După scumpirea cu 41 de bani de la 1 aprilie, OMV Petrom a ieftinit astăzi benzina cu 5 bani pe litru şi motorina cu 7 bani pe litru
Preţul carburanţilor la pompă ţine cont de indicatori precum cotaţiile barilului de ţiţei, cotaţiile produselor petroliere, nivelul accizei şi TVA. De asemenea, este important şi cursul de schimb leu/euro, întrucât acciza este calculată în moneda europeană, dar şi leu/dolar, întrucât cotaţiile ţiţeiului şi ale produselor petroliere sunt exprimate în dolari.
Această ieftinire vine după ce, marţi, 1 aprilie, preţul carburanţilor a crescut cu 39-46 de bani în benzinăriile marilor companii petroliere din România. În unele cazuri, preţul litrului de benzină premium a depăşit pragul psihologic de 7 lei. De exemplu, în cartierul Pipera din Capitală, benzina premium se vindea marţi cu 7,02 lei/litru la Rompetrol şi la OMV. Preţurile practicate de o companie pot varia de la o benzinărie la alta cu plus sau minus 5% faţă de valorile medii în funcţie de amplasarea acesteia.
De exemplu, la o staţie Rompetrol din cartierul bucureştean Fundeni, benzina 95 se vindea luni cu 5,83 lei/litru, iar motorina 95 – cu 5,9 lei/litru. Marţi, la aceeaşi staţie, preţurile erau de 6,26 lei/litru, respectiv 6,36 lei/litru. Sau, la o benzinărie Petrom din Alexandria, preţul litrului de benzină a crescut de la 5,76 lei la 6,17 lei, iar la motorină de la 5,8 lei la 6,21 lei. Astfel, pentru un plin de rezervor, un şofer trebuie să scoată din buzunar cu aproape 25 de lei mai mult decât înainte de aplicarea accizei suplimentare.
Pentru a evita scumpirile aplicate de ieri în benzinării, cei mai mulţi şoferi şi-au alimentat maşinile cu carburanţi încă de luni, astfel că în mai multe staţii din ţară s-au format cozi de sute de metri. „Nu am mai avut un flux atât de mare niciodată. N-am apucat nici să mănânc azi. Lucrez de zece ani aici, dar n-am mai văzut aşa ceva“, a spus reprezentantul unei benzinării din Iaşi.
Guvernul a adoptat miercuri o ordonanţă de urgenţă prin care se restituie suma de 4 eurocenţi din acciza suplimentară de 7 eurocenţi transportatorilor licenţiaţi în UE care efectuează transport rutier de mărfuri cu autovehicule cu o greutate brută autorizată de cel puţin 7,5 tone.
Reprezentanţii FMI au precizat că recuperarea unei părţi din acciza suplimentară la carburant de către transportatorii din România ar trebui deplin compensată cu alte măsuri pentru a nu afecta obiectivele fiscale ale Guvernului.
„Orice recuperare a unei părţi din acciza suplimentară la carburant de către transportatorii din România ar trebui deplin compensată cu alte măsuri pentru a nu afecta obiectivele fiscale ale Guvernului. Angajamentul Guvernului pentru 2014 este un deficit bugetar de 2,2% din PIB şi orice iniţiativă fiscală care este contemplată trebuie analizată cu atenţie în vederea atingerea acestei ţinte şi orice modificare în taxare va trebuie compensată astfel încât această ţintă să nu fie pusă în pericol“, a arătat Andrea Schaechter, şefa misiunii FMI în România.
Sursa: adevarul.ro