EXPLOZIV/ANAF a început să bage FRICA-N ei! Comunicat Zentiva!
S.C. Zentiva SA informeaza ca Agentia Nationala de Administrare Fiscala a efectuat in cadrul societatii un control fiscal avand ca obiect verificarea calcularii si platii taxei de claw-back pentru perioada trim IV 2009 - trim III 2011.
In urma inspectiei fiscale s-a stabilit in sarcina Zentiva SA o obligatie de plata suplimentara in cuantum de 7.138.845 RON, reprezentand taxa claw-back aferenta perioadei trim IV 2009- trim III 2011. Aceasta suma a fost stabilita in mod suplimentar fata de suma de 14.968.334 RON, calculata si platita deja de catre Zentiva SA cu titlu de taxa claw-back aferenta perioadei trim IV 2009 - trim. III 2011.
De asemenea, inspectia fiscala a mai stabilit in sarcina Zentiva SA obligatia de plata a unor majorari de intarziere in cuantum de 8.002.185 RON si penalitati de intarziere in suma de 3.316.077 RON. Cea mai mare parte a sumelor reprezentand majorarile/penalitatile de intarziere a fost stabilita ca urmare a refuzului autoritatii fiscale de a recunoaste dreptul Zentiva SA de a beneficia de facilitatile fiscale reglementate de OG 17/2012 pentru declararea si plata sumelor reprezentand taxa claw-back aferenta perioadei trim. IV 2009 - trim. III 2011.
Consideram ca stabilirea obligatiilor de plata suplimentare identificate anterior s-a facut de catre autoritatea fiscala cu incalcarea dispozitiilor legale aplicabile. Ca urmare, Societatea va demara procedurile legale in vederea contestarii si anularii actelor administrative emise de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala prin intermediul carora s-au stabilit obligatiile de plata suplimentara.
Cu o istorie indelungata in Romania, de peste 50 de ani, Zentiva SA si-a consolidat o prezenta diversificata si puternica pe piata locala, care include operatiuni comerciale si industriale. Compania actioneaza intotdeauna in mod responsabil, in acord cu cele mai inalte standarde etice.
Zentiva doreste sa-si reconfirme angajamentul asumat pe termen lung fata de pacientii, profesionistii din domeniul medical si intreaga comunitate din Romania, in deplina conformitate cu legile si reglementarile locale, onorandu-si toate obligatiile fiscale, in termenele legale.
„Inspectorii Antifraudă au identificat şi stabilit un prejudiciu de peste 24 de milioane de euro (cca 108 milioane de lei), reprezentând taxa pe valoarea adăugată aferentă comercializării de legume şi fructe către marile lanţuri de retail (Carrefour, Lidl, Metro, Selgros, Billa, Real, Cora, Mega Image) din 2012 până în 2014“, arată Biroul de Presă al ANAF, într-o postare pe Facebook.
„Astăzi vă prezentăm un caz de evaziune fiscală din domeniul TVA, cu precizarea că nu putem oferi exemple legate de cazuri pe care le-am înaintat parchetelor și care se află în prezent în instrumentare“, arată reprezentanţii Fiscului.
Iată postarea:
Începând cu ianuarie 2014, inspectorii antifraudă fiscală au analizat şi monitorizat activitatea comercială a 62 firme, care au realizat importuri şi achiziţii intracomunitare de legume şi fructe din ianuarie 2012 până în prezent.
Circuitul era controlat de un grup restrâns de persoane de origine turcă şi reprezenta liderul de piaţă în acest domeniu, pentru unii retail-eri fiind chiar cel mai important furnizor, după valoarea contractelor.
Sistemul de fraudare funcţiona pe două paliere distincte. Primul palier era constituit din 58 societăţi tip „fantomă”, fără active, înfiinţate pe numele unor persoane cu situaţie materială precară, fără studii și fără venituri (cetăţeni români sau arabi, refugiaţi din zone de conflict), care primeau între 100 şi 200 de lei pentru fiecare firmă.
Firmele din primul palier, care fie nu declarau obligaţiile fiscale, fie refuzau să le plătească şi intrau în insolvenţă, aveau rolul de a asigura un circuit de furnizori şi facturare pentru cele trei firme din al doilea palier, menit să confere aparenţa legalităţii şi seriozităţii necesare colaborării cu marile lanţuri de retail.
Timp de doi ani şi jumătate, au fost descărcate şi comercializate săptămânal în România cca 570 tone legume şi fructe (28 TIR-uri), cu predilecţie banane şi portocale provenite din UE (Franţa, Olanda, Grecia şi Italia) şi citrice importate de la o firma din Turcia, controlată de tatăl uneia dintre persoanele implicate.
În fapt, în cazul achiziţiilor intracomunitare, TVA aferentă se înregistra cu taxare inversă, urmând să fie colectată la vânzarea produselor, iar sustragerea de la achitare se realiza prin înregistrarea de achiziţii cu TVA deductibil de la firmele tip „fantomă” interpuse pe lanţul de comercializare.
În cazul importurilor, obligaţiile fiscale erau preluate de aceleaşi firme tip „fantomă”, iar societăţile de pe cel de-al doilea palier solicitau compensarea debitelor fiscale.
Valoarea livrărilor din ultimul an către retail-eri a fost de cca 100 milioane euro, perioadă în care bugetul de stat a fost privat de plata TVA, înregistrându-se chiar solduri negative, respectiv TVA de recuperat.
La verificările efectuate în cooperare cu organele de cercetare penală din cadrul IGPR, au fost identificate stocuri de legume şi fructe de cca 700 tone, sume de încasat de la retail-eri echivalentul a 4 milioane de euro, terenuri in proprietate in jud. Ilfov, instalaţii de coacere pentru banane, sume în numerar, autoturisme de lux şi alte active valorificabile, asupra cărora organele de urmărire penală au dispus instituirea măsurilor asigurătorii în vederea recuperării prejudiciului.
În cauză procurorii au dispus reținerea a 12 persoane cu propunerea de arestare preventivă pentru 30 de zile.