caz care sa fie graba si problema noastra?
Pai avem noi piloti in pregatire pentru 32 de aparate? Nu, nu avem! Am inceput demersurile pentru pregatirea personalului? Nu stiu, dar nimic nu s-a arata pana acum. Poate ceva munitie sa mai achizitionam? Deocamdata nimic nici aici, dar vom zbura linistiti MiG 21 Lancer (oficial pentru inca un an) doar ca sa avem ce zbura, sa putem plati salariile, sa-si faca unii orele de zbor pe un avion care nu ar mai trebui sa existe in dotare de foarte multi ani.
Ce valoare combativa are MiG-ul, dar pilotii lui? Insa, in mod evident, tragerea pe dreapta a unei escadrile si jumatate de Lancere, lasa fara obiectul muncii foarte multi oameni: piloti, tehnicieni, comandanti etc, care bietii de ei din ce sa-si mai plateasca ratele la banca?
Serios acum, ma asteptam ca odata cu retragerea MiG 21 Lancer toate resursele financiare si umane sa fie indreptate catre sosirea celor 32 de F 16MLU. Ma asteptam sa trimitem pilotii de 21 (care se califica pentru trecere) in Statele Unite si Portugalia, sa acceleram programul de formare de noi piloti si tehnicienii pentru F 16, sa se vada asa, o emulatie in radul FAR, cand colo, mai zburam un an, poate doi, numai si numai pentru a avea pe ce sa platim soldele.
Pentru ca oricat de binevoitor as fi, alta logica pentru revenirea la zbor a acestor aparate batrane nu vad. Solde, functii, ale cele, nici o legatura cu militaria si capacitatea FAR de as indeplinii… misiunile (urasc expresia asta care ascunde de fapt imposibilitatea indeplinirii misiunilor). Ca ce misiune sa indeplinesti cu MiG 21 Lancer?!
Ca si cum am trimite la o cursa de Formula 1 un Logan de serie ca participant. Participa saracu” face si el ce poate, ca pana la urma tot masina este, dar sanse are? Evident ca n-are, dar mai bifam o participare, ne impaunam ca am terminat cursa, desi totul este doar o butaforie.
Pai numai bine trimiteam noi pilotii pana in America si Portugalia si cu banii economistii de tragerea MiG-ului pe dreapta ii scolarizam pe viitorii piloti de F 16 si faceam si noi o treaba?
Dar in Romania multe astfel de cazuri sunt vii si nevatamate: T 55/TR-85 (zicem ca avem tancuri, in realitate nu avem nici macar unul), marina de razboi (singura nava decenta este, evident, Bricul Mircea), forte terestre la modul general (fara echipamente moderne, fara drone, fara artilerie demna de secolul XXI, fara MLI/TAB-uri cat de cat decente, fara echipament individual de lupta modern pentru trupeti etc).
Intrebat de soarta primei noaste baterii de Patriot, domnul Dancu a dat-o in balbaiala, in loc sa fie clar: “da domne este operationala si gata de lupta!”, s-a marginit sa confirme ca o avem, dar in realitate nu cred sa fie operationala, desi, ma repet aici, suedezii au comandat Patriot dupa noi si au deja o baterie operationala (IOC).
Avem razboiul la granita noastra si rusii aproape de Sulina (Insula Serpilor), ce masuri a luat MApN pentru a urgenta programele de achizitie? Pai in primul rand a amanat corvetele pana prin septembrie, desi legal vorbind, Romania poate termina imediat discutiile cu Naval Group si incredinta contractul catre Damen (compania dupa locul 2), speranta pentru semnarea rapida a unui contract cu Elbit pentru drone este foarte, foarte indepartata, IAR 99 (programul de modernizare) s-a dus dracului in mana coruptiei de la Avioane Craiova, transportoare blindate amfibii (aici abia acum se incerca o solutie romaneasca), de artilerie nu discuta nimeni, de drone mici la nivel de pluton/companie nimic si as putea sa continui asa pe inca doua pagini.
Dar MiG 21 Lancer revine la zbor, banuiala mea este ca singurul motiv este pastrarea functiilor si plata soldelor, pentru ca altfel n-are logica, avionul ala zboara efectiv degeaba si pilotii respectivii ar putea foarte bine sa stea acasa (cu soldele platite integral) si tot am iesi mai castigati.
GeorgeGMT/ rumaniamilitary.ro