Femeile cu funcţii de conducere în România, plătite mai puţin şi promovate mai rar decât omologii lor (studiu)
Femeile cu funcţii de conducere din România sunt percepute în continuare ca fiind plătite mai puţin decât omologii lor de sex masculin, potrivit celei mai recente ediţii a raportului Deloitte ''Careers with equal opportunities: women in leadership roles''.
Conform unui comunicat al companiei, aceasta are loc în ciuda faptului că România înregistrează al doilea cel mai mic procent privind diferenţele de remunerare între femei şi bărbaţi (3,3%) din rândul statele UE, după Luxemburg, potrivit Eurostat.
Mai mult de trei sferturi dintre respondenţi au menţionat că această situaţie este întâlnită des sau foarte des în mediul de business local. Studiul subliniază, de asemenea, că femeile continuă să fie promovate mai rar decât bărbaţii, 63% dintre respondenţi afirmând că acest lucru are loc des sau foarte des. Explicaţia poate fi legată de faptul că este perceput ca un dezavantaj concediul de maternitate pentru parcursul carierei femeilor, potrivit opiniilor a 74% dintre respondenţi, care au observat această situaţie des sau foarte des.
Sondajul a fost realizat în rândul reprezentanţilor de sex feminin şi masculin care deţin funcţii de conducere în România şi face parte din programul Deloitte SheXO Club, care se bazează pe construirea unei comunităţi de afaceri dedicate femeilor cu funcţii înalte şi care se concentrează pe dezvoltarea următoarei generaţii de lideri feminini.
Deşi femeile şi bărbaţii obţin rezultate financiare similare privind vânzările şi profitul businessului, 78% dintre respondenţi au în continuare percepţia că bărbaţii au rezultate mai bune în privinţa avansării în carieră (66%). Pe de altă parte, femeile sunt recunoscute pentru performanţele lor în gestionarea eficientă a resurselor umane (69% dintre respondenţi), dezvoltarea personală şi dobândirea de noi competenţe (56%).
"Schimbarea se produce cu siguranţă în ceea ce priveşte egalitatea de şanse pentru femeile care ocupă funcţii de conducere, iar progresele înregistrate în ultimul deceniu ne încurajează să credem că multe obstacole vor fi depăşite, iar deschiderea va lua locul prejudecăţilor. În România, femeile din mediul de business continuă să prospere la locul de muncă şi acţiunile lor au avut cu certitudine un efect, întrucât ţara noastră a înregistrat una dintre cele mai mari ponderi ale femeilor în funcţii de conducere din 2020 în rândul statelor UE (37%), peste media UE", a spus Alexandra Smedoiu, partener, Deloitte România, şi coordonatorul programului SheXO Club.
De asemenea, sondajul identifică o serie de diferenţe între caracteristicile liderilor femei şi bărbaţi. Punctele forte ale femeilor par să fie consecvenţa (92% dintre respondenţi), efectuarea unor sarcini multiple şi simultane (90%), onestitatea (82%), comunicarea (79%), precum şi empatia şi capacitatea de a gestiona echipe mari (78%), în timp ce aspecte precum uşurinţa de a lua decizii (79%) şi abilităţile de conducere (71%) sunt percepute ca fiind specifice bărbaţilor.
Una dintre cele mai importante schimbări evidenţiate de ediţia din 2021 a studiului faţă de cea din 2012 este că aproape jumătate dintre liderii români (46%) preferă o femeie în poziţia de director financiar al organizaţiei, comparativ cu doar 26% în 2012. Chiar dacă femeile sunt recunoscute pentru abilităţile lor de directori financiari, ele trebuie să depună un efort mult mai mare decât bărbaţii pentru a accesa următorul nivel de conducere, 40% dintre respondenţi afirmând că este mai uşor pentru bărbaţi să fie promovaţi din funcţia de director financiar în cea de director general, în timp ce doar 7% estimează că acesta este cazul femeilor.
Studiul Deloitte "Careers with equal opportunities: women in leadership roles" subliniază percepţiile în ceea ce priveşte egalitate de şanse dintre femei şi bărbaţi în mediul de afaceri şi analizează schimbările apărute în ultimul deceniu în materie de incluziune şi diversitate.
Programul SheXO Club, o iniţiativă globală a Deloitte lansată în România în 2012, îşi propune să construiască o comunitate de femei de afaceri care să fie conectată, să crească şi să prospere prin crearea unei platforme dedicate schimbului de experienţe. Prin intermediul întâlnirilor, cercetărilor şi analizelor destinate clubului, membrele acestuia îşi vor putea extinde cunoştinţele în domenii precum leadership, economie, tendinţe globale şi modele de afaceri, împărtăşind în acelaşi timp cele mai bune practici în domeniul diversităţii şi incluziunii. AGERPRES