„Flota fantomă” a Iranului transportă petrol rusesc: cum fentează Rusia sancțiunile

„Flota fantomă” a Iranului transportă petrol rusesc: cum fentează Rusia sancțiunile

Navele din „flota fantomă” a Iranului au trecut la transportul de petrol rusesc de când s-au intensificat sancțiunile occidentale impuse Moscovei, Kremlinul apelând la tehnicile de ocolire a sancțiunilor îmbunătățite de Teheran, relatează Financial Times.

Petrolier

„Flota fantomă” a Moscovei este alcătuită din 100 de nave. Foto: Shutterstock (Arhivă)

Minimum 16 nave care au făcut parte din rețeaua „fantomă”, cu care Iranul a încalcat sancțiunile americane, au început să transporte petrol rusesc în ultimele două luni, conform unei cercetări Financial Times.

Înainte de adoptarea noilor sancțiuni, doar nouă nave utilizau ruta spre Rusia în cele nouă luni de la debutul invaziei.

Așa-zisele nave fantomă sunt vase care își ascund mișcările pentru a facilita încălcarea sancțiunilor. Rețelele de nave fantomă permit efectuarea de schimburi comerciale cu petrol din Iran și Venezuela.

Agenții maritimi și analiștii au afirmat că Rusia îi atrage pe operatorii de nave petroliere cu tarife convenabile, în vreme ce încearcă să-și protejeze principala sursă de venit din exporturi împotriva măsurilor occidentale, precum ar fi plafonarea prețului petrolului.

Veniturile estimate ale Rusiei din exportul de petrol sunt semnificativ mai mici față de veniturile de dinainte de război.

Iranul a reușit să-și mențină sau chiar să-și crească exporturile de țiței în ultimele luni. Teheranul, care colaborează în materie de politică petrolieră cu Moscova prin intermediul grupului OPEC+ , a apărut ca un susținător cheie al invaziei ruse în Ucraina.

Lupta pentru nave ar fi putut fi o sursa de tensiuni între Rusia și Iran. Cu toate acestea, Matthew Wright, analist la Kpler, a afirmat: „O creștere a numărului de nave din flotele fantomă deținute prin intermediul unor entități offshore secrete, care le permit să ocolească sancțiunile, pare să fi ajutat la evitarea unei probleme mari în ceea ce privește aprovizionarea cu nave”.

„Flota fantomă” a Moscovei

Este de așteptat ca tensiunile de pe piața petrolieră să se accentueze în următoarele săptămâni. Sancțiunile UE și plafonarea prețului la petrol impusă de țările G7 au fost extinse, duminică, pentru a cuprinde exporturile de combustibili din Rusia, precum motorina și benzina.

Sancțiunile occidentale care vizează Rusia sunt mai puțin dure decât sancțiunile americane care vizează Iranul. De asemenea, măsura adoptată de țările G7 privind plafonarea prețului la petrol este parțial menită să limiteze veniturile Kremlinului, menținând în același timp pe piață suficient petrol din Rusia pentru a evita penuria.

Agenții maritimi au afirmat că aceste condiții au făcut comerțul cu Rusia mai atractiv decât tranzacțiile cu Iranul sau cu alte țări puternic sancționate, precum ar fi Venezuela.

Analiza realizată de Financial Times sugerează că volumul de petrol din Rusia, care este transportat de navele identificate ca făcând parte din flota fantomă a Iranului, a crescut de la mai puțin de 3 milioane de barili în luna noiembrie la peste 9 milioane de barili în ianuarie.

Un agent maritim a afirmat că, în vreme ce o mână de mari operatori de petroliere, precum ar fi marile companii petroliere occidentale și operatorii de nave din SUA, încă se feresc de comerțul cu petrol din Rusia, mulți alții sunt dispuși să-și asume acest risc, având în vedere prețul oferit.

„Toată lumea este păcătoasă acum", a declarat agentul maritim.

Unele dintre navele care deservesc în prezent rutele rusești sunt vase identificate anterior ca făcând parte din „flota fantomă” a Moscovei. Agenții maritimi au estimat că aceasta este formată din circa 100 de nave.

Sursa: adevarul.ro


populare
astăzi

1 Informații care dau fiori...

2 ALERTĂ România, condamnată să-i plătească 85 de milioane de euro plus dobânzi fostului proprietar rus al rafinăriei RAFO Onești

3 VIDEO Priviți ce „drăcovenie” au scos americanii din „cutia cu maimuțe”

4 Dau și ceilalți? / O mare navă rusă s-a scufundat în Mediterană după o explozie la sala motoarelor / „Ursa Major” era „strategică” pentru Rusia

5 Băiatul lui Ștefan Bănică Jr. povestește cum a fost bătut și umilit: „Mi-a dat pumni în burtă, apoi se lua de mine: de ce plângi, ești fetiță?”