Filmul despre procurorul Panait arată toată mizeria din PSD/Justiţia lui Năstase şi Ponta, sluga foştilor securişti/În timp ce Panait a murit luptând cu SISTEMUL, Victoraş a pactizat cu el
A apărut un nou mini-episod din filmul De ce eu? aka Cristian al regizorului Tudor Giurgiu. Şi începe uşor-uşor să se întrevadă că filmul, dincolo de mesajul uman incredibil pe care îl dă despre scurta şi tragica viaţă a unui tânăr procuror, face o crudă radiografie a ceea ce a însemnat regimul Năstase. Despre care se spune că ar fi fost o bună guvernare. În realitate, România a fost o junglă la dispoziţia foştilor securişti care şi-au consolidat puterea financiară şi politică. Putere care se manifestă astăzi cu virulenţă. Prin toţi porii de comunicare şi manipulare pe care îi are în proprietate şi influenţă. Încercând să întoarcă România din drum. Lansarea filmului în această perioadă ar arăta că ce face acum DNA-ul n-are nicio legătură cu altceva decât cu legea. Nu cu ceea ce Antena3 şi RTV mint. Şi filmul mai scoate, cu cruzimea specifică artei, un lucru în evidenţă. În timp ce Panait a preferat să moară luptându-se cu SISTEMUL, Victor Ponta a pactizat cu el. Cunoscând gloria funcţiilor şi mimând democraţia. Dar criticându-i şi persiflându-i mereu pe procurorii DNA. Iar acum se pregăteşte să devină preşedinte. Preşedintele cui?
Victor Ponta a încercat, prin interpuşi de cea mai joasă speţă, să împiedice apariţia numelui său în filmul lui Tudor Giurgiu despre moartea tragică a procurorului Cristian Panait, intitulat ,,Cristian''. El bănuieşte că filmul este o răzbunare a lui Adrian Sârbu, iar cozi de topor ca Lilian Zamfiroiu s-au angajat să facă demersuri pe lângă regizorul filmului, Tudor Giurgiu, pentru a-l convinge că nu este bine ca personajul care l-ar reprezenta pe Victor Ponta să apară în film. Recent, într-un interviu acordat Mediafax, regizorul Tudor Giurgiu a mărturisit că: “Îmi doream foarte mult să spun o poveste despre dezintegrarea unui om, cum poate un om normal, sănătos şi deştept şi admirat de toată lumea, cum poate în 20 de zile să devină o epavă”
“Panait nu a fost singurul care a refuzat să mai aibă de-a face cu o justiţie care la vremea respectivă era extrem de coruptă – nu că acum ar fi cu mult diferită -, dar unde influenţa politică era uriaşă. Perioada anilor 2000 – 2002, păi ce preşedinţi de consilii judeţene sau primari, cum se întâmplă acum, erau achetaţi? România era raiul tuturor.”
“Sigur că soluţia pe care Panait a ales-o a fost una extremă şi foarte dureroasă pentru colegi, familie, dar a şocat pe multă lume. Alţii însă, prieteni cu el, oamenii din aceeaşi generaţie, au preferat să plece din justiţie, să nu mai fie procurori. (n.r.. – Victor Ponta e cel mai clar exemplu în acest sens)”.
Speculaţiile apărute imediat după acest interviu, în care Tudor Giurgiu a evitat, discret, să fixeze personajul Victor Ponta, a declanşat o adevărată furtună printre linguşitorii lui Ponta. Iar cel care l-a convins că apariţia filmului în timpul campaniei electorale ar avea un efect devastator asupra oricărui candidat, indiferent cum se numeşte el, a fost Dan Sultănescu.
"Eu am învins, el a pierdut"
Chestionat de săptămânalul local BIHOREANUL legat de filmul de la Oradea, Alexandru Lele, procurorul anchetat la vremea respectivă de Panait, se declară impresionat. În film, se numeşte Leca şi este interpretat de Alin Florea, actor al Teatrului "Maria Filotti" din Brăila. "Realizatorii au făcut o documentare fantastică. Am rămas mut de uimire. Au fost şi la mine acasă, când pregăteau turnarea filmului, aveau nevoie să înţeleagă modul de desfăşurare a evenimentelor în momentul percheziţiei, erau amănunte importante pentru ei. Exteriorul s-a filmat la Oradea. Eu nici nu am ştiut, până când au închis strada".
"Acum, când mă gândesc retrospectiv, e o mare realizare. Am învins pentru că am supravieţuit", spune avocatul, precizând că inclusiv Adrian Năstase e prezent în film, cu declaraţia celebră legată de arestarea lui Tărău. "Năstase joacă propriul rol. La momentul respectiv nu avea probleme deontologice, nu-l deranja faptul că se pronunţă ca om politic în dosarele penale. Abia acum îl deranjează, când e după gratii", observă Lele cu ironie.
Cât despre Panait, realizatorii filmului au reuşit să îl cunoască prin intermediul colegilor săi. "Parchetul General a dat dovadă de multă cooperare, i-au dus (pe membrii echipei de filmare - n.r.) în biroul lui, le-au făcut cunoştinţă cu colegii de birou, cu grefierele cu care lucra şi care au fost lângă el în ultima perioadă". Ultimele clipe de viaţă ale lui Panait au fost filmate chiar în casa în care locuia cu mătuşa sa. "Pelicula prezintă condiţia magistratului tânăr şi supus presiunilor şi care, uneori clachează. Personajul principal, procurorul Panait, e cel înfrânt. Din păcate a pierdut totul", concluzionează Lele.
În 10 aprilie 2002, Cristian Panait, tânăr procuror de la Parchetul General, s-a aruncat de pe terasa apartamentului în care locuia și a decedat câteva ore mai târziu, la spital. Ştirea a fost şocantă deoarece opinia publică ştia că procurorul era implicat într-o anchetă de contrabandă şi corupţie, cu ramificaţii politice până la vârful PSD, partidul aflat atunci la putere. La acea vreme, Victor Ponta era şef al Corpului de Control al cabinetului Adrian Năstase, iar presa a abundat de informaţii şi speculaţii pe tema legăturii sale cu sinuciderea lui Panait.
Cea mai şocantă versiune a fost aceea că mătuşa lui Panait ar fi spus că, înainte de a se sinucide, Panait ar fi fost vizitat de Ponta. Urmare a acestei informaţii, neconfirmate oficial, în media a circulat şi o frază celebră atribuită lui Panait: “Câinele de Victor Ponta mi-a făcut-o”. Nici aceasta nu apare în ancheta oficială a Parhetului General. De altfel, procurorii, foşti colegi şi lui Panait şi ai lui Ponta, au închis repede cazul. Verdict: sinucidere. O moarte învăluită în mister care e readusă în prim-plan de filmul lui Tudor Giurgiu, cel care, inevitabil, repune pe tapet subiectul legăturii lui Victor Ponta cu moartea fostului său coleg care ancheta afacerile PSD.