Fitch: Ratingul României, "sensibil" în cazul în care relaxarea fiscală va periclita stabilitatea finanțelor publice
Este puțin probabil ca actualele planuri fiscale ale României să sufere schimbări semnificative în urma nominalizării unui nou premier, principala 'sensibilitate' a ratingului suveran rămâne posibilitatea ca relaxarea fiscală să pericliteze stabilitatea finanțelor publice, se arată într-un raport al agenției de evaluare Fitch Ratings.
Președintele Klaus Iohannis a anunțat, marți, că îl desemnează pentru funcția de premier pe Dacian Cioloș, fost comisar european pentru agricultură și dezvoltare rurală, în perioada 2010 — 2014. În cadrul mandatului său, el a gestionat unul dintre cele mai importante portofolii, realizând, totodată, prima reformă a Politicii Agricole Comune.
Numirea lui Dacian Cioloș nu elimină posibilitatea alegerilor anticipate, dar pare să reducă probabilitatea acestora, după ce nominalizarea a atras sprijinul unor importante forțe politice. Dacian Cioloș va forma un guvern tehnocrat, care ar putea funcționa timp de un an, până la alegerile parlamentare din 2016.
Unele incertitudini erau deja prezente în România după ce premierul Victor Ponta a fost acuzat de corupție, se arată în raportul Fitch, dar aceste incertitudini nu păreau să afecteze politica fiscală, existând un consens puternic în rândul tuturor partidelor privind sprijinirea Codului Fiscal, adoptat în septembrie.
Codul prevede o relaxare fiscală în perioada 2016 — 2017, care a fost luată în calcul când Fitch a confirmat ratingul suveran al României la 'BBB minus', cu perspectivă stabilă. Agenția nu se așteaptă la modificarea Codului Fiscal, ținând cont de sprijinul politic extins.
Codul Fiscal prevede reduceri de taxe pentru a stimula consumul. Agenția consideră că există posibilități reduse pentru a compensa reducerea cheltuielilor deoarece nivelul cheltuielilor publice este unul dintre cele mai scăzute din UE, în timp ce planurile autorităților privind majorarea colectării taxelor din economia informală arată ambițios. Dar relaxarea fiscală este mai puțin pronunțată decât în propunerile anterioare din Codul Fiscal original și urmează consolidării din 2009 — 2014, care a redus deficitul de la 9,1% din PIB la 1,04% din PIB. Fitch estimează că în perioada 2015 — 2017 deficitul se va extinde, iar datoria publică va crește ca procent din PIB.
O relaxare fiscală accentuată, care ar pune în pericol stabilitatea finanțelor publice sau stabilitatea macroeconomică, ar pune presiuni negative asupra ratingului României, avertizează Fitch. În același timp, reducerea deficitului și a datoriei ar crea presiuni pozitive.
Ratingurile României sunt sprijinite de perspectivele economice bune (Fitch estimează un avans al PIB-ului de 3,3% anul acesta), inflația scăzută, rezervele valutare considerabile și de un sector bancar stabil. AGERPRES