
Foarte interesant punct de vedere!
De mic copil, când în comunism ascultam Evanghelia Zilei la postul de Radio Europa Liberă m-a fascinat versetul biblic legat de Cina cea de Taină. În sine textul evanghelic are o taină cutremurătoare și revelatoare, care inspiră. Desigur teologii au interpretat corect această întrunire, ca o prefigurare a Euharistiei și o taină a transsubstanțierii. La Cina cea de Taină, Iisus instituie Sfânta Taină a Împărtășaniei, de unde se și spune că pâinea este parte din trupul Lui și vinul este sângele Lui. Este o declarație revelatoare și revoluționară pe care ucenicii nu au înțeles-o imediat, ci doar după Golgota și Înviere. Iisus elimină jertfa de sânge animalieră specifică iudaismului, și nu numai, și prin propria Sa jertfă spală de fapt păcatul originar și păcatele lumii. După Cina cea de Taină, Iisus merge în grădina Ghetsimani să se roage, iar de acolo este arestat de farisei și dus, în final, în fața lui Pilat pentru a fi judecat, în urma trădării lui Iuda pe 30 de arginți. Iisus știa că va fi trădat și jertfit, de aceea a organizat Cina de Taină, ca un mesaj testamentar revoluționar privind calea mântuirii noastre la judecată de Apoi. În Ierusalim, pe vârful Muntelui Sion, se află Foișorul unde s-a desfășurat Cina cea de Taină. Acesta se află la sud de Poarta Sion, lângă Biserica Adormirii Maicii Domnului, la etajul al doilea al unei case, deasupra locului unde s-ar afla mormântul regelui David.
Cina cea de Taină este începutul lucrării mântuitoare a lui Iisus în lume, un model de urmat de către societate în istoria duratei lungi. Ca urmare, dacă nu ar fi avut loc acest „ospăţ” dumnezeiesc, Sfânta Euharistie nu ar fi avut loc. Fără Cina cea de Taină s-ar fi spus că Iisus a fost trimis la moarte constrâns de împrejurări, de trădarea lui Iuda, de farisei, de laşitatea lui Pilat, iar Crucea ar fi fost doar un simplu mijloc de tortură. Teologii leagă Cina cea de Taină de Cruce şi de Sfânta Euharistie. Jertfa reală adusă la Cină a fost înfăptuită pe Cruce şi dăruită nouă, oamenilor, în Sfânta Euharistie. Fără Cina de Taină nu ar fi fost Euharistia și posibilitatea mântuirii noastre. Sfântul Apostol și Evanghelist Matei consemnează astfel evenimentul Cinei: „În cea dintâi zi a Azimelor, au venit ucenicii la Iisus și L-au intrebat: Unde voiești să-Ți pregătim să mănânci Paștile? Iar El a zis: Mergeți în cetate, la cutare și spuneți-i: Învățătorul zice: Timpul Meu este aproape; la tine vreau să fac Paștile cu ucenicii Mei. Si ucenicii au făcut precum le-a poruncit Iisus și au pregătit Paștile. Iar când s-a făcut seară, a șezut la masă cu cei doisprezece ucenici. Si pe când mâncau, Iisus a zis: Adevărat grăiesc vouă, ca unul dintre voi Mă va vinde. Si ei, întristându-se foarte, au început să-I zică fiecare: Nu cumva eu sunt, Doamne? Iar El, răspunzând, a zis: Cel ce a întins cu Mine mâna în blid, acela Mă va vinde. Fiul Omului merge precum este scris despre El. Vai, însă, acelui om prin care Fiul Omului se vinde! Bine era de omul acela dacă nu se năștea. Și Iuda, cel ce L-a vândut, răspunzând a zis: Nu cumva sunt eu, Învățătorule? Răspuns-a lui: Tu ai zis. Iar pe când mâncau ei, Iisus, luând pâine și binecuvântând, a frânt și, dând ucenicilor, a zis: Luați, mâncați, acesta este trupul Meu. Și luând paharul si mulțumind, le-a dat, zicând: Beți dintru acesta toți, Că acesta este Sângele Meu, al Legii celei noi, care pentru mulți se varsă spre iertarea păcatelor. Și vă spun vouă că nu voi mai bea de acum din acest rod al viței până în ziua aceea când îl voi bea cu voi, nou, întru împărăția Tatălui Meu. Și după ce au cântat laude, au ieșit la Muntele Măslinilor.” (Matei 26, 17-30). Astfel, creștinii ”mănâncă” din Hristos până la Judecată de Apoi și asta este o condiție sine qua non a mântuirii. Ca să ajungi în Împărăția lui Dumnezeu trebuie să îndrepți împărăția de azi. Este o asumare personală testamentară lăsată de Iisus. Cina cea de Taină, care a fost pictată excepțional în perioada renașterii de către Leonardo da Vinci impresionează ca o întrunire secretă, ca un enigmatic conclav. Cred că această cină secretă ținută de Iisus Hristos și organizată de apostoli în foișorul unei case din Ierusalim este începutul unei revoluții a umanități, a transformării din temelii a acesteia.
Dincolo de revelarea tainei Euharistiei și de anunțarea propriei jertfe pentru a spăla prin sângele Lui păcatul strămoșesc – adamic și păcatele omului și ale lumii, Cina de Taină este începutul unei transformări – nu numai – religioase a lumii pentru așteptarea tensionată a Judecății de Apoi spre Împărăția lui Dumnezeu. Iisus Hristos ne pregătește, prin frângerea pâinii și chenoza schimbării omului și a lumii imediate, pentru mântuire. Deci ne instruiește să facem dreptate prin îndreptarea noastră și a preajmei. Cina cea de Taină este o conspirație pentru Adevăr în vederea schimbării sistemului condus de cărturari, farisei, rabini și romani. De aceea, absolut toată puterea lumească de atunci a conlucrat împotriva lui Iisus, pentru prinderea Lui prin trădare și apoi a uciderii Sale printr-un proces ilegal. Justiția atunci ca și acum nu era oarbă, ci doar legată la ochi. Sistemul a folosit justiția lumească pentru a-L lichida pe Fiul Omului, care dorea schimbarea orânduirii strâmbe, construite pe inegalitate, nedreptate și păcat. Lumea era un eșafodaj corupt și putred, care trebuia schimbată în vederea restaurării umanității întru divin, după Cădere. Cina de Taină nu a fost doar o prefigurare a Euharistiei cum ne spun teologii, ci și o întrunire secretă, o acțiune revoluționară de a răsturna lumea așa cum o știau toți contemporanii Lui de atunci și de acum. Este și lumea noastră de acum alterată de patimi, păcat, ilegalitate și mai ales inegalitate. O lume fără Dumnezeu. La Cina cea de Taină, Iius a adus dumnezeirea în societate, ca o primenire, pregătire, transfigurare în vederea mântuirii până la a doua venire tensionată a Judecății de Apoi. Iisus prin Cina cea de Taină nu anunță doar o revoluție transcendentă pentru Împărăția din altă lume, cea din ceruri, ci faptul că începutul mântuirii noastre începe aici și acum, prin schimbarea și transformarea noastră, a societății și a lumii acesteia construite strâmb. În ecuația istorică, Iisus și apostolii sunt niște adevărați revoluționari care pun la cale în taina ceasului de seară o revoluție a Adevărului și Dreptății umane, pentru a îndrepta, prin transcendența euharistică, lumea decăzută și societatea coruptă de păcat și patimi. Prin jertfa proprie și iubirea fiecăruia, lumea poate fi îndreptată dinainte de a doua venire, pentru că Iisus, prin apostoli și ucenici și prin tot poporul creștinesc, propune o îndreptare sufletească – o metanoia a binelui și dezbrăcării de patimi și păcat pentru omul înnoit, care doar astfel poate intra la nunta Mirelui. Omul prin pregătirea pentru Înviere este co-participant la mântuire, pentru a fi la dreapta și stânga Tatălui Ceresc. Cina cea de Taină este prima celulă revoluționară, care propune schimbarea și transfigurarea societății și a lumii, prin iubire și des-pătimire pentru ca omul să fie restaurat ca și Chip al Omului în istoria lungă a așteptării tensionate a Judecății de Apoi. Prin creștinism, omul devine un lucrător activ în via Domnului. Prin Cina cea de Taină noi devenim, în taina euharistiei, un popor de El. Noua Istorie propusă de Mântuitor la Cina cea de Taină este o dinamică a schimbării și transfigurării umanității de a se elibera de sistemul instituit de păcătoși și controlat de patimi. Iisus ne-a rostit în evanghelii: ”Că de nu va prisosi dreptatea voastră mai mult decât a cărturarilor și a fariseilor, nu veți intra în Împărăția cerurilor”. Iisus ne cheamă să veghem îndreptarea lumii acesteia prin chenoză, transsubstanțiere și prin iubire. Doar așa primeniți, noi și lumea noastră de păcat, degradare și patimi, cu via curățată și îngrijită, putem să ne mântuim și apoi să intrăm pe poarta mare a Împărăției lui Dumnezeu.
Ionuț Țene/ napocanews.ro