„Femeia în negru” din industria sănătăţii: la doar 30 de ani, a făcut miliarde de dolari
Şi, astfel, de-a lungul Silicon Valley, noi companii se grăbesc să intre şi ele în joc.
Treaba lor este de a sincroniza fel de fel de dispozitive de monitorizare a organismului cu smartphone-urile, pentru a produce o mulţime de date informaţii care ar putea sau nu să fie folositoare doctorilor şi specialiştilor, dacă aceştia ar avea timp să se ocupe de ele. Există zeci poate chiar sute de astfel de start-up-uri companii nou înfiinţate.
Iar acest lucru se întâmplă doar pentru că, de curând, oamenii stau în permanenţă conectaţi la Internet. Tehnologia mobilă se pare că ne reorganizează relaţia cu noi înşine dar şi cu lumea exterioară.
După ce te-ai împrietenit sau i-ai dat like unei persoane pe net, am putea foarte bine să ne postăm chiar propriul corp în reţea.
Femeia în negru
Într-un colţ al campusului Universităţii Stanford, unde au funcţionat la un moment dat birourile „Facebook”, Elizabeth Holmes lucrează la un proiect de monitorizare a sănătăţii, care i-a luat deja 11 ani din viaţă.
Compania ei, „Theranos”, reprezintă antiteza febrei digitale din domeniul sănătăţii, deşi nu este complet deconectată de aceasta.
Holmes are doar 30 de ani, dar şi-a „crescut” compania încă de la 20 de ani. De-abia acum a ajuns însă pe copertele revistelor şi şi-a făcut un nume.
Elizabeth Holmes are acel sentiment de nezdruncinat al existenţei unui scop în viaţă, sentiment care caracterizează oricărui întreprinzător din Silicon Valley.
Se îmbracă în negru, ca răposatul Steve Jobs, de la Apple. La fel ca el, radiază acea senzaţie de concentrare şi de încredere în sine.
Iar acestă impresie o emană încă de când avea 19 ani, când a renunţat la la studiile de inginerie pe care le urma la Stanford, pentru a-şi întemeia propria companie.
„Theranos” este puţin cunoscută, dar investitorii privaţi au cumpărat acţiuni pe care le evaluează la incredibila cifră de 9 miliarde dolari.
Holmes încă mai deţine jumătate din business, ceea ce o face, pe hârtie, cea mai tânără femeie ajunsă miliardar prin forţele proprii.
În plus, „Theranos” şi-a atras câţiva susţinători de renume. În consiliul de administraţie, alcătuit dintr-o mulţime de personalităţi, se află doi foşti secretari de stat - Henry Kissinger and George Shultz -şi un fost ministru al apărării
„Theranos” are un scop foarte clar şi simplu: să facă testele de sânge simplu, rapid şi ieftin.
Holmes este convinsă că are de îndeplinit o misiune importantă: „Începutul a însemnat ceea ce puteam face pentru a produce o schimbare în lume. Încerc să influenţez vieţile oamenilor într-un mod pozitiv”.
Superinformaţii dintr-o singură picătură de sânge
Un număr uriaş de diagnostice se bazează pe testele de sânge - în SUA, miliarde de teste într-un singur an costă zeci de miliarde de dolari. Însă, mulţi oameni nu şi le permit şi sunt invazive. Este cunoscută tema oamenilor faţă de ace şi faţă de astfel de teste.
Rezultatul acestor temeri şi lipsa banilor face ca, în SUA, potrivit lui E.Holmes, aproape jumătate de oameni să nu-şi efectueze testele pe care doctorii le solicită.
„Theranos” are o listă de preţuri pentru 200 de tipuri de teste de sânge mult mai mici decât cele stabilite de companiile de testare, iar factura este primită după testare.
Mostrele de sânge folosite sunt mult mai mici - ceva mai mult decât o picătură. După prevelare, sângele este analizat cu rapiditate în laboratoarele automate învăluite de mister.
„Operăm cu cantităţi de sânge atât de mici, încât avem nevoie să reinventăm chimia şi sistemele de analiză folosite pentru a le analiza”, spune Holmes.
Cu siguranţă este interesant, dar oare această testare a sângelului accesibilă oamenilor reprezintă o revoluţie în domeniu?
Holmes spune că este vorba de accesul la informaţie: „Noi credem că, de obicei, când cineva drag este foarte, foarte bolnav, până afli despre ce e vorba devine prea târziu pentru a face ceva....Este o experienţă foarte dureroasă. Dacă am putea construi un sistem care ar contribui la schimbarea acestei stări de fapt, atunci am reuşi să schimbăm cu adevărat lumea. "
Până atunci, „Theranos” s-a aliat recent cu cel mai mare lanţ de farmacii din SUA.
„Walgreen's” are peste 8.500 de farmacii în toată ţara. Acestea au început deja să instaleze ceea ce se numeşte „Theranos Wellness Centers”.
Peter Day notează: „Am verificat şi eu unul dintre acestea, la câţiva km de sediul central al companiei în Palo Alto. Experienţa a fost una deosebită şi plăcută – personalul, amabil, mi-a învelit degetul cu o bandă dintr-un material ce era încălzit şi avea un efect de calmare, o înţepătură uşoară încât aproape nu am simţit-o şi micuţa fiolă s-a umplut, într-o secundă. Rezultatele mi-au fost trimise prin email în 24 de ore”.
„Saving money”
„Pentru a modifica modul în care bolile sunt detectate din timp, este foarte important să fim aproape de locul unde trăiesc oameniii, spune Holmes.
Înainte de parteneriatul cu lanţul defarmacii, „Theranos” făcea bani vânzându-şi serviciile către companiile farmaceutice.
Pentru acestea, testarea medicamentelor la scară largă este un proces scump şi de durată. Este etapa care costă cel mai mult. Accelerarea testelor le ajută să obţină informaţii mult mai repede despre eficacitatea unui nou medicament. Testarea frecventă ajută companiile să monitorizeze mult mai repede efectele ajustărilor pe care le fac medicamentelor, în funcţie de reacţiile subiecţilor.
Theranos are în vedere să se extindă şi în Europa. Costurile testării sunt necunoscute pacienţilor atunci când ele sunt acoperite de asigurările de sănătate, dar avem posibilitatea să economisim sume importante de bani.
Iar când oamenii vor deveni mai interesaţi de sănătatea lor, având posibilitatea să-şi facă teste mult mai des, bolile pot fi idenitifcate mult mai din timp”.
Testele de sânge reprezintă o piaţă care valorează miliarde de dolari doar în SUA şi care este dominată de mari corporaţii precum „Quest Diagnostics” şi „LabCorp”. E de aşteptat ca acestea să nu lase un nou venit precum „Theranos” să obţină prea uşor o felie din piaţă.
„Theranos” este o companie foarte ambiţioasă, cu un fondator extrem de ambiţios şi mai are încă multe să demonstreze.
Dar industria sănătăţii se află de-abia la începutul unei noi perioade în care se conştientizează implicaţiile medicinii personalizate. Iar diagnosticele - inclusiv testele de sânge - se vor afla în mijlocul unor mari schimbări în ce ce priveşte modul în care ne gândim şi abordăm propria sănătate
Sursa: adevarul.ro