EXPLOZIV/ARMAGHEDON la Transporturi!
Un document sub forma a 10 întrebări care-l vizează pe fostul director al Metrorex și actualul director general al CNADNR a fost trimis mai multor redacții. Vi-l prezentăm mai jos:
A trecut peste o luna de la numirea inexplicabila si total nejustificata a numitului Homor Catalin in fruntea unei dintre cele mai mari si controversate companii nationale, in functia de director general interimar.
Numit la conducerea CNADNR intr-un moment de criza, generat de o serie de probleme legate de autostrada Orastie Sibiu lot 3, numirea lui Homor pare cu atat mai mult controversata.
Intrucat de peste o luna de zile Homor Catalin, in calitatea sa de interimar la conducerea CNADNR refuza in mod sistematic orice contact public (cu presa, cu contractorii, cu organele de control, cu angajatii companiei) ne vedem nevoiti sa constatam ca blocarea abuziva a activitatii companiei nu poate continua si apelam la mass media pentru a adresa lui Homor Catalin 10 intrebari la care asteptam un raspuns PUBLIC:
1. Care este motivul pentru care nu si-a publicat in termenul legal, pe site-ul companiei, declaratia de avere si declaratia de interese, aceasta obligatie revenindu-i in virtutea functiei pe care o ocupa interimar?
2. Avand in vedere ca dupa numirea sa in functia de director general interimar a dispus angajarea unui consilier personal, preluat de la Metrorex, cum explica angajarea acestuia prin incalcarea tuturor normelor interne ale companiei? De ce nu a fost anuntat pe siteul companiei concursul pentru ocuparea postului de consilier, asa cum se intampla in cazul oricarui angajat?
3. Care este legatura sa cu numitul Aurel Radu, directorul milionar inscaunat la Metrorex de Marian Vanghelie? Este adevarat ca a fost adus in Metrorex chiar de catre Aurel Radu si daca da, in ce context?
Pentru aducerea aminte, mentionam ca numitul Aurel Radu a fost inscaunat la conducerea Metrorex în noiembrie 2012, inlocuindu-l în funcţia de director general pe Gabriel Sburlan. Numirea lui Radu a reprezentat o premiera nefericita in istoria post-decembrista a metroului bucurestean. Aurel Radu fusese incadrat la Metrorex cu putin timp inaintea numirii sale la varf, pe post de „inginer 4”, adica cel mai neexperimentat inginer. Cu toate ca a terminat Facultatea de Transporturi, Aurel Radu nu lucrase pana atunci în domeniu, fiind administratorul unor cantine din Sectorul 5, pastorit de Marian Vanghelie. Cu toate ca a lucrat mai toata viata la stat, Aurel Radu a acumulat o avere impresionanta, veniturile sale permitandu-i să fie vazut la schi in Alpi sau pe plajele de pe Riviera Franceza.
4. Care au fost functiile ocupate in cadrul Metrorex de la data angajarii sale si pana la data plecarii? Eventual poate isi face public si un CV!!
5. Cum explica ca la data plecarii lui Aurel Radu din functia de director general al Metrorex, generata de imensul scandal provocat de licitatia pentru achizitia a 51 de trenuri destinate Magistralei 5 Drumul Taberei – Pantelimon, a fost ales sa preia functia acestuia, desi scandalul legat de aceasta licitatie a fost generat in primul rand de activitatea Directiei de achizitii si investitii condusa la acea data de Homor? Care au fost atributiile sale de serviciu in organizarea si derularea acestei licitatii controversate?
Amintim pentru cei interesati ca desemnarea castigatorului a avut loc pe baza unui algoritm controversat. Metrorex a preferat un sistem în care pretul cel mai mic aduce doar 60% din punctaj, restul fiind acordat de criterii ce pot fi foarte uşor interpretate. Drept urmare, spaniolii, desi nu au avut nici pe departe cele mai ieftine trenuri, au primit cel mai mare punctaj total si au castigat contractul. Cel mai bun pret (5,1 milioane de euro pe tren) a fost oferit de Astra Vagoane Calatori Arad, chinezii de la CSR Qingdao Sifang au cerut 5,22 milioane de euro pe tren, fiind urmaţi de CAF, cu 6,06 milioane euro pe tren. Doua dintre firmele participante la licitatia organizata de Metrorex au depus la Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor plangeri privind decizia Metrorex de a desemna firma spaniolă CAF castigatoare a licitatiei, desi pretul cerut de aceasta a fost cu 20% mai mare decât cel din cea mai ieftina oferta.
6. Cate dosare penale pentru proceduri de achizitie publica au fost deschise de Directia Nationala Anticoruptie in perioada in care a ocupat functia de director de achizitii publice si cea de director general interimar al Metrorex?
7. Cum comenteaza informatiile din mass media, mai precis de la postul TV RomaniaTV in care s-a relatat ca ar face parte din grupul mafiei imobiliare Truica – Stelu – Pescariu, prin intermediul lui Aurel Radu si al firmelor Steda / Comnord? A avut sau are vreo legatura cu acest grup in calitate de fost angajat al firmei Comnord, asa cum a precizat in ultima declaratie de avere postata pe siteul Metrorex?
8. Dupa numirea in functia de director general al CNADNR a mai avut vreo legatura cu fostul sau angajator – COMNORD sau cu „mentorul” sau Aurel Radu si daca da, in ce imprejurari si cu ce scop?
9. Care au fost atributiile sale in derularea contractului de executie a Magistralei 5, soldat cu prabusirea zonei carosabile in zona Eroilor, avand in vedere ca derularea acestui contract a fost realizata chiar de directia pe care o conducea in cadrul Metrorex, adica de Directia de investitii si achizitii? Avand in vedere ca evenimentele produse in zona Eroilor au fost cauzate de ruptura putului de epuisment, care a generat fenomenele de tasare in zona Eroilor vizeaza chiar domeniul sau profesional (inginer hidrotehnica) il rugam pe domnul inginer hidrotehnician Homor sa comenteze acest incident!
In contextul in care opinia publica si Guvernul Romaniei pun accentul pe cerintele de integritate ale functionarilor statului, cum intelege sa colaboraze in noua sa functie de director general interimar al CNADNR cu angajatii implicati in dosare penale aflate in diferite faze ale anchetelor si ce masuri a luat pentru investigarea aspectelor din raportul Corpului de control al ministrului transporturilor, despre care presa a relatat ca a fost deja transmis catre Directia Nationala Anticoruptie?
10. In final, va rugam sa ii solicitati domnului Homor sa faca public, care ar fi in opinia sa, 3 asemanari si 3 deosebiri intre contractul de proiectare si executie a Autostrazii Orastie Sibiu lot 3 (pentru care Neaga si-a pierdut functia si a fost dat pe mana procurorilor DNA) si contractul de proiectare si executie a Magistralei 5 Metrou (pentru care nimeni nu a fost gasit vinovat).
Va multumim si asteptam raspunsurile publice ale directorului general interimar al CNADNR!!!