Mercuria Energy Group, o companie specializată în tranzacționarea de mărfuri, a încheiat vara trecută o înțelegere pentru a cumpăra cupru în valoare de 36 de milioane de dolari de la un furnizor din Turcia. Însă când a primit marfa a avut o surpriză mai mult decât neplăcută, relatează Bloomberg .
Asta deoarece pe măsură ce au început să sosească livrările din China, compania a găsit în containere doar pietre vopsite. Saga sună ca un film thriller cu mafioți, compania elvețiană afirmând că a fost victima unei fraude.
Încă de dinainte ca marfa să își înceapă călătoria de la un port din apropierea Istanbulului către China, 6.000 de tone de cupru împachetate în peste 300 de containere au fost înlocuite cu pietre de pavaj vopsite pentru a semăna cu metalul.
Mercuria a cerut despăgubiri de la Bietsan, furnizorul turc, atât la Ankara cât și într-o curte de arbitraj din Marea Britanie, reclamând de asemenea incidentul poliției și procurorilor din Turcia.
„Au fost arestați suspecți despre care se crede că au fost implicați în diferitele părți ale acestei infracțiuni organizate împotriva Mercuria” a anunțat compania într-un comunicat în care a mulțumit Departamentului de Infracțiuni Economice a poliției turce.
Povestea fraudei a fost reconstituită din documente legale, interviuri și relatări ale presei locale:
În luna iunie a anului trecut Mercuria a încheiat o înțelegere pentru a cumpăra cupru de la Bietsan, un furnizor cu care mai făcuse afaceri în trecut, potrivit lui Sinan Borovali, avocatul companiei elvețiene în Turcia.
Se pare că tonele de cupru au fost încărcate inițial în primele containere destinate livrării, înainte de a fi verificate de o companie de inspectare. Sigiliile folosite pentru a preveni deschiderea containerelor au fost apoi aplicate.
Însă sub protecția nopții containerele au fost deschise și cuprul înlocuit cu pietrele vopsite, infractorii depunând eforturi considerabile pentru a evita să fie prinși, a relatat Borovali.
Același lucru s-a întâmplat odată la câteva zile pe măsură ce containerele erau pregătite pentru a fi expediate din portul Ambarli: cuprul era descărcat în secret și înlocuit cu pietre vopsite în timpul nopții.
Odată ce navele de transport au început să plece din port, Mercuria a plătit 36 de milioane de dolari în cinci tranșe, ultima plată fiind realizată în august 2020, potrivit documentelor furnizate de companie procurorilor turci.
Frauda nu a fost descoperită până când navele au început să ajungă în portul Lianyungang din China mai târziu în decursul lunii august. Toate cele 8 vase folosite pentru transportarea mărfii erau deja pe mare în momentul respectiv.
„Cumpărătorul a formulat o plângere penală împotriva vânzătorului și a doi intermediari”, a afirmat poliția turcă într-un comuncat, adăugând că „s-a stabilit că incidentul este rezultatul unei fraude comise într-o manieră organizată”.
În mod normal în cazuri de genul cumpărătorul poate cere despăgubiri de la firma care a asigurat transportul.
Însă Mercuria a descoperit că doar unul dintre cele șapte contracte folosite de compania turcească pentru a asigura marfa era real. Restul au fost falsificate.