Canada a spus joi că o rachetă sol-aer a doborât avionul ucrainean în Teheran, iar guvernul de la Kiev a anunțat că investighează informațiile potrivit cărora, la fața locului, au fost găsite resturi ale unei rachete Tor-M1 de fabricație rusească, notează Reuters.
Tor, pe care forțele NATO îl denumesc SA-15 Gauntlet, este un sistem de apărare ce integrează lansatorul de rachetă și radarul pe un singur vehicul șenilat. Este proiectat să fie mobil și este letal contra țintelor aflate la o altitudine de maxim 6.000 de metri și are o rază de 12 kilometri.
Avioanele militare și rachetele de croazieră, țintele pentru care a fost construit Tor, de obicei zboară astfel încât să nu fie văzute pe radar. Acestea sunt echipate cu sisteme care derutează radarul sau capcane ce atrag rachetele ce caută surse de căldură pentru a le lovi.
Avionul ce s-a prăbușit miercuri, un Boeing 737-800 ce efectua cursa 752 a Ucraine International Airlines, furnizase autorităților aeroportuare planul de zbor și nu avea niciun sistem defensiv.
”Este puțin probabil ca echipajul să fi avut timp să reacționeze la o rachetă”, a declarat Michael Duitsman de la Institutul Middleburry pentru Studii Internaționale.
”Probabil că nici n-au văzut-o venind. Fiind imediat după decolare, piloții probabil că erau ocupați cu alte lucruri”, a spus Duitsman.
Pentru a ataca o țintă, operatorul sistemului Tor trebuie, mai întâi, să o identifice pe ecranul radarului, apoi să ghideze racheta ce este lansată.
Avioanele comerciale au transpondere, emițătoare radio ce transmit identitatea aeronavei, viteza și altitudinea pe o frecvență agreată la nivel internațional. În momentul în care Zborul 752 s-a prăbușit la doar câțiva kilometri de aeroport, în zonă erau mai multe avioane civile. Toate acele avioane ar fi trebuit să fie vizibile pe radarul bateriei Tor, dar și pe radarul civil al aeroportului.
Un fost militar european din sectorul apărării antiaeriene, care acum lucrează în domeniul tehnologiilor de apărare antirachetă, a spus că, în mod ideal, planurile de zbor și codurile de transponder ale tuturor curselor civile sunt furnizate unităților militare din jurul unui aeroport.
Acest lucru permite operatorilor bateriilor de rachete să coreleze fiecare obiect de pe radar cu un plan de zbor și cu un cod de transponder.
”Doborârea unei aeronave ostile este ușoară”, a declarat fostul militar, care a dorit să rămână anonim. ”Provocarea este să o identifici și să nu dobori avioanele tale”, a adăugat acesta.
Rachetele Tor sunt ghidate de radar și zboară cu o viteză de aproape trei ori mai mare decât cea a sunetului.
Asta înseamnă că dacă sunt lansate către o țintă aflată la cinci kilometri, ele ajung în cinci secunde. Eu au un focos mic - circa 15 kilograme de explozibil - dar sunt proiectate să împrăștie fragmente de metal către țintă la detonare.
Tor este printre cele mai moderne sisteme de apărare antiaeriană pe care le are și poate ataca două ținte o dată, cu câte două rachete pentru fiecare țintă, a spus Duitsman.
Când Iranul le-a cumpărat de la ruși, la mijlocul anilor 2000, ”Statele Unite au fost îngrijorate de achiziție”. Teheranul dispune de ”un număr mic” de sisteme Tor, potrivit unui raport de anul trecut al Centrului pentru Studii Strategice și Internaționale.
Un oficial SUA a declarat Reuters că avionul era în aer de două minute când a fost detectată semnătura termică a două rachete sol-aer. La scurt timp, a avut loc o explozie în apropierea aeronavei, a spus oficialul.
Riki Ellison, expert în domeniul apărării și fondator al Missile Defense Advocacy Alliance, spune că oprirea rachetelor după lansare ar fi fost imposibilă, chiar dacă operatorul de la sol ar fi realizat greșeala făcută.
”După ce tragi cu chestiile alea, s-a terminat”, a spus Ellison.