„Facebook Papers”, scandalul care l-ar putea doborî pe Mark Zuckerberg
Facebook este sub presiune din toate părțile: dezvăluiri făcute de avertizori, probleme de imagine și anchete ale Congresului. Compania este în cea mai gravă criză prin care a trecut în toată istoria sa de 17 ani. Acum, un consorțiu de 17 organizații media din SUA a început să publice o serie de articole – așa-numite „The Facebook Papers” – bazate pe sute de documente interne ale companiei, care au fost incluse în dezvăluirile făcute Comisiei de Comerț și Valori Mobiliare (SEC) și furnizate Congresului de consilierul juridic al avertizorului de integritate Frances Frances Haugen, fostă angajată a Facebook.
Traficanții s-au folosit de platformele Facebook
CNN relatează despre modul în care grupurile de pe Facebook răspândesc discordie și violență, precum și lipsa de moderare a conținutului în țări în care nu se vorbește limba engleză iar traficanții s-au folosit de platformele Facebook pentru a exploata oameni. Investigația arată că rețeaua socială permite răspândirea mesajelor care incită la ură și violență, care ajută la radicalizarea utilizatorilor săi.
CNN dă exemplul unui raport despre un cartel violent al drogurilor mexicane, cunoscut sub numele de Cartél Jalisco Nueva Generación, care a folosit platforma pentru a posta conținut violent și pentru a recruta noi membri folosind acronimul „CJNG”, deși a fost desemnată ca una dintre „persoanele și organizațiile periculoase”, al căror conținut ar trebui eliminat.
Critici pentru gestionarea dezinformării despre Covid
În vara anului 2020, documentele obținute de presă arătau că Facebook găzduia mii de grupuri și pagini ce susțineau mișcarea QAnon cu milioane de urmăritori. Între timp, platforma socială a început să închidă o parte dintre acestea. De asemenea, Facebook a primit multe critici pentru gestionarea dezinformării despre Covid, inclusiv din partea președintelui Joe Biden, care a acuzat platforma că „ucide oameni” lăsând să se propage fake-urile despre vaccin, iar scurgerea de informații din interiorul companiei arată cât de haotic a fost efortul în interiorul companiei.
O mână de indivizi furnizează conţinut politic toxic pentru milioane de oameni
Studii interne ale Facebook arată cum o parte semnificativă din conţinutul politic toxic este distribuit de o mână de utilizatori reali prin intermediul mai multor conturi. Foşti angajaţi ai companiei au oferit detalii despre problema SUMAs - a conturilor multiple deschise de persoane reale în scopul amplificării viziunilor politice generatoare de discordie - şi lipsa de soluţii sau indisponibilitatea Facebook de a lua măsuri active şi punctuale pentru combaterea fenomenului, relatează Politico.
Mark Zuckerberg era conștient de probleme
Rapoartele citează studii interne ale companiei și documente care arată faptul că Mark Zuckerberg era conștient de problemele pe care le are, dar că reprezentanții Facebook nu au făcut niciun efort pentru a remedia problemele create de modul în care funcționează algoritmii companiei. Haugen a sugerat că eșecul Facebook în remedierea unor astfel de probleme este cauzat tocmai de faptul că acordă prioritate profitului în defavoarea binelui social și, în unele cazuri, pentru că compania nu are capacitatea de administra mai multe situații de criză simultan.
Cum se apără Facebook
Facebook se apără și spune că a investit 13 miliarde de dolari din 2016 pentru a îmbunătăți siguranța platformelor sale, potrivit purtătorului de cuvânt al companiei. Prin comparație, veniturile anuale ale companiei au depășit 85 de miliarde de dolari anul trecut, iar profitul său a atins 29 de miliarde de dolari. Purtătorul de cuvânt a mai spus că Facebook are „40.000 de persoane care lucrează la siguranța și securitatea platformei, inclusiv 15.000 de persoane care examinează conținut în peste 70 limbi care lucrează în peste 20 de locuri din întreaga lume pentru a ne sprijini comunitatea.”
„De asemenea, am desființat peste 150 de rețele care încercau să manipuleze dezbaterea publică începând cu 2017 și au apărut în peste 50 de țări, majoritatea venind din SUA sau concentrate în afara acestora”, a spus purtătorul de cuvânt. „Recordul nostru arată că reprimăm abuzurile în afara SUA cu aceeași intensitate cu care o facem și în SUA”.
Totuși, documentele sugerează că compania mai are foarte mult de lucru pentru a elimina toate neajunsurile la care fac documentele referire și pentru a găsi o rezolvare față de consecințele nedorite ale Facebook asupra vieții noastre zilnice. Facebook ar intenționa să își schimbe numele, transmite presa din SUA, pe măsură ce valul de critici crește, dar mișcarea de imagine, „un strat nou de vopsea" nu pare să poată rezolva problemele la care fac referire documentele.
Congresmanii americani vor să-l audieze pe Mark Zuckerberg
Problemele Facebook par a nu se mai termina. Membrii subcomisiei au cerut să depună mărturie și Mark Zuckerberg, CEO-ul Facebook. Membri ai Congresului SUA din ambele partide, Democrat şi Republican, l-au acuzat pe Mark Zuckerberg că urmăreşte doar obţinerea unor profituri ridicate și au cerut investigații. Preşedintele cobcomisiei pentru Comerţ din Senat, Richard Blumenthal (D), a spus că Facebook ştie că produsele sale dau dependenţă, la fel ca ţigările. „Tehnologia trece acum printr-un moment al adevărului, aşa cum s-a întâmplat cu tutunul”, a spus acesta, cerând ca Zuckerberg să fie audiat și compania investigată.
O mână de indivizi furnizează conţinut politic toxic pentru milioane de oameni
Studii interne ale Facebook arată cum o parte semnificativă din conţinutul politic toxic este distribuit de o mână de utilizatori reali prin intermediul mai multor conturi. Foşti angajaţi ai companiei au oferit detalii despre problema SUMAs - a conturilor multiple deschise de persoane reale în scopul amplificării viziunilor politice generatoare de discordie - şi lipsa de soluţii sau indisponibilitatea Facebook de a lua măsuri active şi punctuale pentru combaterea fenomenului, relatează Politico.
Scandalurile nu au afectat câştigurile
Câştigurile trimestriale ale Facebook au depăşit estimările analiştilor de pe Wall Street, chiar dacă veniturile au fost sub aşteptări, iar acţiunile reţelei de socializare au crescut la Bursa de la New York cu peste 4%, transmite Reuters.
În trimestrul trei din 2021, profitul companiei cu sediul în California a urcat la 9,19 miliarde de dolari, sau 3,22 dolari pe acţiune, de la 7,85 miliarde de dolari, sau 2,71 dolari per titlu anul trecut. Analiştii se aşteptau la câştiguri de 3,19 dolari pe acţiune.
Veniturile în perioada iulie-septembrie 2021 au urcat cu 35%, la 29,01 miliarde de dolari, de la 21,47 miliarde de dolari anul trecut, analiştii estimând 29,58 miliarde de dolari. „Am înregistrat progrese semnificative în acest trimestru şi comunitatea noastră continuă să crească. Sunt încântat de foaia noastră de parcurs, în special în rândul creatorilor, comerţului şi în sprijinirea construirii conceptului metaverse“ (noua aplicaţie de realitate virtuală (VR) destinată lucrului de la distanţă cu ajutorul căreia utilizatorii căştilor Oculus Quest 2 pot participa la şedinţe sub forma unor avataruri ale propriei persoane), a declarat directorul general al Facebook, Mark Zuckerberg.
Numărul utilizatorilor zilnici activi a urcat în medie în septembrie cu 6%, la 1,93 miliarde, în timp ce numărul utilizatorilor lunari activi a crescut tot cu 6%, la 2,91 miliarde.
Pentru trimestrul patru din 2021, Facebook se aşteaptă la venituri de 31,5 - 34 miliarde de dolari, în timp ce analiştii estimează 34,89 miliarde de dolari.