După o jumătate de secol, sculptura „Sărutul” de Brâncuși este expusă, timp de 10 zile, la București
„Sărutul” este expus la București pentru prima dată în ultimii 50 de ani, cea mai recentă includere într-o o expoziție în Capitală fiind în 1976. Celebra sculptură a lui Constantin Brâncuși poate fi văzută la Art Safari Love Edition, doar pentru 10 zile, până pe 30 august.
„Sărutul”, Constantin Brâncuși
„Sărutul” este considerată prima sculptură modernă a secolului XX. A fost expusă în marile muzee și galerii de artă din lume, printre care Muzeul Guggenheim - New York, Fundaţia Cartier - Paris, Centrul Pompidou - Paris, Muzeul de artă din Philadelphia, Centrul pentru arte BOZAR din Bruxelles și nu numai.
Comoara are o valoare de asigurare de 22 de milioane de euro și a fost transportată de la Muzeul de Artă Craiova la București în condiții de maximă securitate cu o firmă specializată în transportul de fine art, escortată de Jandarmeria Română. Capodopera este păzită non-stop, la Art Safari.
„Sărutul lui Brâncuși, primul din celebrul ciclu dedicat iubirii, își găsește perfect locul între capodoperele de la National Portrait Gallery. Mulțumim Muzeului de Artă Craiova pentru deschiderea de a ne împrumuta timp de 10 zile o capodoperă care întregește expoziția Love Stories. Este o premieră importantă pentru Art Safari, dar și pentru Capitală. Cu această ocazie, avem un program de vizitare special. Art Safari este deschis zilnic pentru ca publicul să poată admira Sărutul în număr cât mai mare. Se spune că primul sărut nu se uită niciodată, așa că vă invităm să îl vedeți la Art Safari, alături de celelalte 4 expoziții ale acestui sezon”, declară Ioana Ciocan, CEO Art Safari și Comisar al României la Bienala de la Veneția.
Un sărut celebru în toată lumea
Sărutul expus la Art Safari, aflat în colecția Muzeului de Artă din Craiova, este realizat din piatră de marnă în 1907 și este prima sculptură din seria atât de iubită a Săruturilor, la care Brâncuși a lucrat timp de 40 de ani. Este una dintre cele mai cunoscute capodopere ale artistului, alături de „Muza adormită” (1908), „Prometeu” (1911), „Domnișoara Pogany” (1913), „Nou-născut” (1915), „Pasărea în spațiu” (1919) și „Coloana fără sfârșit” (1938).
Opera a fost sculptată într-o manieră aparent simplă, neavând nevoie de detalii anatomice și surprinzând esența mesajului. Brâncuși folosește o tehnică personală de tăiere a pietrei.
Sărutul este mai mult unul al privirilor decât al buzelor. Câmpul vizual al fiecărui personaj cuprinde doar ochii partenerului, un accent de forță exprimat prin apropierea neverosimilă a orbitelor personajelor.
În Sărutul brâncușian, niciunul dintre parteneri nu îl domină pe celalalt, între ei existând un raport de egalitate. Acest lucru se poate observa din dimensiunile perfect identice ale celor două siluete, care, în termini fizici, exprimă o echivalență de statut. Brâncuși chiar a afirmat pe parcursul întregului ciclu al Sărutului (1907-1945) faptul că femeia și bărbatul sunt egali.
O versiune a Sărutului din 1910 servește drept piatră funerară în cimitirul Montparnasse din Paris, Franța, în timp ce altă versiune poate fi văzută la Muzeul de Artă din Philadelphia.
Declarația de independență a lui Brâncuși față de Rodin
Doina Lemny, doctor în istoria artei, muzeograf-cercetător la Centre Pompidou din Paris (unde se află şi Atelierul lui Brâncuşi), specialistă în sculptura din prima jumătate a secolului al XX-lea și autoare a unor lucrări de referință dedicate marelui sculptor român, declară:
„Sărutul din 1907-1908 marchează începutul sculptării cioplite într-un bloc de piatră şi actul de respingere din partea lui Brâncuşi a esteticii simboliste, ilustrată cu brio de Sărutul lui Rodin (1888-1889): „Sărutul seamănă din toate punctele de vedere cu o declaraţie de independenţă faţă de Rodin” – afirma Sidney Geist în cartea sa dedicata acestei tematici.
Brâncuşi concepe acest moment de dragoste plecând de la un bloc de piatră în care apar sub intervenţia dălţii doi îndrăgostiți care formează o unitate în îmbrăţişarea lor. Eliberat de orice detaliu, acest bloc fără soclu există într-un spaţiu nedefinit şi într-o atemporalitate, ca o emblemă a dragostei eterne.
Această primă versiune va fi continuată timp de patruzeci de ani sub diferite forme: ca operă de sine stătătoare sau ca element de arhitectură – ea a fost prezentată pentru prima dată la expoziţia „Tinerimea artistică” din Bucureşti în aprilie-mai 1910 sub titlul de Fragment de capitel – sau reluată în desen, motiv pe care artistul şi l-a apropriat ca semnătură în scrisorile sale de dragoste.”
Sărutul întregește expoziția Love Stories de la National Portrait Gallery, Londra
Capodopera este expusă în cadrul expoziției „Love Stories”, realizată în colaborare cu National Portrait Gallery, Londra , fiind parte din inserția de artă românească dedicată dragostei. În Art Safari sunt expuse și scrisorile de dragoste dintre Constantin Brâncuși și muza sa Florence Meyer. Pe una dintre ele, Brâncuși chiar a desenat o schiță a Sărutului.
Constantin Brâncuși este cel mai mare artist român și unul dintre cei mai importanți artiști ai artei universale, care a contribuit la înnoirea sculpturii contemporane și a revoluționat arta modernă.
Biletele pot fi achiziționate pe artsafari.ro sau direct de la intrare, în Palatul Dacia-România, strada Lipscani, nr. 18-20, București.
Ateliere pentru copii inspirate de Brâncuși
În perioada 21-30 august, la Art Safari Kinder au loc ateliere de creație (pictură, desen, pictură tricou/pânză, modelaj în lut) zilnic, în intervalul orar 14:00-19:30. În premieră la Art Safari Kinder! Ateliere de modelaj în lut pentru copii dedicate lui Brâncuși.
Atelierele sunt organizate sub îndrumarea artistului vizual Adriana Florea Băloiu. Program și bilete: https://www.artsafari.ro/project/ateliere-pictura-copii/
Art Safari are program special de vizitare: zilnic, între 21 și 30 august, 12:00-21:00, plus Night Tours (vineri și sâmbătă, 22:00-1:00).
Despre Art Safari București
Art Safari, susținut de Glo, Lidl, BCR, Porsche, Schweppes, Kinder, Garanti BBVA, Rose Verite, Yamaha, Asus, ProfiArt, este specializat în realizarea de pavilioane expoziționale. Organizatorul anual al Pavilionului de Artă București – cel mai mare conglomerat de expoziții de artă din România – ajuns la a 12-a ediție, realizează, în parteneriat cu muzeele de artă din România și internaționale și cu colecționarii privați, ample expoziții retrospective care își propun recuperarea valorilor de patrimoniu.
Având o puternică latură educaţională, misiunea sa este de a apropia arta de public și de a educa noile generații prin organizarea de ateliere de artă pentru copii, tururi ghidate și expoziții de artă contemporană în spații neconvenționale, cum ar fi Aeroportul Henri Coandă sau metroul bucureștean.
Art Safari este proiect cultural național strategic sprijinit de Ministerul Culturii și este realizat în parteneriat cu Muzeul Municipiului București, Muzeul Național de Artă al României și Institutul Cultural Român. Partenerul oficial Art Safari este BCR. În cele 11 ediții de până acum a înregistrat peste 400.000 de vizitatori. Mai multe detalii: artsafari.ro.
Despre Muzeul de Artă Craiova
Muzeul de Artă Craiova a fost înființat în anul 1908 sub numele de Pinacoteca Alexandru și Aristia Aman. Din 1954, poartă numele actual. Muzeul se află în Palatul Constantin Mihail, monument de arhitectură, cunoscut și ca Palatul Jean Mihail.
În prezent, patrimoniul Muzeului este constituit din peste 8000 de lucrări de artă europeană și românească, semnate de cele mai ilustre nume ale picturii și sculpturii românești: Theodor Aman, Nicolae Grigorescu, Nicolae Tonitza, Ștefan Luchian, Gheorghe Petrașcu, Theodor Pallady, Eustațiu Stoenescu, Ion Țuculescu, Gheorge Anghel, Dimitrie Paciurea. Cele mai valoroase lucrări deținute de muzeu sunt 6 sculpturi ale titanului artei moderne universale, Constantin Brâncuși: Vitellius, Cap de fată, Cap de băiat, Fragment de tors, Domnișoara Pogany și Sărutul.
Sursa: adevarul.ro