Astfel, Rusia nu mai poate alimenta operațiunile sale din Siria sau nu mai poate livra exporturi de apărare clienților săi folosind nave militare. Cu toate acestea, o analiză atentă a traficului prin strâmtorile turcești arată că Rusia își continuă operațiunile militare navale în Marea Mediterană și Marea Neagră.
Închiderea actuală a strâmtorilor turcești în baza Convenției de la Montreux se aplică numai navelor militare. Însă, tranzitul liber prin strâmtori în scopuri comerciale continuă. Rusia abuzează de această distincție prin utilizarea navelor comerciale civile pentru a asigura logistica operațiunilor sale militare din Siria și Ucraina. Nu este pentru prima dată când Moscova face acest lucru. În timpul apogeului campaniei sale din Siria, efortul de război a necesitat mai multe provizii decât putea transporta Marina rusă. În consecință, Rusia a achiziționat nave civile vechi de marfă din Turcia, le-a recondiționat și a început să le folosească pentru războiul sirian. Și acum, Rusia folosește din nou nave civile pentru a-și aproviziona campaniile militare din Siria și Libia și pentru a îndeplini contractele existente, cum ar fi construcția centralei nucleare din El Dabaa (Egipt) sau exportul de produse de apărare în Algeria.
În prezent, Rusia folosește cinci tipuri de nave comerciale civile în scopuri militare:
- nave de marfă deținute de compania Oboronlogistika, parte a Ministerului rus al Apărării. Aceste nave, pretins civile, cum ar fi Pizhma, Sparta, Sparta II, Ursa Major (Sparta III) și Sparta IV, transportă în mod regulat mărfuri militare din Novorossiysk în Siria și din porturile baltice precum Ust-Luga și Kaliningrad la Novorossiysk;
- nave de marfă cu pavilion rusesc roll-on/roll-off (ro-ros) ale unor companii rusești private, cum ar fi M Leasing cu sediul la Moscova, care sunt deținute de Guvernul rus sau lucrează în numele acestuia, cum ar fi Adler, Angara și Lady Mariia. Acestea transportă exporturile de apărare, inclusiv arme. De exemplu, Lady Mariia, sub pavilion rusesc, a transportat arme de la Kaliningrad la Novorossiysk. Aceeași navă a transportat foarte recent arme de la Novorossiysk până în Myanmar, o altă zonă de conflict;
- ro-ros mai vechi cum ar fi Kocatepe (Varyag), Barbaros, Hizir și Șampiyon Trabzonspor frecventează acum portul Novorossiysk și, probabil, lucrează ca și contractori pentru Guvernul rus. Aceste nave, care transportau produse militare și în trecut, prelungesc acum războiul din Ucraina prin furnizarea de mărfuri și chiar prin transportul de arme pentru Rusia;
- petroliere sub pavilion rusesc, care transportă în mod regulat combustibili pentru avioane la baza aeriană Hmeimim din Siria. Mai multe petroliere mai mici, în special Sig și Yaz, au fost documentate ca transportând combustibili pentru avioane în Baniyas (Siria) de ani de zile. În mod evident, acestea nu funcționează ca nave civile și ar trebui tratate ca nave auxiliare ale Marinei ruse. Dacă ar fi împiedicate să tranziteze strâmtorile turcești ar influența imediat Forțele Aeriene ale Rusiei în teatrul sirian. De asemena, ținând cont de faptul că Hmeimim este și stație de realimentare pentru zborurile către operațiunile militare rusești din Republica Centrafricană, Mali și Venezuela, oprirea acestor două nave ar perturba imediat operațiunile militare rusești la nivel global;
- vrachiere sub pavilion rusesc sau sirian, care transportă mărfuri precum grâu, orz sau porumb, cum ar fi Mihail Nenashev, Matros Pozynich, Laodicea, Souria și Finikia.
În concluzie, se poate aprecia că Rusia a găsit modalități de a lucra în condițiile închiderii actuale a strâmtorilor turcești, prin furnizarea de logistică pentru operațiunile sale militare din Siria sau Ucraina, folosind presupuse companii private și nave civile. Însă, utilizarea navelor comerciale civile în scopuri militare încalcă spiritul mecanismului prevăzut în Convenția de la Montreux și ar trebui luate măsuri pentru reglementarea acestei situații.
SURSA: defenseromania.ro